En reiseleder i Human World. Foto: Mikko Rihtanen.

THE INVERTED ZOO: HUMAN WORLD av Johan Lundin

Velkommen til Human World på Telemark kunstsenter - parken der fiktive dyr kan observere mennesker i sitt naturlige habitat.

TING Å GJØRE
Gaver og opplevelser! Menneskene er fantastiske skapninger som har mye å lære oss. I Human World får du anledning til selv å komme tett på levende mennesker, og å oppleve deres verden innenfor trygge rammer: Du kan mate menneskene; utforske en menneskelig suvenirbutikk; og forsøke å sitte og å spise som et menneske i vår park-kafé. Under kyndig veiledning fra parkmedarbeider Johan Lundin vil du i løpet av besøket trygt føres gjennom to ulike portaler som leder inn i nye perspektiv på det du opplever under besøket. Dersom du ønsker den fulle totalopplevelsen, vil du få hjelp til å ikle deg dyrekostymer som letter overgangen mellom de ulike perspektivene.

VELFERD OG TRIVSEL
I Human World bryr vi oss om menneskene våre, og er opptatt av at de skal ha det bra. Menneskene som oppholder seg på senteret får derfor drive sitt eget reisebyrå, Dream Trip Travels, som sørger for at de kan opprettholde naturlig atferd og aktivitetet ved hjelp av VR-teknologi. Senteret inneholder også et sikkert rom for økonomisk avslapning, der menneskene kan trekke seg tilbake og hvile under en oppfatning av å være økonomisk trygge og frie.

Fri entré!

-

Johan Lundin er en svensk kunstner som jobber med iscenesettelser av fiktive bedrifter. I tillegg jobber Lundin også med video, virtuell virkelighet, tre og vinylplast for å lage scenografier, poetiske logoer og habitatinstruksjoner. Koreografi, manusskriving, lyd, video og grafikk er alle viktige deler av det lekne fiksjonsuniverset.

Det performative og interaktive ved Lundins praksis kan forstås gjennom samtidsdansens grunntanker om å gå inn i en rolle, eller å ta på seg et oppdrag eller en karakter. Den underliggende forestillingen er at sted og rom alltid forstås gjennom at det er kroppen som fremfører rommet - altså beveger seg gjennom det, lever i det - og dermed skaper stedets karaktertrekk. Gjennom handlingen ‘å danse’, kan man altså velge å forsterke et sted; se et sted som noe annet; forholde seg til et sted på alternative måter; eller få et sted til å forsvinne helt:

Johan Lundin er utdannet ved Konstfack Kunsthåndverkshøgskolen (SE), Steneby Skole for Design og Håndverk (SE), Kunst- og designhøgskolen i Bergen (NO) og Danse- og sirkusskolen (SE). Lundin bor og arbeider i Malmö.

-

Utstillingsåpning lørdag 2. april 2022 kl. 12.00. Utstillingen står til 8. mai 2022. Kunstneren vil være tilstede i store deler av utstillingsperioden.