Telia Norges kvartalsvise svindelrapport: 26.8 millioner svindelforsøk stoppet i andre kvartal

I løpet av april, mai og juni har Telia stoppet nesten 27 millioner svindelforsøk rettet mot norske mobilkunder. Telias nye filter stopper store mengder svindelsamtaler og har gjort at spoofingforsøkene avtar dramatisk i løpet av kvartalet. Her er oversikten over hva Telia har stoppet.

– Vi jobber hver eneste dag for å begrense svindlernes muligheter til å nå kundene våre via våre tjenester, og ser at det nye filteret vi innførte i mars har hatt en svært positiv effekt, sier Øivind Kristiansen, svindelekspert i Telia Norge.

Det forbedrede spoofing-filteret gir et ekstra lag med beskyttelse for Telias kunder, og innebærer en sterkere begrensning når det gjelder å motta anrop fra spoofede nummer. Filteret beskytter også mot å få sitt eget nummer misbrukt.

– Det var flest blokkeringer i april etter at det nye filteret kom, med mer enn 10 millioner sperrede anrop. Så ble det gradvis færre, og i juni stoppet vi i underkant av seks millioner. Selv om det er tidlig å konkludere etter kun tre måneder, kan det tyde på at svindlerne prøver seg i mindre grad mot Norge etter at vi innførte spoofingfilteret, sier Kristansen.

Norge har nemlig vært et yndet mål for svindlere over en lengre periode, og sammenlignet med andre skandinaviske land er vi på toppen av ønskelisten for svindlere. I 2023 gikk 62 prosent av alle blokkerte samtaler til Skandinavia til Norge, mens 19 prosent gikk til Sverige, 14 til Finland og kun tre prosent til Danmark. Telia Norges svindelrapport 2023: norske mobilkunder særlig utsatt | Telia Norge

Pass opp for SMS-svindel

Dette kvartalet har Telia også sett ulike former for svindelforsøk via SMS.

– Mange svindelforsøk er rettet mot enkeltpersoner der svindleren prøver seg på sosial manipulasjon, og forsøkene kan komme i ulike former, forteller Kristiansen.

Et eksempel er at svindlerne utgir seg for å være barnet til den som blir kontaktet. De sier de har mistet eller ødelagt telefonen sin og ber om penger til en ny. Et annet eksempel er kunder som har fått SMS med avsender fra kjente merkevarer med kundens navn i meldingsteksten hvor det trues med inkasso. For å unngå ekstra kostnader bes du om å ringe ulike svenske numre. Ringer du numrene blir du bedt om å laste ned og installere en app fra en link du får tilsendt på SMS. Denne appen utgir seg for å være et antivirusprogram, men er en ondsinnet banktrojaner kalt Vultur som tar over og overvåker mange av funksjonene på telefonen din.

– Vi oppfordrer kunder å være på vakt overfor svindelforsøk i sommer, både på reise og i Norge, og at man ikke senker guarden selv om skuldrene er lavere i ferien, sier Kristiansen.

Antall blokkerte samtaler andre kvartal 2024 (første kvartal 2024 i parentes):

Totalt 26,8 millioner samtaler (9,1 millioner), fordelt slik:

Wangiri 2,4 millioner (2 millioner)

Spoofing 24,4 millioner (7,1 millioner)

Topp 10 land det ringes fra – andre kvartal 2024:

1. Afghanistan 39 %
  2. Pakistan 33 %
  3. USA 12 %
  4. Australia 5 %
  5. Iran 3 %
  6. Somalia 3 %
  7. Sri Lanka 2 %
  8. Canada 2 %
  9. Marokko 1 %
  10. Tunisia 1 %

Spoofing

Spoofing innebærer at det originale, utenlandske telefonnummeret «viskes ut» og erstattes med et norsk nummer. Ofte vises et nummer som tilhører et kjent selskap eller en statlig aktør, og da øker sjansen for at mottaker besvarer anropet og gjør det personen i den andre enden ber om, nettopp fordi vedkommende ser ut til å ringe fra en aktør man har tillit til. Det kan også være privatpersoners numre som blir misbrukt.

Wangiri

Wangiri er en svindelmetode der nordmenn ringes opp av utenlandske numre. Etter kun få ring legges det på, og svindlerne tjener gode penger på at vi ringer tilbake. Eldre er ekstra utsatt for denne type svindel, fordi de gjerne samvittighetsfullt ringer tilbake når de har et tapt anrop.

Telias råd for å unngå svindel:

• Vær varsom med åpne nettverk og hva du deler når du er der
  • Ikke ring tilbake hvis du ser at et ukjent nummer fra utlandet har ringt deg
  • Ikke klikk på lenker du har mottatt fra ukjente nummer
  • Ikke last ned apper fra andre steder enn Google Play og App Store
  • Oppgi aldri BankID-koden din til noen, selv ikke politiet
  • Vær kritisk - husk at ingen profesjonelle aktører spør etter personlige opplysninger
  • Kontakt banken din via offisielle numre hvis du får en henvendelse du mistenker ikke er legitim
  • De fleste smarttelefonene kan sperre anrop fra plagsomme numre. Sjekk med din leverandør
  • Bruk et passordhvelv som både genererer kompliserte og lagrer passordene dine
  • Bruk alltid tofaktorautentisering der det er mulig
  • Benytt deg av en trygghetstjeneste som for eksempel Telia Trygg