Administrerende direktør i Trend Micro Norge, Ola Lauten.

Trend Micro ansetter ny administrerende direktør

Markedslederen innen cybersikkerhet, Trend Micro, ansetter Ola Lauten fra Orange Cyberdefense som ny administrerende direktør.

Cybersikkerhetsselskapet Trend Micro har gjennom koronapandemien blitt ledet av selskapets nordiske sjef, den danske toppsjefen Andreas Christensen. Samtidig har selskapet jaktet på den rette personen til å lede det norske kontoret videre.

Nå er jakten over og det akkurat i tide til årets høstjakt. Fra første august er Ola Lauten på plass i Trend Micros lokaler på Skøyen. Ola kommer fra IT-konsulentselskapet Orange Cyberdefense, hvor han som salgsdirektør har vært med på å vokse selskapet fra 22 til over 90 ansatte i løpet av de siste årene.

- Trend Micro opplever en sterk vekst og en økende etterspørsel fra både partnere og kunder som er på jakt etter de beste løsningene for å kunne være trygge og sikre online. Men det er ikke nok å investere i teknologi alene. Vi ønsker også å investere i mennesker, ikke minst i Norge, hvor vi ser et stort potensial. Derfor er vi veldig stolte over at Ola Lauten kommer til Trend Micro. Olas erfaring med forhandlersalg og direktekontakt med kunder, var akkurat det vi var på jakt etter, forteller Trend Micro sin nordensjef, Andreas Christensen.

Ola Lauten har over 15 års fartstid fra IT-bransjen, fra selskaper som Clas Ohlson, Dell Technologies og Proact IT Norge, før han begynte i Orange Cyberdefense i 2019. Til rollen som administrerende direktør i Trend Micro, tar han med seg både kunnskap og erfaring som selger og leder innen IT generelt, men ikke minst innenfor cybersikkerhet spesielt.

- Jeg har alltid hatt stor interesse for samspillet mellom informasjonsteknologi, mennesker og samfunn. Dette samspillet har Trend Micro jobbet for å sikre i over 30 år. For meg ble dette en «perfect match» både kulturelt og teknologisk. Det skal bli fornøyelse å ta fatt på nye og spennende oppgaver og utfordringer, sammen med noen av markedets mest kunnskapsrike medarbeidere innenfor cybersikkerhet. Jeg er veldig bevisst på vårt viktige samfunnsansvar, hvor vi støtter alt fra samfunnskritiske funksjoner, til hjørnestensbedrifter i Norge. Derfor er jeg også veldig stolt over at vi har markedsledende løsninger for både store og små, offentlige og private virksomheter. Det skal bli veldig givende å kunne bidra med mitt engasjement, entusiasme, kunnskap og erfaring, slik at vi kan fortsette å bygge en solid norsk organisasjon som skal bidra i enda større grad til å utvikle våre samarbeidspartnere og kunder, slik at de kan lykkes i sin respektive hverdag på en trygg og sikker måte, sier Trend Micros ferske norgessjef, Ola Lauten.

Trend Micro la nylig frem resultatet for andre kvartal, som endte på henholdsvis 17 prosent vekst år-over-år sammenlignet med andre kvartal 2021, og en vekst på hele 32 prosent innenfor Enterprise-segmentet. Kvartalsomsetningen globalt endte på 423 millioner dollar. Den økende etterspørselen etter selskapets produkter og løsninger, gjør at Trend Micro estimerer at omsetningen for inneværende år vil ende på 1,685 milliarder dollar.

- Dagens virksomheter er avhengig av sikkerhetspartnere som kan hjelpe dem med synlighet, brukervennlighet og med en sterk SaaS-basert plattform. Her er Trend Micro meget godt posisjonert. Jeg er stolt over at Trend Micro fortsetter å være en innovativ sikkerhetsleder som oppfyller de strengeste cybersikkerhetskravene til kundene våre. Det gjør det desto mer spennende og givende som arbeidstager å jobbe i Trend Micro. Det er også derfor vi tiltrekker oss de beste menneskene i bransjen, avslutter Christensen.