Hussein El Haddaoui som er en av finalistene i Norges Hyggeligste Håndverkere stortrives med å være rørlegger

Blogginnlegg -

Jeg digger utfordringer!

Vi tok en prat med Hussein El Haddaoui som er en av finalistene i Norges Hyggeligste Håndverker 2021, faktisk var han også en av finalistene i 2020, så den mannen kan ikke være noe annet enn veldig hyggelig? Nei, det var ikke tilfeldig, Hussein så ut som en nybakt lottomillionær da vi møtte han på kontoret i Oslo hos Norsk Rørservice hvor han jobber som daglig leder. Hussein fremsto som en fremoverlent, dyktig og veldig hyggelig håndverker.

Det var ikke rørlegger Hussein skulle bli, han skulle bli apotektekniker, og derfor begynte han på helse- og sosialfag. Yrkesveien var hugget i sten, helt til han fikk et større innblikk i hva tvillingbroren som var rørlegger holdt på med. Alt ramlet plutselig på plass, han ville jobbe med hendene, Hussein ville også bli rørlegger – som sin bror. Og slik ble det.

Hva er det du liker spesielt godt med å være rørlegger?
Jeg digger skikkelig utfordringer, og noe av det beste jeg vet er kunder som kommer til meg og forteller at de ønsker et spesielt bad, noe unikt som ikke alle andre har. Da spiller kunden og jeg litt ball frem og tilbake, før vi setter i gang arbeidet. Den følelsen når kunden ser det endelige resultatet er ubetalelig, det gjør jobben min fantastisk sier Hussein med et stort smil. Jeg må ha utfordringer, hvis ikke så kjeder jeg meg, og utfordringer får jeg som rørlegger. Det er et kreativt yrke og jeg får lov til å bruke kreativiteten min – det er herlig.

Hussein elsker følelsen han får når han overrekker et lekkert bad til en fornøyd kunde

Hva vil du si til foreldre som har ungdom som skal velge yrkesvei?

Mange passer ikke til å sitte på et kontor, de ønsker å bruke hendene, være kreative og da er håndverksfaget et supert alternativ. Ønsker barna å bli håndverker er det viktig at vi som foreldre setter oss inn i hva det innebærer å være håndverker, vel og merke dersom man ikke vet dette. Da vil man raskt finne ut hvor mange muligheter man har, og så må man selvsagt støtte barna dersom de ønsker å bli for eksempel rørlegger.

Hva tenker du vi alle bør gjøre for å fremme yrkesfag?
Det er viktig å få fram alt det positive med det å være håndverker, få fram variasjonen med yrket, at man får lov til å være kreativ, det er godt betalt og det er seriøst stor mangel på håndverkere slik at man har en særdeles sikker jobb. Det er viktig at man når fram med alt det positive på ungdommenes premisser. De som skal fremme yrkesfag må bruke sosiale medier, ta bilder, legge ut på Instagram slik vi gjør hos mitt firma, få fram alle de gode historiene slik at ungdom får lyst til å bli håndverker, og at foreldre ser hvor bra det vil være om sønnen er datteren blir håndverker, gjerne rørlegger som meg sier Hussein med et ekte og godt smil – og så hinter han om at jeg må følge han på Insta – norskrorservice – selvsagt sier jeg.

Er det noe annet du har på hjerte Hussein?
Yesss!  Nå har jeg selv kommet til finalen i Norges Hyggeligste Håndverker noe jeg setter utrolig stor pris på, men jeg ønsker uansett at man går inn på hyggeligst.no og stemmer på sin favoritt før den store finalen som er 18. september.

Vi i TOOLS heier på Hussein og alle andre som bidrar til at vi får flere til å bli håndverkere.

Relatert innhold

Malermester Marina Nordahl ønsker at flere ungdommer velger yrkesfag og blir håndverker

Derfor mener Malermester Marina foreldre bør sette seg inn i hva yrkesfag er og hvilke muligheter det gir ungdommen

1. mars er søknadsfristen for videregående opplæring for skoleåret 2022/23. Vi i TOOLS heier på at flere ungdommer skal søke seg til yrkesfag når de skal velge studieretning. Ikke bare fordi arbeidsmarkedet og næringslivet i Norge har et enormt behov for dem, men også fordi det kan gi dem en fantastisk spennende karriere med muligheter som mange ikke er klar over.

TOOLS AS er Norges ledende leverandør av verktøy, maskiner, personlig verneutstyr og industrielt forbruksmateriell, og har siden 2020 vært en del av det nordiske Alligokonsernet.
TOOLS-kjeden henvender seg til proffmarkedet, og samarbeider med markedets ledende leverandører. Kundene jobber primært innen industri, olje & gass, bygg & anlegg og offentlig forvaltning.
Med over 500 kompetente rådgivere i Norge bidrar TOOLS til å gjøre kunders drift enklere, sikrere og mer lønnsom. Som spesialister bistår man kunden i valg av riktige produkter, og skreddersyr optimale leveringsløsninger slik at arbeidet blir utført på en effektiv og sikker måte.
TOOLS har 56 butikker over hele Norge. Hovedkontoret til TOOLS AS ligger på Trollåsen like utenfor Oslo.

Trollåsveien 6