Norges Viktigste landslag, yrkeslandslaget, drar snart til VM i yrkesfag i Lyon

Blogginnlegg -

Stjerner på vei til VM i Yrkesfag 2024

Forberedelsene er i full gang før Norges yrkeslandslag reiser til Frankrike for å konkurrere i VM 10. – 15. september. To av de som skal konkurrere er Eskil Myhre og Vetle Midteng. Sammen utgjør de et lag som skal konkurrere i faget mekatronik. Men først litt om hva WorldSkills er og hva som skjer under VM.

De flinkeste av de flinke skal til Frankrike
VM i Yrkesfag 2024, også kjent som WorldSkills Competition, finner sted i Lyon i Frankrike, og samler noen av verdens mest talentfulle fagarbeidere. Dette prestisjefylte arrangementet har en betydelig innvirkning på yrkesfaglige miljøer globalt ved å fremme ferdigheter, innovasjon og yrkesstolthet. Gjennom konkurranser i ulike disipliner får deltakerne muligheten til å demonstrere deres kompetanse på en internasjonal scene.

Konkurranser som EM og VM bidrar til å heve standardene innen yrkesfagene, noe som gir inspirasjon til både dagens og fremtidens generasjoner av fagarbeidere.

I denne videoen ser vi Eskil og Vetle "in action" under EM i yrkesfag i Polen 2023

Norske deltakere i VM
Norge stiller med 16 utøvere fordelt på 14 yrkesfag.
Blant de norske deltakerne i VM finner vi Eskil Myhre og Vetle Midteng, som sammen skal konkurrere i faget mekatronikk og automatisering. Eskil Myhre, en ung og talentfull fagarbeider som har spesialisert seg på mekatronikk – et felt som kombinerer mekanikk, elektronikk og datateknologi for å skape avanserte automatiseringssystemer. Hans dedikasjon og ferdigheter har allerede gitt ham flere nasjonale priser og anerkjennelse.

Eskil dypt konsentrert under EM i Yrkesfag i Polen 2023

Vetle Midteng, makkeren til Eskil har også utmerket seg innen automatisering. Hans evne til å programmere og implementere komplekse automatiseringsløsninger har gjort ham til en av de fremste kandidatene i sitt felt. Begge deltakerne har gjennomgått intens trening og forberedelser med støtte fra sine respektive utdanningsinstitusjoner og samarbeidspartnere.

Motivasjonen til Eskil og Vetle for å delta i WorldSkills er drevet av et ønske om å ikke bare vise frem sine ferdigheter, men også å inspirere andre unge til å vurdere en yrkesfaglige karriere.

Video:

I denne videoen forteller Eskil og Vetle om deres forberedelser til VM.

Medaljesjanser for norske deltakere?
Historier fra tidligere konkurranser viser at norske deltakere ofte skiller seg ut på grunn av deres grundige forberedelser og sterke grunnleggende ferdigheter. Under EM i Gdansk i 2023, fikk Norge 3 medaljer, ett gull og to bronsemedaljer. Med støtte fra det norske yrkesfaglige miljøet og dedikert trening, kan Eskil og Vetle være blant de fremste kandidatene til å vinne medaljer i Lyon.

Fram til mesterskapet vil de norske deltakerne trene individuelt sammen med sine eksperter og lokale trenere. Det blir en intensiv treningsperiode for å sikre at de er så godt forberedt som mulig til Lyon i september. Klarer de å fokusere på prestasjon og ikke resultat, så har både de og vi langt på vei lykkes, sier Bjørnar Valstad, daglig leder i WorldSkills Norway.

Vi gleder oss til å følge den flotte gjengen når de skal konkurrerer i Frankrike

Heia Yrkesfag!

TOOLS AS er Norges ledende leverandør av verktøy, maskiner, personlig verneutstyr og industrielt forbruksmateriell, og har siden 2020 vært en del av det nordiske Alligokonsernet.
TOOLS-kjeden henvender seg til proffmarkedet, og samarbeider med markedets ledende leverandører. Kundene jobber primært innen industri, olje & gass, bygg & anlegg og offentlig forvaltning.
Med over 500 kompetente rådgivere i Norge bidrar TOOLS til å gjøre kunders drift enklere, sikrere og mer lønnsom. Som spesialister bistår man kunden i valg av riktige produkter, og skreddersyr optimale leveringsløsninger slik at arbeidet blir utført på en effektiv og sikker måte.
TOOLS har 56 butikker over hele Norge. Hovedkontoret til TOOLS AS ligger på Trollåsen like utenfor Oslo.

Trollåsveien 6