Fotoskatt blir stor folkegave

Fotoskatt blir stor folkegave

Sparebankstiftelsen DNB og Norsk Teknisk Museum frigir en unik og omfangsrik fotosamling fra vår nære historie. For første gang kan alle – helt gratis – ta i bruk så mange høyoppløselige bilder fra etterkrigstiden, for å illustrere alt fra læreverk til fagoppgaver.

Alle bildene som er vedlagt kan lastes ned i høy oppløsning og brukes fritt. Last ned det vedlagte word-dokumentet for å finne bildetekster, og lag fine saker! Sjekk også digitaltmuseum.no for flere bilder! Her finner du oversiktelige sider på museets egne hjemmesider:

Gaven overrekkes til kulturens representant for folket, kulturminister Thorhild Widvey, tirsdag 23. juni kl. 1230 - 1300 i Kulturdepartementet. Akersgaten 59. Pressen er herved invitert.

– Det er en glede for meg å motta denne fotoskatten på vegne av det norske folk. Når en så stor europeisk fotosamling fra etterkrigstiden gjøres tilgjengelig, er det en gave til allmennheten. En stor takk til Sparebankstiftelsen DNB som har kjøpt rettighetene til denne fotosamlingen og Teknisk museum som forvalter den, sier kulturminister Thorhild Widvey.

Banebrytende frislipp

For første gang blir en så stor samling av rettighetsbelagte fotografier fra nyere tid tilgjengelige i høy oppløsning for fri bruk. Sparebankstiftelsen DNB gjør nå fotoskatten tilgjengelig for folk flest. På Digitalt museum kan alle laste ned høyoppløselige bilder.

Ulike institusjoner har tidligere frigitt enkeltbilder og samlinger, men aldri før har folk fått tilgang på et så omfattende utvalg fra dette tidsrommet. Det unike er at fotosamlingen eies med opphavsrett, det vil si at Sparebankstiftelsen DNB nå har anledning til å gi allmennheten mulighet til å vederlagsfritt bruke bilder, selv om de fortsatt er rettighetsbeskyttet. Kjøpet og forvaltningen av samlingen viser virkelig sin verdi for folket når betalingsmurene nå fjernes.

Bevarings- og formidlingskompetanse og finansiell tyngde i fruktbart samarbeid

Bevaringsinstitusjoner, som museer, har ikke den nødvendige kapitalen til å anskaffe rettighetene til samlinger. Derfor er det hovedsakelig eldre materiale, der opphavsretten er utløpt, som dominerer blant bildene som er tilgjengelige for allmennheten i dag. Det fører til en skjev bildekultur der det er flere eldre bilder som er tilgjengelige enn bilder fra den nære historien. Frislippet av denne samlingen fyller dette tomrommet.

– Bildene i samlingen viser utviklingen i Norge fra 1880-årene og frem til i dag. For oss er det viktig at bildene brukes, slik at flere får kjennskap til dem og glede av dem. Derfor er det veldig positivt at Norsk Teknisk Museum nå kan distribuere bildene for fri bruk, sier André Støylen, administrerende direktør i Sparebankstiftelsen DNB.

- Vi legger nå til rette for at alle, blant andre forlag, forskere, skoleelever, hobbyhistorikere og museer kan få full tilgang til dette unike materialet. I tillegg satser vi videre på å bruke samlingen som utgangspunkt for flere utstillinger, sier Hans Weinberger, direktør ved Norsk Teknisk Museum.

Kulturarven blir mer tilgjengelig
- Vårt samfunnsoppdrag er å gjøre kulturarven tilgjengelig, og dette er et ledd i dette arbeidet. I vår tid skal museene søke egne midler for å drive sin virksomhet i tillegg til å ivareta kulturarven. Vi ser at det er nødvendig med en ny struktur på fototjenestene. Med den nye ordningen kan vi konsentrere oss om å arbeide med å gjøre samlingen tilgjengelig, mens folk selv kan finne bildene på nettet. Fra dem som ønsker hjelp til å lete etter spesielle temaer og bilder, vil vi ta konsulenthonorar, sier Arne Langleite, fotoarkivar på Teknisk museum.

Bilder av utviklingen i Norge fra 1880

Sparebankstiftelsen DNB kjøpte samlingen fra en privat samler, Arne Knudsen, i 2009.

Samlingen inneholder sentrale fotografer som Teigens Fotoatelier, Sohlberg Foto, Paul A. Røstad, Anders Beer Wilse og Knudsens Fotosenter.

Fotografiene er hovedsakelig fra det 20. århundre. Fotografiene viser ulike sider ved norsk samfunnsliv og kultur, som industri, samferdsel, kunst, arkitektur og landskap. De dokumenterer norsk historie og motivene er både fra betydningsfulle begivenheter, hverdagslivet og byggingen av industrien i Norge.

Samlingen eies av Sparebankstiftelsen DNB og forvaltes av Norsk Teknisk Museum.

De ulike fotografene

Teigens fotoatelier: Teigens Fotoatelier ble etablert i 1936 og er det første viktige arkitekturfotografifirmaet i Norge. Deres arkiv er en uvurderlig kilde til kunnskap om det 20. århundrets arkitektur i Norge.

Fotografene har portrettert arbeidet til store norske arkitekter som Sverre Fehn, Arne Korsmo, Geir Grung, Erling Viksjø og Jan Inge Hovig.

