Johan Ingemarsson med grillmiddag av restematen. Foto: Eivind Schau.

Middagsrestene gjør seg godt på grillen

Sommeren er her for fullt. I Norge betyr det ofte Norgesferie, strand og grilling. For er det noe vi nordmenn er glad i, så er det å grille. Too Good To Go forteller hvordan alt faktisk kan grilles.

I løpet av sommeren griller vi nordmenn minst én gang i måneden, viser en undersøkelse som ble gjort i 2023. Dette forteller også at av de nordiske landene så er Norge det landet som griller aller mest. Dette blir det derfor mye mat av, og potensielt også matsvinn.

– Vi ser at ved anledninger hvor nordmenn skal lage mat til flere, særlig i høytider, så overhandler vi. Det kan fort tenkes at vi også gjør det når vi skal grille til sommerfesten. Derfor ønsker vi å vise at alt kan grilles, selv også restematen, forteller daglig leder i Too Good To Go Norge, Johan Ingemarsson.

Overskuddsmaten kan også grilles

De fleste av oss er ikke fremmed for en ekstra kyllingfilet i pakken, noen gram for mye av kjøttdeigen, en halv løk som ikke ble brukt, en kvart squash, noen slitne sjampinjonger eller en halv matfløte som bare står innerst i kjøleskapet.

– Hva er vel bedre enn at vi da bruker restene til å lage deilige grillmåltider? Det er ingenting som ikke kan grilles, det handler bare om å være kreativ nok. Det er utrolig hvor mye mat vi har i kjøleskapet og fryseren, som rett og slett kan få nytt liv ved å putte det på grillen, sier Ingemarsson.

Gjennom Too Good To Go kan du redde overskuddsmat fra dagligvare, bakerier, hoteller, kiosker og mer. I de såkalte forundringsposene finner du alt fra frukt og grønt, kjøtt, bakevarer, oster og nydelig hotellfrokost.

– All mat som hentes via appen vår kan brukes til forskjellige anledninger. Kanskje du får kaffebesøk på en søndag og trenger bakevarer, eller du ønsker en solfylt frokost med croissant og solskinnsbolle på en lørdag. Det viktigste er ikke nødvendigvis hva maten brukes til, men at maten faktisk blir spist, fortsetter Ingemarsson og legger til;

– Det viktigste er ikke at en håndfull av mennesker redder mat, men at alle redder en håndfull. Dette gjelder også maten vi har i vårt eget skap.

Grilltips:

1. Keep it cool. Sørg for å kjøle ned rester av grillkjøtt så fort som mulig, og ta gjerne vare på det i en kjøleskap bag hvis du er et stykke hjemmefra. Da har du rester til dagen etterpå.
  2. Vent med dressingen. For å holde på ferskheten bør du vente til rett før servering med å blande inn dressing. Restene kan du oppbevare i en lufttett beholder i kjøleskapet.
  3. Grill smart. Vi har alle vært der: det ligger haugevis med mat på grillen, men gjestene er godt forsynt. Grill heller litt mindre til å begynne med, og fyr opp igjen etter hvert hvis du trenger mer.
  4. Restemat?
  • Brød: Som alltid - lag krutonger.
  • Kjøtt: Bruk i salater, wraps eller som pålegg.
  • Marinerte grønnsaker: Er fine å ovnsbake.
  • Saus: Bruk som marinade, i gryter, salater, wraps eller på en bakt potet.

Siden lanseringen i 2016 har Too Good To Go vokst til over 80 millioner registrerte brukere og 140 000 aktive utsalgssteder i 17 land i Europa og Nord-Amerika, noe som gjør Too Good To Go til det ledende selskapet i kampen mot matsvinn.