Pressemelding -

Norske markedsledere skal bli internasjonalt ledende innen digital pasientmedvirkning

Tellu og CheckWare inngår samarbeid for at norske kommuner og sykehus tettere skal kunne følge opp pasienter i eget hjem. Begge virksomheters mål er at pasientene får ta større del i egen helseoppfølging, for å kunne leve bedre med egne sykdommer og øke livskvaliteten. En viktig gevinst er at helsesektoren vil kunne følge opp flere pasienter samtidig, uten å måtte øke kapasiteten.

CheckWare og Tellu har inngått et strategisk samarbeid. Bakgrunnen er tro på at to markedsledende e-helse løsninger, for henholdsvis digital pasientmedvirkning og håndtering av helsedata fra medisinsk måleutstyr via IoT integrasjon og applikasjonsplattform, supplerer hverandre og skaper økt gevinst for kundene.

Selskapene ønsker samtidig å bidra til å bringe den norske visjonen om pasientenes helsetjeneste ut i verden, med basis i FNs tredje bærekraftsmål som fokuserer på bedre helse og god livskvalitet for alle.

- Vi har klokkertro på at digital pasientmedvirkning vil bidra til at flere kan få hjelp og at kvaliteten på behandlingen blir bedre og mer tilpasset den enkeltes behov, sier Ole Christian Olssøn. Han er administrerende direktør i Tellu.

- Siden oppstarten har kongstanken i CheckWare vært å forenkle innsamling og behandling av pasientrapporterte data til bruk i klinisk arbeid, kvalitetsrapportering og forskning. Vi har hele tiden kalt det digital pasientmedvirkning, fordi pasientene skal gjøres mer delaktig i, og kan ta mer ansvar for egen helse, uansett hvor de befinner seg. For sykehusene betyr det at helsepersonell kan behandle flere pasienter uten å øke ressurstilgangen, samtidig som kvaliteten opprettholdes, og behandlingen blir mer persontilpasset, sier Heidi Blengsli Aabel. Hun er administrerende direktør i CheckWare.

Selskapene har som ambisjon å bli internasjonalt ledende innen området digital pasientmedvirkning. Begge har hver for seg - og sammen - et sterkt ønske om å videreutvikle løsningen med tanke på å omfavne ny teknologi og tilby digitale helsetjenester til enda flere brukergrupper.

- Det globale markedet for e-helse og velferdsteknologi forventes å vokse sterkt de neste årene, blant annet som følge av en stadig aldrende befolkning. Covid-19-situasjonen har også akselerert behovet for digitale løsninger som gir trygghet og mestring gjennom helseoppfølging på avstand, sier Olssøn.

Behov for mer helhetlige pasientløsninger

CheckWare og Tellu oppfyller et overordnet ønske fra den norske helsesektoren om tettere samarbeid mellom norske leverandører. Dette har vært etterspurt lenge.

- Vi ønsker å gjøre det enklere for helsesektoren å få dekket behovene sine, og vi ser at vi gjennom et strategisk samarbeid kompletterer hverandre. Dette er en respons på et behov som har vært flagget både fra sykehus, direktorat og kommunene. Ved å integrere løsningene våre står vi bedre rustet til å imøtekomme det helhetlige behovet for en enhetlig løsning for hjemmebasert pasientoppfølging, sier Aabel i CheckWare.

Olssøn i Tellu supplerer:

- Dette er et forpliktende samarbeid, som ikke bare dreier seg om å ta markedsandeler og svare ut anbud. Vi skal integrere våre produkter og utvide løsningen til enda flere sykdomsområder og pasientgrupper. Covid-19 har belyst hvor viktig det er å tilby tjenester hvor helseoppfølging kan løses ved at pasientene slipper å dra til sykehus, eller å få hjemmebesøk. Vi skal bidra til at pasientene blir tatt vare på der de opplever det tryggest; i sine egne hjem. Vi mener vi kan bidra til et mer komplett helsetilbud og helhetlig helsetjeneste, som vi også med kraft kan eksportere ut i verden.

Om selskapene:

Tellu IoT AS er ledende totalleverandør av velferdsteknologi til mer enn 120 kommuner Norge, og håndterer daglig helsedata fra medisinsk måleutstyr for flere sykehus og institusjoner i Norden. Tellu leverer brukervennlige, modulbaserte og integrerte digitale e-helsetjenester til pasienter, helsepersonell og pårørende innenfor områdene velferdsteknologi, personell-sikkerhet, digitalt tilsyn og digital hjemmeoppfølging. Tellu har kontorer i Norge og Sverige.

CheckWare er nasjonal markedsleder innen digital pasientmedvirkning. Det norske programvareselskapet leverer løsninger til sykehus, klinikker og kommuner som ønsker å tilby digitale helsetjenester for sine pasienter og innbyggere. Løsningene er benyttet av over 300.000 pasienter hos 250 kunder i Norge og England.

Kontaktpersoner:

Adm. direktør Ole Christian Olssøn, Tellu IoT AS

Mobil: +47 906 92 318

Mail: ole.christian.olssoen@tellu.no

Adm. direktør Heidi Blengsli Aabel, CheckWare AS

Mail: heidi.aabel@checkware.com

• Bedriftsinformasjon

• ehelse
  • pasientmedvirkning
  • helseteknologi
  • velferdsteknologi
  • digital hjemmeoppfølging

Tellu er et resultat av en fusjon mellom Tellu IoT AS og e-helse satsningen i Telenor Norge. Sammen blir vi et dedikert e-helse selskap med styrket evne til å utvikle velferdsteknologiske tjenester til helse- og omsorgstjenesten. Vi er en ledende totalleverandør av digital velferdsteknologi for trygghet og mestring.  Tellu IoT AS utvikler, drifter og vedlikeholder en ledende ISO basert e-helse plattform som sikrer kunder og partnere tilgang til integrerte, sikre, sertifisert og skalerbare tjenester som ivaretar personvern, GDPR og sikkerhet på høyeste nivå. Integrasjonsplattformen er basert på åpne industrielle standarder som FHIR, Open ID Connect HEART, SCAIP og Continua.

Thomas Andersen

Pressekontakt CFO Chief Financial Officer +47 95130230