Proteinrike produkter som YT og Cottage Cheese

Rives ut av butikkhyllene: – Etterspørselen vil ingen ende ta

Interessen for proteinrike produkter er større enn noen gang.

Proteintrenden som for alvor feide over landet i fjor høst fortsetter med full fart inn i 2024. Tallene fra årets første fire måneder viser en eventyrlig vekst for magre og proteinrike produkter som TINE YT og Cottage Cheese.

Salget av YT økte med 52 prosent fra januar til mai, sammenlignet med samme periode i fjor. Salget av Cottage Cheese har i samme periode økt med 35 prosent.

– Det er en enorm vekst, og vi er spente på hvor dette ender. Det er helt tydelig at mange har blitt opptatt av proteininnhold i maten, og det er nok mye drevet av trender i sosiale medier. Produktene våre har blitt en del av et stort univers av oppskrifter, så flere har fått øynene opp for nye bruksområder, forteller merkeansvarlig for YT i TINE, Anniken Bølset Volckmar.

Produserer for fullt

Både på anleggene i Tana og på Frya har TINE økt både bemanning og produksjonsdager for å klare å levere og produsere nok produkter.
– For oss er det veldig gøy at interessen for produktene vi har jobbet så mye med å utvikle er så stor. I mai produserte vi mer Cottage Cheese enn vi noen gang har gjort før her på Frya. Vi har måttet ansette flere og har i tillegg økt antall produksjonsdager til å gjelde både helger og helligdager den siste tiden for å klare å levere, sier anleggssjef på Frya, Sigrid Svanborg.

Til tross for det kan enkelte oppleve begrenset tilgang på enkelte produkter både i YT- og Cottage Cheese-serien framover.

– Dette handler rett og slett om at når etterspørselen skyter i været så raskt på denne måten, så tar det tid å tilpasse og justere produksjonen. Plutselige trender gjør det også mer krevende å planlegge produksjonen, forklarer Svanborg.

Virale trender

Akkurat nå går både oppskrifter på Cottage Cheese-flatbrød og wraps i alskens varianter viralt på Tik Tok, sammen med diverse iskrem-oppskrifter.

– Og så ser vi at treningskategorien totalt sett i dagligvarehandelen øker, og det handler nok også om stort fokus fra treningsprofiler i sosiale medier. Samtidig ser vi at vi lykkes med innovasjonene våre og treffer på de store trendene og utvikler nye produkter som folk vil ha. Dette er både YT og Cottage Cheese gode eksempler på.

Allerede nå kan hun avsløre at det jobbes med spennende produktutvikling innenfor begge seriene.
– Vi setter forbrukeren i sentrum og jobber både med optimalisering av dagens produkter og utvikling av nye, sier Volckmar.

Sindre Ånonsen

Pressekontakt Kommunikasjonssjef +47 916 75 707