Nå lanserer vi Trivselsbøker for alle syv trinn på barneskolen!

Nå lanserer vi Trivselsbøker for alle syv trinn på barneskolen!

Etter å ha jobbet med å skape økt fysisk aktivitet og inkludering i friminuttene siden oppstarten i 2009, var tiden kommet til klasserommet. I 2020 var det flere skoler som etterlyste et konsept for å skape mer inkludering i klasserommet. Perioden med nedstengte skoler ga de ansatte i Trivselsleder tid til å utvikle fysiske trivselsbøker med spennende og morsomme oppgaver for elevene. Responsen på de fire første bøkene har vært over all forventning. Derfor har nå Trivselsleder laget tre bøker til, slik at hvert trinn på barneskolen nå har sin unike bok.

- Vi ble veldig fornøyde med brukerundersøkelsen som ble sendt til over 100 skoler. Skolene rapporterte om at bøkene har bidratt til positiv elevatferd og en bedre relasjon mellom elevene. I tillegg gir bøkene elevene god trening i sosiale ferdigheter, som igjen fører til et bedre klassemiljø. Vi har også tatt hensyn til skolenes ønsker om mer elevmedvirkning i bøkene. Derfor håper vi nå at skolene blir fornøyde med at vi har en unik bok for hvert trinn på barneskolene, forteller Marielle Haarvik i Trivselsprogrammet.

Tre år med utvikling og et godt samarbeid med Mental Helse Ungdom har resultert i et komplett sett med Trivselsbøker fra 1.-7. trinn.

- Det er viktig å påpeke at elevene skal ha en bok hver, som de får beholde og også kan ta med hjem til sine foresatte. Dette er altså en bok som følger eleven hele året. Når førsteklassingen begynner i andre klasse, så vanker det en ny bok tilpasset 2. klasse osv. sier Kari Snartemo som har jobbet tett sammen med Marielle om utviklingen av bøkene.

Begge forteller at et viktig premiss hele veien har vært at bøkene skal være engasjerende og lette å bruke for lærerne i en hektisk skolehverdag. Både Marielle og Kari er selv lærerutdannet og vet hvordan en hektisk skolehverdag fortoner seg.

- Vi har fokusert på at bøkene skal være enkle, oversiktlige og strukturert med gode forklaringer. Derfor har vi også laget en tilpasset lærerveiledning for bøkene på alle syv trinn.

Kampanjepris på bøkene er kroner 119,- frem til 23. juni 2023!

(Ordinær pris kroner 149,-), Bestill direkte hos Martinnordseth@trivselsleder.no

Ammerud skole i Oslo kjøper trivselsbøker for tredje året på rad!

Trivselsleder sitt nye konsept for inkludering i klasserommet når ut til stadig flere barneskoler i Norge! Ammerud skole i Oslo har nå kjøpt trivselsbøker for tredje året på rad.
- På Ammerud ser vi at bøkene har en spesielt god effekt på klassemiljøet. Elevene blir gjennom de ulike aktivitetene i bøkene tryggere på hverandre. Blant annet det å skrive hyggelige ting om hverandre gjør noe med g

Planlegg skolestart nå! Ferdige opplegg for å inkludere førsteklassingene i lek fra første skoledag!

Planlegg høsten allerede nå! For å gjøre friminuttene for elevene på 1. trinn både aktive og inkluderende fra første skoledag, har vi i Trivselsleder laget et nytt og spennende hefte. Her får dere tips til hvordan dere, med god hjelp av trivselsledere eller kontaktlærere på skolen, kan organisere egne leker i friminuttene bare for 1. klassingene – i den viktige perioden fra skolestart og frem