Foto: Secret Travel Guide/Unsplash

Telia-mobiltall viser: rekordantall utenlandske turister i Norge i mai

Utenlandske turister besøker Norge som aldri før, viser tall fra Telias mobilnett. I mai var det 1 million besøkende fra utlandet i Norge, og flesteparten av disse kom fra Tyskland. Samtidig reiser nordmenn til utlandet mer enn før pandemien.

– Det er helt tydelig at utenlandske turister setter kursen mot Norge nå, og vi kan bekrefte trenden reiselivsnæringen ser med økt trykk fra utlandet. For første gang i historien var det over 1 million utlendinger i Norge i mai i vårt mobilnett, forteller Pål Rune Kaalen, leder for privatmarkedet i Telia Norge.

Rekorden totalt sett ble satt i juli i fjor med 1,5 millioner utenlandske gjester i Telias mobilnett.

– Det blir spennende å følge tallene for sommermånedene og se hvordan lav kronekurs, mer behagelig sommerklima og vakre reisemål i Norge påvirker turiststrømmen. Med den tendensen reiselivsnæringen ser allerede med fullbookede overnattingssteder i juli og august kan det være at besøksrekorden står for fall denne sommeren, sier Kaalen.

Tryggere turister i Telias nett

Det er altså duket for store mengder utenlandske turister til Norge i sommer, og de oppsøker gjerne vill natur og spektakulære attraksjoner. Dessverre skjer det at noen av disse roter seg bort eller feilvurderer terreng og vær. Skulle det bli nødvendig å iverksette en søk- og redningsaksjon for turister som er savnet eller har gått seg bort er det langt lettere nå enn før. Telia benytter aktivt såkalt triangulering, og har hatt systemet på plass i fire år allerede for egne kunder. Nytt av året er at det samme gjelder for gjester i Telias nett, og Telia er den eneste operatøren som inkluderer besøkende.

– Systemet fungerer slik at vi henter ut referansepunkt fra tre forskjellige basestasjoner og regner ut antatt posisjon til den savnede med hjelp av gode støtteverktøy. Telefonen til den savnede kan lokaliseres ned til noen hundre meters radius, som er stor forskjell fra tidligere, da søkeområdene var flere kvadratkilometer store, forklarer Kaalen. – Tid er avgjørende i leteaksjoner, og det sier seg selv at mer nøyaktig bistand til nødetater er avgjørende for om den savnede finnes i live eller ikke. Turister som befinner seg i vårt nett er altså tryggere.

Nordmenn reiser utenlands mer enn før pandemien

I tillegg viser Telias tall at nordmenn i mai reiste mer til utlandet enn de gjorde i mai 2019, altså før pandemien. Litt over 600 000 Telia-kunder reiste ut av landet i mai, og det er syv prosent flere sammenlignet med i fjor, og seks prosent mer sammenlignet med 2019.

– Vi ser også at vi bruker mer mobildata enn før når vi er på reise utenfor Norge. Datavolumene for mai var 23 prosent høyere enn mai i fjor, forteller Kaalen.

Topp 10 utenlandske turister på besøk i Norge i mai:

1. Tyskland
  2. Sverige
  3. Storbritannia
  4. Polen
  5. USA
  6. Danmark
  7. Frankrike
  8. Nederland
  9. Ukraina
  10. Spania

Topp 10 land nordmenn reiste til i mai:

1. Sverige
  2. Danmark
  3. Polen
  4. Spania
  5. Tyskland
  6. Storbritannia
  7. Frankrike
  8. Italia
  9. Nederland
  10. Hellas

Ellen C. Scheen

Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett og mobil. Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 1 900 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her. Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt. Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, Mycall og Phonero.