De fire nominerte kunstnerne: Joar Nango, Ahmed Umar, Anna Daniell, Ane Graff.

Lorck Schive Kunstpris 2023: Utstillingen åpner!

Hvem mottar en av Europas største kunstpriser? 22. april åpner den prestisjefulle utstillingen med helt nye verk fra hver av de fire nominerte kunstnerne.

Ahmed Umar, som gjør stor suksess med utstillingen Glowing Phalanges på Kunstnernes Hus denne våren, gjør utstillingsrommet om til et tradisjonelt, sudansk bruderom. I en performance figurerer Umar selv som brud i et bruderituale som i Sudan er strengt forbeholdt kvinner. Joar Nango viser en ironisk ode til skandinavisk interiør og lampedesign, i samarbeid med den romske kobbersmeden Lajos Gabor. I et performativt og skulpturelt verk Anna Daniell latt seg inspirere av Noahs Ark med utgangspunkt i kunsten. Hva tar vi med oss, hva lar vi ligge igjen, må alt arkiveres og hvem styrer skuta fremover og hvem er kaptein? Daniell har også invitert inn forfatter Roskva Koritzinsky til å bidra til kunstverket. Ane Graff kombinerer kunnskap fra kunst, filosofi og vitenskap i en undersøkelse av materialitet, og viderefører sin karakteristiske Goblet-serie.

Lorck Schive Kunstpris omtales ofte som kunstnernes pris til kunstnerne. Prisen og nominasjonsprosessen er enestående i sin sammenheng.

De som nominerer jobber selv som kunstnere, kuratorer eller kritikere. Jurymedlemmene er kunstnere og kuratorer, og styret i Lorck Schive og hustrus legat består også av billedkunstnere. Det skal være kunsten som taler, forteller Johan Börjesson, direktør på Trondheim kunstmuseum.

De fire nominerte kunstnerne mottar 150 000 kr hver til produksjon av verk til utstillingen, mens selve prisen er på hele 500 000 kr. Prisen deles ut 2. september 2023 på Trondheim kunstmuseum.

Årets jury består av kuratorene Diana Campbell og Binna Choi, og kunstneren Camille Norment.

Tidligere har kunstnerne Lene Berg og Marianne Heier (2013), Vanessa Baird (2015), Vibeke Tandberg (2017), Eline Mugaas (2019) og Steinar Haga Kristensen (2021) mottatt prisen.

Prisen er et samarbeid mellom Christian Lorck Schive og Hustrus legat og Trondheim kunstmuseum.

Les mer om prisen og nominasjonsprosessen på Trondheim kunstmuseums nettside.

Styret i Christian Lorck Schive og hustrus legat skriver følgende om valget av nominerte:

Ane Graff (f. 1974)

Ane Graff utforsker spennet mellom det forførende objektet og vitenskap i estetisk sylskarpe installasjoner. Verkene, som ikke er uten humor, trekker ofte inn kunnskap om biokjemiske prosesser og biologisk grenseløse tilstander. Konvensjonen om fysisk stabilitet blir hos Graff utfordret i verk der tilsynelatende faste stoffer over tid oppløses i hverandre. Tilsvarende blir kunnskapen om menneskekroppen som bærer av bakteriekolonier og påvirket av utallige kjemiske substanser, gjenstand for nevrotisk nærgående undersøkelser. Vår kontroll over oss selv og ikke minst resten av verden, framstår i Graffs kunstneriske landskap som en fiksjon, i beste fall. En underliggende strøm i skulpturene hennes er grensen mellom liv og ikke-liv og de berører med dette et av livets store mysterier.

Med sin særegne kombinasjon av vitenskap og kunst har Graffs markert seg med et viktig kunstnerskap både nasjonalt og internasjonalt, og hun er sentral innen utforskningen av økofilosofi på den norske kunstscenen. Arbeidere hennes er representert i flere store samlinger. Nylig disputerte hun ved doktorgradsprogrammet for kunstnerisk utviklingsarbeid ved Kunstakademiet i Oslo. Hun deltok på Veneziabiennalen i 2019, Kiasma i Finland i 2019, OSL Contemporary i 2020 og på Kistefosmuseet og Liverpoolbiennalen i 2021. Graff er utdannet ved Kunsthøgskolen i Bergen og Kunstakademiet i Oslo

Anna Daniell (f. 1978)

Anna Daniell arbeider utradisjonelt i et formspråk rikt på kunsthistoriske referanser. Hun inviterer til leken dialog mellom menneskene og tingene, der skulpturene hennes samtaler med vidd og humor med andre aktører og insisterer på å være del av selskapet, en del av felleskapet. De er også famlende og søkende, litt klumsete der de hangler og balanserer for å finne sin plass. Disse iscenesatte situasjonene utfordrer den rasjonelle forståelsen om at ting kun er ting, noe vi skaper og bruker, uten eget liv og ikke noe som også påvirker og former oss. Daniell vender rundt på materialenes verdi-hierarki og åpner opp skallene våre for nye perspektiv, hvor samspillet mellom menneskekroppene og kropp-tingene begynner å dirre.

