Ammerud skole i Oslo kjøper trivselsbøker for tredje året på rad!

Ammerud skole i Oslo kjøper trivselsbøker for tredje året på rad!

Trivselsleder sitt nye konsept for inkludering i klasserommet når ut til stadig flere barneskoler i Norge! Ammerud skole i Oslo har nå kjøpt trivselsbøker for tredje året på rad.

- På Ammerud ser vi at bøkene har en spesielt god effekt på klassemiljøet. Elevene blir gjennom de ulike aktivitetene i bøkene tryggere på hverandre. Blant annet det å skrive hyggelige ting om hverandre gjør noe med gruppedynamikken, sier Kristina Fahrbach Krone, lærer Ammerud skole.

Tilbakemeldingene fra brukerundersøkelsen til de over 100 skolene som har tatt i bruk bøkene er meget gledelige. Som man kan se av tabellen nederst, mener skolene at bruken av boka gir gode effekter på det psykososiale miljøet! Bøkene stimulerer til positiv elevatferd, bedrer relasjonen mellom elevene, gir elevene god trening i sosiale ferdigheter og bidrar ellers til et godt klassemiljø. For travle lærere er det ekstra hyggelig at oppleggene i bøkene er enkle å organisere!

- Nivået i bøkene treffer godt de ulike trinnene, og bøkene er takket være den gode lærerveiledningen enkle å bruke for lærerne i en travel hverdag", forteller Kristina Fahrbach Krone, lærer Ammerud skole.

Nesten alle som har benyttet bøkene tidligere ønsker å fortsette å bruke dem. I undersøkelsen fikk dette spørsmålet hele 5,5 av 6 mulige. Flere lærere svarte også at bøkene er estetisk innbydende, har enkle og oversiktlige formater, og er lette for læreren å bruke uten å måtte bruke mye tid på forberedelser.

- I samarbeid med Mental Helse Ungdom ønsket vi å lage et strukturert opplegg som lærerne kunne bruke for å bedre klassemiljøet. I tillegg var det viktig for oss at oppgavene skulle fenge elevene. Derfor er det ekstra gledelig at undersøkelsen bekrefter at vi har lykkes med dette", avslutter Martin Nordseth, skoleansvarlig i Trivselsleder.

For mer informasjon om trivselsbøkene, vennligst kontakt Martinnordseth@trivselsleder.no.

Planlegg skolestart nå! Ferdige opplegg for å inkludere førsteklassingene i lek fra første skoledag!

Planlegg høsten allerede nå! For å gjøre friminuttene for elevene på 1. trinn både aktive og inkluderende fra første skoledag, har vi i Trivselsleder laget et nytt og spennende hefte. Her får dere tips til hvordan dere, med god hjelp av trivselsledere eller kontaktlærere på skolen, kan organisere egne leker i friminuttene bare for 1. klassingene – i den viktige perioden fra skolestart og frem