Alle 10-13-åringer kan prøve å programmere seg til topps i super:bit-kampen!

Hvem vinner super:bit-kampen 2022?

På barneskoler over hele landet designer, bygger og programmerer håpefulle elever sine egne robot-biler for å kvalifisere seg til den store super:bit-kampen i regi av NRK Super, Lær Kidsa Koding og Vitensenterforeningen. Vinnerlaget får en "gullbillett" til MGPjr-finalen i Trondheim, 28. mai!

– Vi ønsker alle barn i alderen 10-13 år velkommen til å være med på super:bit-kampen, enten gjennom klassen eller en kodeklubb. For barn som har interesse for koding og teknologi, vil dette være inspirerende og gøy å være med på. Det er ikke for sent å bli med, forteller Hana Zukanovic, koordinator for super:bit-prosjektet ved Oslo vitensenter ved Teknisk museum.

Hvem kan være med?

Alle skoler (5.-7. trinn) og kodeklubber i Norge kan delta. De skal bruke utstyret de allerede har fått gjennom undervisningsopplegget super:bit.

Kvalifiseringen er åpen og går helt frem til 18. februar. Hver skole/kodeklubb sender inn sitt videobidrag til NRK Super som viser Bit:Bot-bilen og hinderløypa i aksjon.

Ett lag fra hver skole

Hvert lag består av tre barn. Hver skole kan kun registrere ett lag til kvalifiseringsrunden. Det oppfordres derfor til å arrangere lokale konkurranser for å sette sammen et lag som kan representere skolen. I et slikt opplegg får elevene mulighet til å finne kreative løsninger i en morsom og spennende setting, samtidig som de øver på samarbeid og programmering.

– Bruk skoletimen på å lage deres egne robot-biler og hinderløyper med super:bit-utstyret, i grupper på tre. Til slutt velger dere ut ett bidrag som filmes og sendes inn til NRK Super. Har dere løst oppgaven riktig, er skolelaget sikret en plass i delfinalen, forklarer Zukanovic.

Tips til lærere og kodeklubb-ledere for hvordan dette kan gjennomføres i en skoletime eller på kodeklubben, ligger på www.superbit.no.

Er du lærer i Oslo eller Nittedal kan du også bli med på gratis lærerkurs i programmering. Les mer, og meld på her: Lærerkurs (tekniskmuseum.no)

Delfinaler på vitensentrene
I mars og april er det duket for delfinaler for alle skoler og kodeklubber på hvert av vitensentrene i Norge. Delfinalen i Oslo foregår på Oslo vitensenter 13. mars. En "Gullfinale" blant delfinalevinnerne avgjør hvilket lag som til syvende sist vinner hele super:bit-kampen.

For mer informasjon, kontakt:

Hana Zukanovic, koordinator for super:bit ved Oslo vitensenter/Teknisk museum, tlf. 90 23 75 48

Geir Endregard, direktør, koodinator på vegne av Vitensenterforeningen i super:bit-prosjektet,  tlf. 958 46 220

-----------------------------

Oslo Vitensenter ved Teknisk museum er et regionalt vitensenter der alle kan ha det gøy mens man lærer om vitenskapenes verden. Senteret fremmer også realfagsinteresse og -glede gjennom unike skoletilbud i Oslo og omegn for elever og lærere, med blant annet et eget talentsenter. Med mer enn hundre prøv-selv installasjoner kan man utforske naturvitenskapelige og teknologiske prinsipper innenfor temaene energi, fysiske fenomener, kroppen, matematikk og verdensrommet. I et vanlig år har museet og senteret rundt 250 000 besøkende.

Om Norsk Teknisk Museum

Norsk Teknisk Museum er nasjonalmuseum for teknologi, industri, naturvitenskap og medisin og et eldorado for utforskende i alle aldre. En viktig del av Teknisk museums samfunnsoppdrag er å formidle sammenhenger mellom teknologi, medisin og kultur over tid. Teknisk museums utstillinger: Museet har over 25 permanente og temporære utstillinger om energi, olje, industri, medisin, fly, biler og tog. Visjonen er å være det mest engasjerende, kunnskapsgivende og morsomste museet. Misjonen er å være nasjonalt referansesenter for forskning, formidling og forvaltning av teknologiens, medisinens og vitenskapens historie og muligheter. Museets ansatte kobler historien med nåtid og fremtid.

Oslo vitensenter setter undring og opplevelse i fokus. Med over hundre interaktive installasjoner kan du utforske naturvitenskapelige og teknologiske prinsipper innenfor temaene energi, fysiske fenomener, kroppen, matematikk og verdensrommet.

Nasjonalt medisinsk museum er den sentrale forvalteren av den materielle og immaterielle kulturarv på helse- og medisinhistorie. Museet har som mål å være en møteplass for ulike miljøer, forståelser og erfaringer. Det formidles eldre og nyere helse- og medisinhistorie på en åpen, tverrfaglig og relevant måte og det legges til rette for utvikling av ny kunnskap og refleksjon.

Laila Andersen

Pressekontakt Avdelingsleder for kommunikasjon og marked 90038772
Jill Bottolfsen

Pressekontakt Kommunikasjonsrådgiver 92628011

En gullgruve for nysgjerrige i alle aldre

Nasjonalmuseet for teknologi, industri, naturvitenskap og medisin og et eldorado for utforskende i alle aldre og kåret som Oslo beste opplevelse for barn.

Teknisk museums utstillinger: Museet har over 25 permanente og temporære utstillinger om energi, olje, industri, medisin, fly, biler og tog. Visjonen er å bli Norges mest synlige, dristige og dialogorienterte museum.

Oslo vitensenter setter undring og opplevelse i fokus. Med over hundre interaktive installasjoner kan du utforske naturvitenskapelige og teknologiske prinsipper innenfor temaene energi, fysiske fenomener, kroppen, matematikk og verdensrommet.

Nasjonalt medisinsk museum viser permanente og temporære inneholder medisinhistoriske utstillinger og har samlinger av gjenstander, bøker og arkivalia. Museet er integrert i Norsk Teknisk Museum.

Norsk Teknisk Museum

Kjelsåsveien 143