Koronavaksine. Foto: Håkon Bergseth/Teknisk museum

Pandemien som forstørrelsesglass – fellesskap og forskjeller

Teknisk museum inviterer til livestreaming på Facebook, fredag 12. mars kl. 11-11.45.
Ett år etter den første korona-nedstengningen.
Arrangementet er gratis.

Hvordan har koronaen preget det norske samfunnet? Hvilke ulikheter og skjeve strukturer har pandemien avdekket? Hvordan kan vi endre disse?

Nasjonalt medisinsk museum er stolte av personene vi har fått med på laget for å diskutere disse spørsmålene:

Esperanza Diaz Perez
Leder for Pandemisenteret og professor ved Institutt for global helse og samfunnsmedisin, Universitetet i Bergen

Stig S. Frøland

Professor emeritus i medisin og forfatter. Arbeidet som med AIDS-pandemien i mer enn 50 år, ga i 2020 ut boka Kampen mellom menneskene og mikrobene, om blant annet samfunnskonsekvensene av epidemier.

Samina Tagge
Tolk, politiker, initiativtaker til og leder for Minoritetsutvalget, nestleder for Brukerrådet i Helsedirektoratet

Ayan B. Sheikh-Mohamed
Legevaktslege i Lillestrøm. Hedret for sitt frivillige arbeid for bedre informasjon om korona i de somaliske miljøene i Norge.

Under arrangementet vil vi også lansere prosjektet Koronadagbøkene og få museets egen kvakksalver til å lære oss å lage halstabletter. Om det ikke hjelper mot korona, smaker det i hvert fall godt.

Lenke til arrangementet