Trivselsleder samarbeider med Mental Helse Ungdom om Trivselsboka!

Trivselsleder samarbeider med Mental Helse Ungdom om Trivselsboka!

Trivselsboka har som mål å gjøre hverdagen til norske skoleelever tryggere og mer inkluderende - i klasserommet! Nå har Trivselsleder initiert et samarbeid med Mental Helse Ungdom (MHU), som bidrar med fire flotte opplegg for å fremme god psykisk helse. Folkehelse og livsmestring er et viktig tverrfaglig mål i fagfornyelsen. Boka kan kjøpes allerede nå som klassesett!

- Med Trivselsboka får elevene økt kompetanse innen psykisk helse, og gode forutsetninger for å ta ansvarlige valg, fremhever en av prosjektlederne for Trivselsboka, Nicolaj Møller Jensen.

Hvordan lage et spennende opplegg om mental helse?

Oppleggene i boka skal være visuelt appellerende til elevene. I et av de nye oppleggene, «Hva er en følelse?», brukes emojier som en samtalestarter for å snakke om følelser. «Min tid» er et annet opplegg. Her skal elevene, ved bruk av et statusdiagram og drømmediagram, skaffe seg oversikt over hva timene i et døgn brukes til. Elevene utfordres til å reflektere over hva som gir og tapper energi i hverdagen.

Prosjektgruppa fra MHU, bestående av Hannah Christin Lerfaldet, Oskar Fjørtoft Sandanger og Sverre Gravdahl Gran, forteller litt om sin motivasjon for å bidra i dette prosjektet:

- I Mental Helse Ungdom jobber vi for at alle barn og unge skal ha en best mulig psykisk helse. Som en del av dette arbeidet ser vi hvor viktig det er å gjøre samtaler om psykisk helse til en del av hverdagen, også skolehverdagen. Mange sliter med å sette ord på det de føler, noe som kan gjøre det vanskeligere å spørre om hjelp, eller forstå seg på hva som skjer. Vi så det derfor som en fantastisk mulighet å kunne samarbeide med Trivselsleder, for å bidra til å sette psykisk helse på dagsorden i tidlig skolealder.

Om Trivselsboka

Trivselsboka er et klasseromsprogram for 4.-7. trinn, som utvider Trivselslederprogrammet til også å sikre bedre trivsel for elever i klassene. Ved å følge oppsettet i boka, med ett opplegg i måneden, integrerer man fokuset på klassens- og elevens sosiale utvikling i årshjulet. Elevene får gjennom bruk av Trivselsboka varierte utfordringer -  som gjør at de blir bedre kjent med seg selv og sine klassekamerater. Elevene bidrar slik aktivt til å bygge et godt klassemiljø.

Bestill boka allerede nå!

Trivselsboka er klar til å tas i bruk til skolestart 2021. Boka selges kun som klassesett, og alle skoler som bestiller klassesett før påske, får boka til 79 kroner per eksemplar (ordinært 109,-).

Kontakt: nicolaj@trivselsleder.no / martinnordseth@trivselsleder.no

Bilder: Bjørg Lisbeth Pedersen

Covid-19 er ingen hindring for masse TL-aktivitet på Ytre Arna skole i Bergen!

Da Bjørg Lisbeth Pedersen begynte som rektor ved Ytre Arna skole var alle 300 elevene på skolen ute samtidig. På grunn av Covid-19, besluttet man å dele friminuttene opp for 1.-3. trinn og 4.-7. trinn, og spørsmålet ble hvordan man skulle ivareta både smittevern og aktivitet i skolegården. I dag bugner det av aktivitet på skolen i friminuttene, forteller rektor. Her deler hun tipsene til hvordan.

Ammerud skole i Oslo kjøper trivselsbøker for tredje året på rad!

Trivselsleder sitt nye konsept for inkludering i klasserommet når ut til stadig flere barneskoler i Norge! Ammerud skole i Oslo har nå kjøpt trivselsbøker for tredje året på rad.
- På Ammerud ser vi at bøkene har en spesielt god effekt på klassemiljøet. Elevene blir gjennom de ulike aktivitetene i bøkene tryggere på hverandre. Blant annet det å skrive hyggelige ting om hverandre gjør noe med g