Bokbad med Gina Winje og Marilyn Ann Owens på Telemark Kunstsenter 31. januar kl 18.30.

BOKBAD / Stein Blad Bein

MARILYN ANN OWENS | STEIN BLAD BEIN

Telemark kunstsenter har gleden av å invitere til lansering av monografien Stein Blad Bein om Marilyn Ann Owens.

Tirsdag 31. januar klokka 18.30 - 20.30 får vi en times bokbad med Gina Winje i samtale med Marilyn selv, pluss mulighet for å få boka signert.

Marilyn Ann Owens har med sin rikholdige produksjon av maleri, tegning, grafikk og fotografi gjennom 50 år som billedkunstner, inntatt en solid posisjon i norsk kunstliv. Hennes kunstnerskap er bredt og sammensatt, noe denne boka vil gi en sjelden helhetlig innsikt i. Gjennomgående er bildene symboltunge og stadfester ofte et oppgjør med verden, menneskene i den eller med henne selv. Uttrykket varierer fra det stillferdige, såre og innadvendte, til beksvart og voldsomt, men ofte med spor av humor og varme. Hun har i tillegg en tendens til å ville gå videre og ikke se seg tilbake, selv om det paradoksalt nok, ofte er nettopp det hun gjør.

Boken gir med sine to essayer en fyldig presentasjon av de utstilte verkene. Det første tar for seg hele hennes liv og virke og er skrevet av kunsthistoriker Nina Mauno Schjønsby og skribent og oversetter Halvor Haugen. Det andre er skrevet av fotokunstsamler og arkivar Olav Løkke, som har skrevet om Owens som fotograf i lys av fotokunsthistorien.

Fra Marilyns arkiv har vi plukket ut en del sitater fra aviser, kataloger og taler opp gjennom årene. Det gir et innblikk i hvordan kunsten ble sett og tatt imot i sin egen samtid. Vi har fått med noen av hennes litterære inspirasjonskilder og delt strofer av Britt Larsen og Sylvia Plath.

Telemark Kunstsenter er stolt av å presentere Stein Blad Bein. Både boka og den retrospektive utstillingen er en del av en større satsing på viktige kunstnerskap med rot i Telemark.

Boken kan kjøpes hos oss på kunstsenteret eller sendes med Posten i Norge (90 kr i porto) eller på forespørsel til utlandet. Send bestilling til post@telemarkkunstsenter.no med ditt navn, adresse og telefonnummer.

Boken er både på norsk og engelsk og utgis i forbindelse med hennes retrospektive utstilling på Telemark Kunstsenter 14.1. – 8.3.2023.

Redaktør: Hilde Tørdal
Design: Ariane Spanier Design
Trykk: TS TRYKK i Oslo
Bokbinding: Bokbinderiet Johnsen AS i Skien
Engelsk oversettelse: Rene Lauritsen
Utgitt på TKS FORLAG | TKS PUBLISHING

Opphavsrett til kunstverk av Marilyn Ann Owens

Copyright to artworks by Marilyn Ann Owens
© Marilyn Ann Owens / BONO 2023
© Man Ray 2015 Trust / BONO, Oslo 2023
© Ernst Schwitters / BONO, Oslo 2023
© Chris Killip / BONO, Oslo 2023
© Lewis Baltz / BONO, Oslo 2023
© Woodman Family Foundation / BONO, Oslo 2023
© Helene Amouzou / BONO, Oslo 2023
© Dora Maar / BONO, Oslo 2023
© 2022 Charles Sheeler / Image copyright The Metropolitan Museum of Art / Art Resource / Scala, Florence
© Robert Adams, courtesy Fraenkel Gallery, San Francisco
© Lee Miller Archives, England 2022. All rights reserved. leemiller.co.uk
© for Daguerre, Niepce, Atkins, Cameron og le Grey er ikke lenger opphavsrettslig vernet og kan fritt gjengis.

