TINE satser på tradisjonsrike, grytekokte brunoster fra Lom og Skjåk

TINE satser på tradisjonsrike, grytekokte brunoster fra Lom og Skjåk

Konsernstyret i TINE har vedtatt at driften ved anlegget i Lom og Skjåk skal videreføres, men i et mindre omfang. Samtidig er det bestemt at det skal utvikles et eget konsept rundt den unike grytekokte brunosten som produseres på TINEs meieri på Lom og Skjåk i dag.

Det nye konseptet kommer til å bygge på den grytekoke, tradisjonsrike, originale oppskriften fra Gudbrandsdalen.

– Det er ingen tvil om at det er noe eget med brunost laget på gamlemåten, kokt i store gryter - på samme vis som «Gudbrandsdalsostens mor», Anne Hov, gjorde på Solbråsetra tilbake i 1863. Denne produksjonsmetoden gir en unik smak – derfor ønsker vi å teste dette ut som et eget konsept, sier Christian Granlund, konserndirektør Forsyning, mens han understreker:

– Vårt overordna mål vil alltid være å ivareta norsk melkeproduksjon, som produserer melk i verdensklasse, i hele vårt langstrakte land. Med det følger norske mattradisjoner, kulturarv og historie hånd i hånd. Samtidig som vi må være klare på at dette klarer vi ikke alene – vi må ha forbrukerne med oss, sier Granlund.

Les mer om alle strukturendringer her.

Et alvorlig bakteppe
Tallenes tale er klare – både melke- og brunostkonsumet faller. Til tross for offensiv markedsføring, spiser vi over 30 prosent mindre brunost per innbygger enn det vi gjorde for bare 15 år siden. Konsernstyret i TINE har derfor vedtatt at brunost produsert på den ordinære måten skal foregå på TINE Byrkjelo og TINE Storsteinnes, mens TINE Lom og Skjåk vil fortsette å produsere mindre gryteproduserte produkter som søst, gomme og dravle, samt noen utvalgte brunostvarianter som Bestemorost, Geitost stølstype og Innherred fløtemysost.

– TINE er nødt til å kontinuerlig tilpasse seg et marked som er stadig mer preget av tøffere konkurranse og økt import. For å sikre næringsgrunnlaget for melkebønder over hele landet, må TINE snu hver stein for å drive mest mulig effektivt. En mindre drift ved anlegget i Lom og Skjåk vil dessverre påvirke våre medarbeidere ved at det blir en reduksjon i antall ansatte. Hvor mange det gjelder vil utredes, sier Granlund og fortsetter:

– Det er selvfølgelig en vanskelig beskjed for de ansatte å få, samtidig har vi god tradisjon for at vi håndterer omstilling på en skikkelig måte, i samarbeid med både medarbeiderne det gjelder - og tillitsvalgte, sier Granlund.

Vil utvikle konseptet sammen med lokale krefter
Dersom forbrukeren tar godt imot det nye konseptet kan det i fremtiden by seg flere og nye muligheter for anlegget på Lom og Skjåk. Lokale stemmer fra Gudbrandsdalen er invitert med inn i det videre arbeidet med å utvikle det nye konseptet rundt den unike grytekokte brunosten.

– Jeg er veldig glad for alt engasjementet vi har sett rundt Gudbrandsdalsosten og anlegget vårt på Lom og Skjåk. Derfor er det også spesielt hyggelig å kunne fortelle at vi får med oss lokale ildsjeler som en del av utviklingsgruppa for prosjektet, Arne Brimi, kokk og tidligere ordfører i Lom og turistvert, Bjarne Holø, sier Granlund.

– Dette er et veldig spennende prosjekt med et stort potensial, sier kokk Arne Brimi. Og jeg mener det er en helt riktig vei å gå med tanke på tiden vi lever i, fortsetter han.

– Det er svært positivt at TINE inkluderer oss i utviklingen av et nytt konsept som tar utgangspunkt i den tradisjonsrike grytekokte Gudbrandsdalsosten. Vi ser fram til å bidra og se på hvordan vi sammen kan markedsføre produktene når den tid kommer, sier Bjarne Holø, tidligere ordfører i Lom og turistvert.

Det jobbes nå med å få lansert det nye konseptet så raskt som mulig, uten at TINE kan sette et konkret tidspunkt.