– Jeg spiller med nummer to på drakta for togradersmålet som FN har satt. Vi er nødt til å stanse den globale oppvarmingen, sier Morten Thorsby, grunnlegger av We Play Green og fotballspiller på italienske Genoa CFC. Foto: Telia Norge

We Play Green bekjemper klimautfordringene gjennom fotball – nå får organisasjonen støtte fra Telia Utfordrerfond

Ved hjelp av fotballens påvirkningskraft bidrar We Play Green til å belyse og bekjempe klima- og miljøkrisen. Nå får organisasjonen støtte fra Telias Utfordrerfond, og kan samtidig få én millioner kroner.

We Play Green, med grunnlegger og Genoa-fotballspiller Morten Thorsby i spissen, jobber for å få til en endring. Organisasjonen utfordrer leverandørene til mer bærekraftig produksjon av fotballutstyr, fotballspillere til å forstå sin påvirkningskraft, klubber og forbund til å ta klima- og miljøkrisen på alvor, og sponsorer til å stille krav om bærekraft.

– Jeg spiller med nummer to på drakta for togradersmålet som FN har satt. Vi er nødt til å stanse den globale oppvarmingen, sier Morten Thorsby, grunnlegger av We Play Green og fotballspiller på italienske Genoa CFC. – Mange mener spillerne ikke skal bry seg om annet enn fotball. De tror spillerne blir dårligere i fotball ved å engasjere seg i samfunnsspørsmål.

Han trekker frem at det er tradisjon for å ikke blande fotball og politikk, men at klimasaken er annerledes.

– Klima- og miljøkrisen er ikke politikk. Forskning viser at dette er den viktigste og største utfordringen vi står overfor. Det er for viktig til at vi ikke kan snakke om det.

Nå løftes innsatsen og engasjementet frem av Telia Utfordrerfond. Fondet støtter mennesker som våger å tenke annerledes, og som utfordrer for å oppnå noe som er større enn dem selv.

– Morten Thorsby har et imponerende engasjement, og ikke minst kraft til å skape endring. Som en del av en industri med mye overforbruk, våger han å sette ned foten og si ifra. Morten og We Play Green er en ekte utfordrer, sier Audun Bryn, leder for Telia Utfordrerfond.

Støtte til bærekraftig fotballutstyr

De øremerkede midlene på 100 000 kroner fra Telia skal We Play Green bruke til å gjøre fotballutstyr bærekraftig.

– I første omgang skal vi tilby breddeklubbene fotballdrakter som en tjeneste. Klubbene leier drakter av oss. Vi leverer innsamlede og brukte drakter så langt det rekker og kompletterer med nye drakter som vi kjøper inn fra leverandørene. Ved å samle innkjøp hos oss, kan vi stille strengere krav til sirkulært design og materialvalg hos leverandørene, sier Thorsby.

Tjenesten skal håndtere hele livsløpet til draktene og håpet er å forlenge levetiden vesentlig gjennom ombruk og vedlikehold. Planlagt lansering er til sesongstart 2024.

Én utfordrer får 1 million

Telia Utfordrerfond fremmer både enkeltmennesker, organisasjoner, lag og bedrifter som tørr å gå nye veier for å gjøre samfunnet vårt litt bedre. De som løftes frem får opptil 100 000 kroner i støtte til et øremerket prosjekt. Det kan for eksempel være prosjekter innen bærekraft, digitalisering, kultur eller sport. I tillegg blir de frontet av Telia, og får delt sitt engasjement og initiativ med mange.

Mot slutten av året kåres Årets Utfordrer, som får én million kroner til å realisere planene sine.

– Alle kan nominere, både seg selv og andre, til Telia Utfordrerfond. Tipsene tas imot av en jury i Telia, som undersøker videre og vurderer hvilke som skal løftes frem. Når vi så skal kåre Årets Utfordrer skal folk flest få være med å bestemme, gjennom en avstemning, sier Bryn.

Nominasjoner til Telia Utfordrerfond mottas løpende gjennom www.telia.no/utfordrerfond.

Daniel Barhom