Daniell er utdannet ved Kunstakademiet i Oslo og har de senere årene stilt ut ved blant annet Kunsthall Trondheim, Henie Onstad Kunstsenter, Galleri F15 og Vigelandmuseet I 2016 var hun en av finalistene for Sandefjord kunstforenings kunstpris. Hun har gjort en rekke oppdrag i offentlig rom, som i Bredtvet kvinnefengsel og Oslo Rådhus, og hun jobber også med flere nye, som det nye Radiumhospitalet i Oslo.

Joar Nango (f. 1979)

Joar Nango har en inkluderende, mellommenneskelig og inviterende praksis som balanserer bolig og arbeid, overlevelse og verdigrunnlag, natur og mytologisering. I kunstnerskapet parer Nango pragmatisk landeveiskunnskap paret med de mangesidige konseptuelle og kulturhistoriske implikasjonene ulike livsvilkår bærer med seg. Produksjonene er ofte omfattende og involverer et betydelig antall bidragsytere. Disse introduserer et mylder av prosesser som berører nomadisk identitet, urfolk og kolonialisering av kunnskap, realisert gjennom åpne og medskapende samarbeid, improvisasjon og dialog. Han ser det som sitt ansvar å vise samisk arkitektur og skape diskusjon og utvikle kunnskap om landskapsforståelse og urfolkskultur.

Nango var festspillutstiller ved Bergen Kunsthall 2021 og viste prosjektet «Girjegumpi Samisk arkitektur-bibliotek / Sámi arkitektuvragirjerájus» på Nasjonalmuseet for arkitektur i Oslo i 2021/22. Nango deltok også på Documenta 14. i 2017. Nango er utdannet arkitekt fra NTNU, med utvekslingsopphold ved Bergen Arkitektskole (BAS) og Weissensee Kunsthochschule i Berlin, der han også studerte billedkunst.

Ahmed Umar (f. 1988)

Ahmed Umar demonstrerer et sterkt engasjement for tradisjoner innen håndverk. På samme tid som han viderefører et formspråk med djupe kulturelle røtter, tar han i kunstnerskapet et nådeløst oppgjør med samfunnsnormer som gjør livet uutholdelig for skeive med ukonvensjonelle liv. Umar bruker aktivt egen kropp som kunstnerisk materiale, og hans personlige biografi gjennomsyrer det kunstneriske prosjektet, der individuell, levd erfaring er drivkraft i et omfattende frigjøringsprosjekt. Umar er en estetisk aktivist, han både bærer og bryter tradisjoner i verk der gjennomført og presist håndverk løfter fram sår og seire, personlige tap og strev med tilpasning og ny kultur. Samtidig uttrykker kunsten stor styrke i viljen til konfrontasjon med mobbing og trusselen om utenforskap og forvisning til normenes ytterkanter.

Umar kom til Norge fra Sudan som politisk flyktning i 2008. Kunsten hans har blitt stilt ut ved flere sentrale kunstinstitusjoner i Norge, senest Kunstnernes Hus, og innkjøpt av blant andre Nasjonalmuseet, Drammens Museum for kunst og kulturhistorie og Oslo kommunes kunstsamling. Han er utdannet ved Kunsthøgskolen i Oslo, og debutverket hans “Thawr, Thawra Thawra ﺛور, ﺛورة(Ox, Revolution)”, ble laget etter revolusjonen i Sudan og innkjøpt av Nasjonalgalleriet.

Kunstnersamtaler:

Trondheim kunstmuseum viser samtidskunst og historisk kunst med utgangspunkt i en samling på over 5000 verk. Museet viser kunst i to lokaler i Trondheim sentrum, museets hovedbygning ved Nidarosdomen og TKM Gråmølna på Nedre Elvehavn. TKM Gråmølna huser utstillinger fra Kunstgaven Håkon Bleken.

Christina Undrum Andersen

Avdelingsleder formidling 47 66 86 92