Ferske mobiltall fra Telia: rekordmange utenlandske turister valgte Norgesferie

Ferske mobiltall fra Telia: rekordmange utenlandske turister valgte Norgesferie

Antallet utenlandske besøkende i Telia Norges mobilnett i sommer slår alle tidligere rekorder. I juli valgte over 1,6 millioner turister «coolcation» i Norge, og det er syv prosent flere enn i fjor sommer. De bruker dessuten mer mobildata.

– Prognosene slo til, og vi ser av våre tall at Norge var en svært populær destinasjon for blant annet tyske, amerikanske og britiske turister denne sommeren, sier Pål Rune Kaalen, leder for privatmarkedet i Telia Norge. – Et rekordantall utenlandske turister har gjestet vårt mobilnett i juni, juli og august, så vi kan trygt slå fast at Norge nyter godt av at coolcation er en av årets reisetrender.

'Coolcation' går ut på at reisende ønsker å unngå hetebølger og stekende sol og heller oppsøker kjøligere klimaer om sommeren. Allerede i mai så Telia konturene av en sommer med rekordhøyt besøk av utenlandske turister, og for første gang kunne selskapet telle over én million besøkende i sitt mobilnett. Trenden stoppet ikke, og rekorden fra i fjor ble slått i juli med 1,634 917 besøkende. Det er en økning på syv prosent sammenlignet med juli 2023.

– Tallene taler for seg. Kombinasjonen lav kronekurs, fantastiske destinasjoner, reiseopplevelser av høy kvalitet og svalere klima enn lenger syd i Europa har lokket de utenlandske turistene til Norge, sier Kaalen.

Mer mobildata og flere på 4G Tale

– Vi ser videre at de utenlandske turistene bruker betydelig mer mobildata enn tidligere, sier Kaalen. – Turistene surfer som aldri før når de er på Norgesbesøk, og de brukte 30 prosent mer data i august i år sammenlignet med august 2023. Vi ser også at en stadig større andel av trafikken går over 5G-nettet vårt, som snart dekker hele landet.

De siste årene har Telia samtidig jobbet aktivt og målrettet med å åpne for 4G tale for gjester i Norge som en del av utfasingen av 2G-teknologien.

– Siden august i fjor har antallet 4G-taleminutter fra internasjonale gjester i Telia Norges mobilnett doblet seg. Tale via 4G-nettet gir en betydelig bedre mobilopplevelse, avslutter Kaalen.

Topp 10 utenlandske turister på besøk i Norge i juni, juli og august:

1. Tyskland
  2. Sverige
  3. Storbritannia
  4. Polen
  5. USA
  6. Nederland
  7. Frankrike
  8. Danmark
  9. Spania
  10. Italia

Ellen C. Scheen

Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett og mobil. Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 2 000 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her. Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt. Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, Mycall og Phonero.