Flere barnehager har startet med Trivselspatruljen!

Flere barnehager har startet med Trivselspatruljen!

Flere barnehager har nå startet opp med Trivselspatruljen, og flere starter de neste månedene! Trivselsleder, som benyttes av over 1400 grunnskoler i Norge, Sverige og på Island, har utviklet en tilpasset modell for barnehagen - hvor førskolebarna får være egen trivselspatrulje!

- Vi er veldig glade for at samfunnet nå åpner opp igjen, og med det fortsetter arbeidet vårt med å få med flere barnehager i Trivselspatruljen. Responsen har vært veldig god, og vi merker stor interesse for et konsept som er enkelt å sette i gang for å skape mer lek og inkludering i barnehagen, sier daglig leder i Trivselsleder, Kjartan Eide.

Den nye mobbeloven for barnehagen fra 1. januar 2021 krever nulltoleranse mot mobbing, plaging og utestenging fra lek. Forskning viser at mellom åtte og tolv prosent av barnehagebarna opplever mobbing i form av for eksempel gjentatt utestenging fra lek. Frogn kommune starter Trivselspatruljen denne uken i ti barnehager, mens blant annet Kongsvinger, Ullensaker og Marker allerede er godt i gang.

- Vi har stor tro på at arenaer der barn inkluderer barn i fysisk aktivitet, samhandling, lek og læring, bidrar til å forebygge utestengelse og mobbing. Trivselspatruljen blir et verktøy til å skape inkludering , empati og lekekompetanse i et trygt barnehagemiljø. Gode vaner som læres i førskolealder, varer ofte livet ut! Vi gleder oss til å starte opp, sier enhetsleder i Langeland barnehage, Maria Christina Bjølseth.

Trivselspatruljen i barnehagen skal blant annet gi økt og mer variert aktivitet, bygge vennskap og øke barnas lekekompetanse. Førskolebarna blir dermed selv med på å skape et aktivt og inkluderende barnehagemiljø.
- Det er kjempemoro å introdusere suksessen Trivselsleder i skolen til barnehagen, avslutter Kjartan Eide.

For mer informasjon om Trivselspatruljen, se https://trivselsleder.no/trivs...

Kontakt: kjartan@trivselsleder.no