Kriminelle tar ikke ferie: Telias tips til en trygg sommer

Kriminelle tar ikke ferie: Telias tips til en trygg sommer

Med sommerferie følger gjerne senkede skuldre, reising rundt i Norge og kanskje en utenlandstur. Kriminelle tar derimot ikke ferie, og Telia råder til forsiktighet og noen enkle forholdsregler for å unngå svindel og tyveri.

– Feriefølelsen blir ikke særlig god hvis du opplever å bli frastjålet mobiltelefonen eller går inn på en falsk nettside og bestiller noe som aldri kommer i posten, sier Øivind Kristiansen, svindelekspert i Telia Norge.

Svindlere og tyver tar nemlig ikke ferie, og de kan tvert imot utnytte sommerturister som har lave skuldre og fokus alle andre steder enn på egen sikkerhet. Selv om telefonsvindel-anropene er blitt betydelig færre på grunn av Telias filtre, er det fortsatt mulig å bli svindlet.

– Den siste uken har vi oppdaget flere SMS med avsender fra kjente merkevarer med kundens navn i meldingsteksten hvor det trues med inkasso. For å unngå ekstra kostnader bes du om å ringe ulike svenske numre. Ringer du numrene blir du bedt om å laste ned og installere en app fra en link du får tilsendt på SMS. Denne appen utgir seg for å være et antivirusprogram, men er en ondsinnet banktrojaner kalt Vultur som tar over og overvåker mange av funksjonene på telefonen din, forteller Kristiansen.

Telia har gjort flere tiltak for å stanse SMS-ene, men selskapet ser likevel at endel kunder har ringt disse numrene. Det er derfor viktig at folk ikke ringer dem, og har du lastet ned en slik app er Telias råd å resette telefonen fullstendig.

Andre svindelmetoder er såkalt quishing, som er svindel ved bruk av QR-koder som leder til falske nettsider eller nettsider med skadevare.

– Er noen kreative kan de sende deg til en nettbutikk som ligner den du tror du skal besøke, så sjekk nettadressen nøye, råder Kristiansen.

Unngå åpne WiFi-nettverk

Skal du på utenlandsferie i sommer og reiser utenfor EU der «Roam Like Home» gjelder, hvor du kan bruke mobilen som hjemme uten å betale noe ekstra, kan det være fristende å logge seg på usikrede WiFi-nettverk fremfor å kjøpe datapakker. Telias svindelekspert fraråder dette:

– Åpne, trådløse nettverk har ikke passord og er heller ikke kryptert. Det betyr at informasjonen du skriver inn på ulike nettsteder ligger ute på en helt åpen kanal der svindlere kan snappe opp både passord og påloggingsinformasjon uten at du merker det. Dermed kan et gratis WiFi-nettverk bli betydelig dyrere enn å kjøpe en datapakke, sier han.

Et godt råd er å se etter hengelås-symbolet til venstre i adressefeltet når du er på nett. Det betyr at siden er kryptert, slik at uvedkommende ikke kan få tak opplysninger du legger inn på siden. Bruk eventuelt mobilnettet når du må dele sensitive opplysninger.

Tenk på mobilen som en lommebok

Det foregår mye tyveri av mobiltelefoner for tiden, og på kun ti måneder har Oslo-politiet registrert 1947 slike tyverier. Kristiansen oppfordrer folk til å beskytte telefonen sin på samme måte som man beskytter lommeboken eller bankkortet sitt. Ikke bare er en mobiltelefon i seg selv kostbar, men det er også mye potensiell skade i at uvedkommende får tak i den.

– En telefon er attraktiv og bør ikke oppbevares lett tilgjengelig for tyver, spesielt hvis du også har deksel med bankkort og pinkoder gjemt i en lomme festet til telefonen. Plutselig står du helt på bar bakke, sier han.

For de med uærlige hensikter er det først og fremst verdien på en smarttelefon på annenhåndsmarkedet som er mest interessant. De har metoder for å resette telefonen eller å selge den i deler.

– Skulle du være uheldig og få frastjålet mobilen, ta kontakt med operatøren din umiddelbart og sperr abonnement og SIM-kortet så fort som mulig. Det er også svært viktig at du anmelder tyveriet til politiet, sier Kristiansen.

Ha PIN-koden påslått

I tilfelle tyveri er det viktig å begrense skaden ved å beskytte innholdet på mobilen din med aktiv skjermlås og PIN-kode. Hvis koden er avslått kan SIM-kortet enkelt settes inn i en ny telefon og misbrukes ved å lytte på personsvarmeldinger, motta dine innkommende private samtaler og lese dine SMS. Mange sosiale medier-applikasjoner og noen banktjenester benytter dessuten tofaktorautentisering på SMS som innlogging, og dermed kan uvedkommende få tilgang til disse hvis PIN ikke er aktivert:

– Et SIM-kort er å anse som et bankkort, forklarer Kristiansen. – For en med uærlige hensikter kan et SIM-kort uten PIN-kode benyttes til å ringe dyre utenlandske destinasjoner. Melder du ikke ifra til din teleoperatør innen rimelig tid kan dette bli kostbart for deg som kunde.

Telias råd for en tryggere sommer:

• Mobiltelefon og SIM er lettomsettelig og må håndteres som verdisaker
  • Vær forsiktig med åpne WiFi-nettverk
  • Bruk totrinnsbekreftelse eller multifaktorautentisering på alle kontoer
  • Ta sikkerhetskopi av mobiltelefonen din
  • Tegn en mobiltelefonforsikring
  • Aktiver sporingstjenester på mobiltelefonen din – Find my iPhone/Find my Device
  • Følg med på datapriser utenfor EU
  • Pass på at du har aktivert PIN-koden og lær deg den utenat