Telia Norge vokste mest i 2023

Telia Norge vokste mest i 2023

Helt ferske tall fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet viser at Telia er vekstvinner i bedriftsmarkedet i 2023. Selskapet er for femte år på rad den aktøren i bedriftsmarkedet som vokser mest.

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) presenterte 25. mai sin statistikk for ekommarkedet 2023. Tallene viser at Telia bedrift, som også inkluderer merkevaren Phonero, har en vekst på 15 255 nye abonnement, og er dermed den aktøren i bedriftsmarkedet som vokser mest.

– Vårt nettverk og våre tjenester utgjør en fundamental del av den teknologiske grunnmuren til et stort antall offentlige og private aktører over hele landet, og vi er svært stolte over og glad for tilliten kundene våre viser oss hver eneste dag, sier Jon Christian Hillestad, direktør for Telias bedriftsmarked. – Det er veldig inspirerende å bidra til og å være med på våre kunders digitaliseringsreise, og spesielt vår offensive 5G-utbygging kommer svært mange bedrifter til gode.

I løpet av de siste par årene har Telia samarbeidet med en rekke sentrale samfunnsaktører for å teste ut mulighetene som ligger i 5G-teknologien, som blant annet skivedeling sammen med Forsvaret og privat 5G-nett for Posten Brings nye innovative logistikklager i Drøbak.

Telia var først i Norge med å lansere private mobilnett til bedrifter, industri og offentlige virksomheter våren 2021. Den såkalte «Enterprise Mobile Network»-porteføljen til Telia omfatter rene private mobilnett, hybride mobilnett, virtuelle eller skivedelte private mobilnett, samt spesialiserte tjenester i mobilnettet. Selskapet opplever i dag økende etterspørsel i bedriftsmarkedet etter denne type tjenester, som kan leveres både på 4G og 5G.

Utvidet sikkerhetsportefølje

– I 2023 utvidet vi dessuten vår portefølje innen sikkerhet, skytjenester og lokale nettverk for norske bedriftskunder. Med skreddersøm tilpasset den enkelte kunde er vi nå en totalleverandør for en sikker digital hverdag for norske bedrifter, forteller Hillestad.

Flere store og samfunnskritiske aktører har valgt Telia og Phonero de siste årene, blant annet Politiet, Posten Bring, Utenriksdepartementet, NRK, Skatteetaten, Tromsø kommune, Statens innkjøpssenter, Forsvaret og et stort antall kommuner.

– Vi holder god fart også i 2024. Med ett av verdens beste mobilnett og vårt snart landsdekkende 5G-nett er vi et naturlig og trygt valg for mange bedriftskunder, sier Hillestad.

Telia advarer mot cyberangrep: – Sikkerhet må høyere på agendaen i 2024

Halvparten av norske kommuner er bekymret for datasikkerheten, og fire av ti kommuner er usikre på om den er god nok. Det viser en fersk undersøkelse fra Telia, som også samsvarer med tilsvarende undersøkelse blant private virksomheter. Mangelfull beskyttelse mot cyberangrep kan ha langtrekkende konsekvenser, både økonomisk og omdømmemessig, og 2024 bør bli året der sikkerhet står høyt på alle age