Self-Portrait / The Street.

Marilyn Ann Owens | Stein Blad Bein

Retrospektiv utstilling og boklansering

Telemark kunstsenter har gleden av å invitere til Stein Blad Bein – en retrospektiv utstilling av kunstneren Marilyn Ann Owens og lansering av monografien som tar for seg hele hennes liv og virke.

Åpningen og lanseringen er den 14. januar klokka 12.00 – 16.00 og står fram til 8. mars.

Marilyn Ann Owens har gjennom sin rikholdige produksjon av maleri, tegning, grafikk og fotografi gjennom 50 år som billedkunstner, inntatt en solid posisjon i norsk kunstliv. Hennes kunstnerskap er bredt og sammensatt, noe utstillingen og boka vil gi en sjelden helhetlig innsikt i.

Owens sier selv:

Jeg er en figurativ billedkunstner som arbeider med visuelle metaforer. Det jeg ønsker å få frem er et poetisk uttrykk eller drama fra den konkrete virkeligheten, som sier noe om det indre følelseslivet. Ofte sprer jeg gjenstander ut over billedflaten som rekvisitter, som blir til en slags surrealistisk rebus. Solveig Lønmo beskrev det så godt i katalogen til utstillingen min i 2011:

Mennesketomme landskap, der utplasserte objekter maner frem stemninger og antydende fortellinger, er ledemotivet i Marilyn Ann Owens’ malerier. De mer eller mindre kjente bruksgjenstandene opptrer i uvante settinger, og tillegges symbolverdi ut fra sin relasjon til hverandre. Tingene opptrer som ord i en setning, men er satt i vilkårlig rekkefølge. De narrative mulighetene blir dermed mange. Owens’ bilder ser ut til å beskrive en fremmedgjort virkelighet.

Publikum må bruke sine egne personlige livserfaringer for å tolke bildene ut ifra stemningen, titlene og de ledetrådene som gis. Motsetningsforholdet mellom følelsen av makt og avmakt er gjennomgående tema i bildene.

Boklansering:

Kunstnermonografien på 280 sider og gjør et dypdykk i Owens omfattende kunstnerskap med to lengre essayer en fyldig presentasjon av de utstilte verkene. Det første tar for seg hele hennes liv og virke og er skrevet av kunsthistoriker Nina Mauno Schjønsby og skribent og oversetter Halvor Haugen. Det andre essayet er skrevet av fotokunstsamler og arkivar Olav Løkke, som har skrevet om Owens som fotograf i lys av fotokunsthistorien.

Fra Marilyns arkiv er det plukket ut en del sitater fra aviser, kataloger og taler opp gjennom årene. Det gir et innblikk i hvordan kunsten ble tatt imot i sin egen samtid. I boka har vi også fått med noen strofer fra dikt av noen av hennes viktigste litterære inspirasjonskilder: Britt Larsen og Sylvia Plath. Redaktør for boka er Hilde Tørdal, daglig leder ved Telemark Kunstsenter.

Del av 5-årig satsing

Både boka og den retrospektive utstillingen er en del av en større satsing på viktige kunstnerskap med rot i Telemark, som hittil tar for seg Brita Been (2022), Marilyn Ann Owens (2023), Meta Norheim (2024), Anne Stabell (2025) og Ingrid Lene Langedok (2026).

Økonomiske bidragsytere

Takk til alle våre bidragsytere for finansiering av boka: Norsk Kulturråd, Vestfold og Telemark fylkeskommune, Porsgrunn kommune, Sparebankstiftelsen Telemark, Bergesenstiftelsen, Kunstsentrene i Norge, Billedkunstnernes Hjelpefond og Sparebankstiftelsen DNB.

Takk til støtte til utstillingen fra: Norsk kulturråd, Kunstsentrene i Norge, Vestfold og Telemark fylkeskommune, Billedkunstnernes Hjelpefond og Bergesenstiftelsen.

Om kunstneren:

Marilyn Ann Owens er født i Durham, England i 1950. Hun studerte og mottok B.A. hons i Fine Art i 1972 ved Fine Art Department ved Sunderland College of Art and Design.

Samme år flyttet hun til Norge. Owens har en lang rekke separat-, gruppe- og kollektivutstillinger bak seg og har blant annet deltatt hele 6 ganger på Høstutstillingen. Av offentlige innkjøp kan vi nevne Nasjonalgalleriet, Riksgalleriet, Norsk Kulturråd, St Olavs Hospital og en rekke kommuner og fylkeskommuner og hun har også gjort flere prosjekt i offentlig rom.

I 2009 fikk hun 3-årig arbeidsstipend fra Statens kunstnerstipend og hun har en rekke stipend og utmerkelser etter seg. Denne utstillingen er hennes første retrospektive og boka Stein Blad Bein er utgitt på TKS FORLAG og lanseres under åpningen 14. januar 2023.

Formidling:

Telemark kunstsenter (TKS) tar gjerne imot grupper til omvisning. Bare ta kontakt med oss.Utstillingen er en salgsutstilling og verks- og prisliste finnes tilgjengelig. Vi bistår gjerne.

TKS skal ha rundt 670 ungdom - alle 8-klassene i Skien kommune - på besøk i Stein Blad Bein.
De kommer hit og opplever utstillingen gjennom Den kulturelle skolesekken, sammen med vår formidler Triva Linda.

LØRDAGSBARN: Telemark kunstsenter inviterer 11. februar alle barn til vårt verksted i Kunstlabben og formidling i utstillingen. Det blir fokus på grafikk og selvportrett inspirert av verkene til Marilyn. Arrangementet er gratis og åpent for alle. Følg med i sosiale medier for nærmere informasjon.

8. Mars:

Marilyn sin finissasje vil være på den internasjonale kvinnedagen, noe vi vil feire her på Telemark Kunstsenter - mer informasjon rundt dette vil komme.

Telemark kunstsenter er et regionalt kunstnerstyrt senter for samtidskunst som holder til i Skien, i bygningen til gamle Norges Bank fra 1849. Vi formidler samtidskunst skapt av nålevende kunstnere og har som formål å sikre kunstneres ytringsfrihet i samfunnet. I tillegg utfører vi oppgaver på vegne av offentligheten knyttet til kunstfeltet, som å oppnevne kunstkonsulenter til kunst i offentlige rom-prosjekter, produserer turneer for Den Kulturelle Skolesekken og arrangerer kunstnerverksted for barn i Kunstlabben vår. Vi er medeier av kunstfestivalen/biennalen Greenlightdistrict. I utstillingsperiodene er åpningstidene 12.00-16.00 hver dag utenom mandager.