ISBN 978-82-690826-4-7

Takk for generøs økonomisk støtte til utstillingen og boka fra:

Norsk Kulturråd/Kulturdirektoratet
Sparebankstiftelsen Telemark
Bergesensstiftelsen
Bildende Kunstneres Hjelpefond
Kunstsentrene i Norge
Sparebankstiftelsen DNB
Porsgrunn Kommune
Vestfold og Telemark Fylkeskommune

Kort BIO

Marilyn Ann Owens er født i Durham, England i 1950. Hun studerte og mottok B.A. hons i Fine Art i 1972 ved Fine Art Department ved Sunderland College of Art and Design. Samme år flyttet hun til Norge. Owens har en lang rekke separat-, gruppe- og kollektivutstillinger bak seg og har blant annet deltatt hele 6 ganger på Høstutstillingen. Av offentlige innkjøp kan vi nevne Nasjonalgalleriet, Riksgalleriet, Norsk Kulturråd, St Olavs Hospital og en rekke kommuner og fylkeskommuner og hun har også gjort flere prosjekt i offentlig rom. I 2009 fikk hun 3-årig arbeidsstipend fra Statens kunstnerstipend og hun har en rekke stipend og utmerkelser etter seg. Denne utstillingen er hennes første retrospektive og boka Stein Blad

Bein er utgitt på TKS FORLAG og lanseres under åpningen 14. januar 2023.

ENG/

MARILYN ANN OWENS | STONE BLOOD BONE

The book launch is held at TKS with Gina Winje in conversation with Marilyn Ann Owens, January 31.th at 6.30 PM.

Stein Blad Bein can be purchased at Telemark Art Centre or sent by mail (90 NKR within Norway) or abroad depending on where and how many copies. Send your request to post@telemarkkunstsenter.no with your name, address and phone number.

The book is in both English and Norwegian and is published in connection with her first retrospective exhibition at Telemark Art Centre 01.14 – 03.08.2023.

With her rich production of paintings, drawings, prints and photographs over the course of a 50-year career as a visual artist, Marilyn Ann Owens holds a solid position on the Norwegian art scene. Her practice is broad and complex, and this book strives to offer a rare all-encompassing insight into the sheer range of her oeuvre. Overall, her images are dense with symbolism, often involving a confrontation with the world, the people in it or herself. The tone can vary greatly, from quiet, vulnerable, and introverted to pitch-black and fierce, yet often shot through with traces of humour and warmth. She also tends to always want to move forward, not look back, although paradoxically that is often exactly what she does.

The book and its two essays offer a full presentation of the exhibited works. The first essay covers her entire life and work and is written by art historian Nina Mauno Schjønsby and writer and translator Halvor Haugen. The second is by photographic art collector and archivist Olav Løkke, who has written about Owens as a photographer in the light of the history of fine art photography. Delving into Marilyn’s archive, we have selected a number of quotes from newspapers, catalogues and speeches over the years. They offer insight into how her art was seen and received in its own time. We have also included some of her literary sources of inspiration, sharing lines from poems by Britt Larsen and Sylvia Plath.

Telemark Art Centre is proud to present Stone Blood Bone. The book and the retrospective show are both part of a wider focus on important artistic practices with roots in Telemark.

Editor: Hilde Tørdal
Design: Ariane Spanier Design
Print: TS TRYKK i Oslo
Bookbinding: Bokbinderiet Johnsen AS i Skien
Translation: Rene Lauritsen
Published by: TKS FORLAG | TKS PUBLISHING

Copyright to artworks by Marilyn Ann Owens

© Marilyn Ann Owens / BONO 2023
© Man Ray 2015 Trust / BONO, Oslo 2023
© Ernst Schwitters / BONO, Oslo 2023
© Chris Killip / BONO, Oslo 2023
© Lewis Baltz / BONO, Oslo 2023
© Woodman Family Foundation / BONO, Oslo 2023
© Helene Amouzou / BONO, Oslo 2023
© Dora Maar / BONO, Oslo 2023
© 2022 Charles Sheeler / Image copyright The Metropolitan Museum of Art/Art Resource/Scala, Florence
© Robert Adams, courtesy Fraenkel Gallery, San Francisco
© Lee Miller Archives, England 2022. All rights reserved. leemiller.co.uk
© The works by Daguerre, Niepce, Atkins, Cameron and le Gray are no longer copyrighted and may be freely reproduced.

ISBN 978-82-690826-4-7

Thank you for the generosity of all our benefactors for the exhibition and the book:

Norwegian Arts Council
Savings Bank Foundation Telemark