Inkludér førsteklassinger i lek fra første skoledag!

Inkludér førsteklassinger i lek fra første skoledag!

For å gjøre friminuttene for elevene på 1. trinn både aktive og inkluderende fra første skoledag, har vi i Trivselsleder laget et nytt og spennende hefte. Her får dere tips til hvordan dere, med god hjelp av trivselsledere eller kontaktlærere på skolen, kan organisere egne leker i friminuttene bare for 1. klassingene – i den viktige perioden fra skolestart og frem til høstferien!

Lekene vi har valgt ut er enkle å organisere. Flere av lekene gjentas i perioden. På den måten får vi med flere førsteklassinger, og det blir lettere for trivselslederne  eller kontaktlærer å lede lekene.  En av de voksne som har inspeksjon bør hjelpe til.

Skreddersydde periodeplaner for 1. trinn

Vi anbefaler å gjennomføre mellom 1-4 leker i hvert storefriminutt, 4 dager i uka. Antallet leker avhenger av skolens størrelse. For å gjøre det enkelt for skolen, har vi foreslått innhold for periodeplaner for syv uker (lengden fra skolestart til høstferie varierer fra 6-7 uker). Disse planene finner du i dette heftet, sammen med beskrivelsene av alle lekene som er foreslått for perioden. I tillegg kan du søke opp periodeplanene på «min side» på trivselsleder.no, under fanen «dokumenter».

Egen utstyrspakke

Flere av lekene kan gjennomføres helt uten utstyr. Dersom dere ønsker å bruke alle lekene, vil det likevel være behov for noe utstyr. Vi har derfor skreddersydd en utstyrspakke tilpasset lekene. Du finner tilbud på denne pakken her: https://www.klubben.no/tl

Lykke til!