Vi minner om åpning av Stipendutstillingen i morgen kl. 12! OPPDATERING: grunnet melding om mye regn blir det ikke grilling i bakhagen.

Pressemelding -

OPPDATERING: grunnet melding om mye regn blir det ikke grilling i bakhagen. Vi byr istedet på litt ekstra servering inne!
Åpent til kl. 16.

8.juni - 4. august

Telemark Kunstsenter (TKS) er stolt over å kunngjøre deltagerene på Stipendutstillingen 2024. 72 kunstnere deltar med til sammen 71 kunstverk:

Anders Holen | Ane Barstad Solvang | Ann Mari Aamot | Anne Solberg | Anne Kristine Mjelva | Anni Onsager | Arne Svalastog | Aud Gisholt | Beatrice Guttormsen | Bente Knudsen Sanden | Brita Been | Dag Bratbergsengen | Eirik Moldestad Halvorsen | Ellen Karin Mæhlum | Eyvind Solli Andreassen | Fanny Gjestland | Fredrik Berberg | Geir Hansen | Gita S. Norheim | Grete Anna Vangen | Grethe Gunneng | Gullveig Irene Herre | Hanne Haukom | Hedda Hørran | Helene Hartmann Landaas & Cecilie Leidalen | Hilde Skevik | Hilde Iren Dølheim | Ingrid Stendal | Ingrid Torvund | Ingrid Lene Langedok | Irene Haslum | Jadwiga B. Podowska | Jo Michael de Figueiredo | Jorunn Steffensen | Jorunn Kjær | Kari Skoe Fredriksen | Ketil Storvik | Knut M. Nesse | Kristin Dorothea Eidem | Linn Obrestad | Lise Strømdal Bottolfs | Liv Solberg Andersen | Maj-Gret Gaupås | Marilyn Ann Owens | Marit Søndersrød | Meta Norheim | Mona Grini | Nina Resch | Odd Fredrik Heiberg | Øystein Selmer | Per Ragnar Møkleby | Philipp Dommen | Runaug Venås | Sigbjørn Dyrøy | Sigvei Ringvold | Siri Sandersen | Stine Gonsholt | Sølvi Strand | Thorbjørn Klæbo Flo | Tor-Finn Malum Fitje | Torhild Grøstad | Torild Rødland | Turid Schelver | Tuva Gonsholt | Unni Spakmo | Vebjørn Guttormsgaard | Verena Winkelmann | Vibeke Frost Andersen | Viktoriia Morozova | Ånond Versto | Åsne Margrete Reiten

Vi ønsker velkommen til åpning med påfølgende sommerfest:
Lørdag 8. juni kl. 12.00
Telemark kunstsenter (TKS)

Program for dagen:
12:00 Dørene åpner (Taler/utdelinger skjer ute hvis fint vær)
12:30 Velkommen ved Daglig leder Hilde Tørdal
12:45 Åpningstale ved Hilde Alice Vågslid, leder for Hovedutvalg for kultur, reiseliv og frivillighet, Telemark fylkeskommune
13:00 Annonsering av fylkeskommunens innkjøp og utdeling av kommunale stipend
13:15 Utdeling av BiT-elite-stipendet, ved Karen Skog, nestleder Billedkunstnerne i Telemark (BiT)
13:25 Utdeling av stipend fra Bildende kunstneres hjelpefond, ved Alfhild Skaardal
13:30 Utdeling av Jon Krosshus' minnestipend, ved Ingrid Lene Langedok, på vegne av BiT.
14:00 Vi oppfordrer alle til å ta en tur innom åpningen på Hi10, (Henrik Ibsens gate 10) med kunstneren David Augusto Rios Alomia

Vi holder åpent frem til 16:00!

Om Stipendutstillingen
Stipendutstillingen er en unik mulighet for kunstnere med tilknytning til Telemark til å vise frem sine verk og konkurrere om prestisjefylte stipender. Dette årlige arrangementet, som finner sted i våre lokaler i sommermånedene, inviterer kunstnere til å delta med ett kunstverk hver og markerer en viktig begivenhet i regionens kunstkalender.

Stipendutstillingen er en feiring av utvikling og innovasjon innen kunsten i Telemark. Den tilbyr en plattform hvor både etablerte og nye kunstnere kan vise seg, få anerkjennelse for sitt arbeid, knytte verdifulle kontakter og videreutvikle sin kunstneriske karriere. Utstillingen er åpen for alle kunstformer innen billedkunst og kunsthåndverk og ønsker å speile det rike kunstlivet som finnes i regionen.

Som kunstnersenter for regionen har vi har et dedikert ansvar for å gi muligheter og støtte til våre lokale kunstnere, og er stolte av å vise frem mangfoldet av verk som representerer vårt dynamiske kunstmiljø. Kunstnersenteret er et viktig springbrett i mange kunstnerkarrierer, en sentral institusjon for å bringe kunst ut til folket og ikke minst en solid og faglig sterk aktør som trekker verdens øyne til vår region.

Vi oppfordrer alle kunstinteresserte, inkludert lokale kunstnere, kulturpersonligheter, politikere og medlemmer av offentligheten, til å delta på denne begivenheten!

Telemark kunstsenter er et regionalt, kunstnerstyrt senter for samtidskunst i Skien, i bygningen til gamle Norges Bank fra 1849. Over to etasjer tilbyr vi 270 kvadratmeter utstillingsareal, en Kunstlabb til workshops og en liten kino i det gamle hvelvet. TKS formidler samtidskunst til publikum skapt av nålevende kunstnere og har som formål å sikre ytringsfrihet i samfunnet. Vi er medeier av kunsttriennalen Greenlight og utgir bøker på TKS FORLAG. TKS er Telemarks kompetansesenter innen det visuelle kunstfeltet og mottar driftsmidler fra Skien kommune og Telemark fylkeskommune.

I utstillingsperiodene er åpningstidene tirsdag – søndag, 12.00-16.00.

Ta kontakt med oss om du ønsker omvisning eller har spørsmål om billedkunst eller kunsthåndverk.

Relatert innhold