Negativarkivet etter Teigen omfatter omtrent 125 000 bilder.

Frits Solvang:

Frits Solvang (1941-) startet egen fotografvirksomhet i 1970 og er en av Norges viktigste teaterfotografer. Hans bilder er en sentral kilde til teaterforestillinger ved institusjoner som Nationaltheateret, Oslo Nye Teater, Det Norske Teatret, Riksteatret, Nordland Teater og Telemark Teater. Solvang arbeidet også med arkitektur, produkter og reklame. Negativarkivet dekker Solvangs arbeid fra han startet egen virksomhet i 1970 og frem til november 2000. Det består av om lag 268 000 bilder.

Paul A. Røstad:

Paul Andreas Røstad (1908-1986) var en norsk fotograf som spesialiserte seg på landskap og folkelivsbilder. Han vokste opp på Ranheim og bodde senere i Oslo. Røstad reiste og fotograferte i hele landet og fotoarkivet hans var svært omfattende. Han leverte bilder til håndbøker, oppslagsverk og bøker om natur og friluftsliv, deriblant årbøkene til Den Norske Turistforening.

Knudsens Fotosenter A/S:

Knudsens Fotosenter er fotografen Arne Knudsens firma som ble etablert i 1958. Firmaet dekket en rekke fotosjangre og inneholder bilder fra hele Norge. Firmaet fungerte hovedsakelig som et bildebyrå, dvs. at bildene ikke ble tatt på oppdrag, men var tilgjengelige som illustrasjoner etter behov. Samlingen teller rundt 600 000 bilder.

Sohlberg Foto

Jan Fredrik Sohlberg spesialiserte seg på motefotografi og reklame og startet opp i 1955. Sohlberg fikk etter hvert oppdrag for ukepressen og inngikk en samarbeidsavtale med Ernst G. Mortensens forlag. Han startet i 1959 Sohlberg Foto A/S. Hans bilder er tatt fra ca. 1955 til 1973 i Oslo.

Anders Beer Wilse:

Anders Beer Wilse (1865-1949) er fotografen som i et halvt århundre hadde en status i offentligheten som ingen annen norsk fotograf har hatt før eller siden. Gjennom nye måter å fotografere, som øyeblikksfotografi og illustrerende sjangerfotografi, motivvalg og ideer om et fortellende og personlig fotografi, moderniserte Wilse norsk fotografi. Like viktig er hans arkiv som historisk kilde til et Norge i endring ved begynnelsen av det 20. århundre. Arkivet etter Wilse er spredt på flere institusjoner og i DEXTRA Photo inngår vel 25 000 av hans bilder.

Om Sparebankstiftelsen DNB

Sparebankstiftelsen DNB er en uavhengig og ideell stiftelse som bidrar til allmennyttige formål. Stiftelsen eier ca 9,5 prosent av DNB, og det er utbyttet fra disse aksjene som gis til ulike prosjekter til beste for det norske samfunnet.

Siden starten i 2002 har Sparebankstiftelsen DNB bidratt med om lag 2,5 milliarder kroner til allmennyttige formål. Bidragene gis i form av gaver til lokale og nasjonale prosjekter i tillegg til en rekke andre tildelinger og initiativer.

«Vi utløser gode krefter» er Sparebankstiftelsen DNBs visjon. Stiftelsen ønsker å bidra til et samfunn med flere aktive og ansvarsbevisste mennesker, og støtter særlig prosjekter som skaper engasjement, involverer frivillige og som gir et positivt bidrag til barn og unge.

Mer informasjon på: sparebankstiftelsen.no

Om Teknisk Museum

Stiftelsen Norsk Teknisk Museum er Norges største tekniske, naturvitenskapelige og medisinske museum og er blant Norges best besøkte museer. Museet har økt besøkstallet radikalt de siste ti årene, og har nå et årlig besøk på rundt 260 000.

De faste og temporære utstillingene dekker rundt 14 000 kvm. Utstillingene har hovedfokus på utviklingen i de siste 150 årene og skildrer samspillet mellom teknikk, vitenskap, medisin og samfunnet for øvrig.

Museet har omtrent 50 000 gjenstander i samlingene. I tillegg til den omtalte fotosamlingen har museet en omfattende fotosamling på omkring 300 000 fotografier.

Museet er i hovedsak finansiert gjennom offentlige midler, men samarbeider også finansielt og faglig med private aktører for å virkeliggjøre utstillings- og samlingsprosjekter.

Mer informasjon på www.tekniskmuseum.no

For mer informasjon:

• Thale Sørlie, thale.sorlie@tekniskmuseum.no fotoarkivar, Teknisk museum 22 79 60 53
  • Arne Langleite, arne.b.langleite@tekniskmuseum.no fotoarkivar, Teknisk museum 22 79 60 98
  • Kathrine Daniloff, Kommunikasjonssjef/Teknisk museum kathrine@tekniskmuseum.no / 90 05 71 92 / 22 79 60 12
  • André Støylen, Administrerende direktør Sparebankstiftelsen DNB, andre.stoylen@sparebankstiftelsen.no, telefon 950 69 536

Bildene ligger vedlagt i saken i høy oppløsning, klar for nedlasting. Last ned det vedlagte word-dokumentet for å se bildetekstene.