Gå videre til innhold
Ny global lederstudie fra TCS: Suksessbedrifter er mer åpne for å samarbeide med konkurrenter

Pressemelding -

Tata Consultancy Services sin “2021 Global Leadership Study” viser hvordan globale toppledere har justert forretningsstrategiene sine for det digitale tiåret som kommer.

Tata Consultancy Services har publisert sin globale undersøkelse Hvor, hvordan og hva ledere må konkurrere med i det neste tiåret: TCS 2021 Global Leadership Study. Undersøkelsen tar utgangspunkt i besvarelser fra over 1200 CEOs og ledere globalt.

Undersøkelsen avslører en tydelig forskjell mellom de digitale strategiene til bedrifter som oppnår bedre resultater (Leaders) sammenlignet med de som henger etter (Followers). Ett av mange overraskende funn er at 80 prosent av Leaders er mer villige til å samarbeide med konkurrenter sammenlignet med Followers (23 prosent).

Studien er utviklet av TCS sitt Thought Leadership Institute og har undersøkt hvordan toppledere i store internasjonale bedrifter har justert strategiene sine for perioden frem til 2025 og hva slags forventninger de har til fremtidig drift og omgivelser. Undersøkelsen ser spesielt på hvordan lederne balanserer innovasjon og optimalisering innen fire hovedområder.

- Det norske næringslivet blir stadig mer dynamisk og innovativt, men er avhengig av gode strategier som tilrettelegger for dette, og som kan oppdateres basert på nye trender og utviklinger i markedet. TCS-undersøkelsen har mye god innsikt og eksempler som vi håper kan være til inspirasjon for norske selskaper slik at de har enda bedre forutsetninger for å lykkes, både nasjonalt og internasjonalt, sier Rajan Maheshwari, landssjef for TCS Norge.

Viktige hovedpunkter fra undersøkelsen:

• Selv om de fleste toppledere forutser en betydelig digitaliseringstrend de neste årene, viser undersøkelsen vår at de allikevel undervurderer behovet for innovasjon, og forventer at optimalisering vil være viktigere enn innovasjon i årene frem til 2025.
  • 80% av Leaders er mer villige til å samarbeide med konkurrenter sammenlignet med Followers (23%).
  • En mye større andel av Followers (54 %) forventer at den største konkurransen i 2025 vil komme fra sin egen bransje, sammenliknet med Leaders, hvor dette kun gjelder én av åtte.
  • Toppledere forventer at veksten de neste fire årene vil komme gjennom nye digitale tilbud, utvidelse til nye markeder organisert som «digitale økosystemer» på tvers av industrier, og mer samarbeid med nye konkurrenter innenfor disse økosystemene.
  • Flere toppledere forutser at flere av deler av organisasjonen deres vil bli eksponert for cyberangrep utover vanlige IT-funksjoner, som en konsekvens av en stadig mer digitalisert forretningsverden. De forventer at forretningsområdene knyttet til kunder, finans og R&D vil være mest utsatt for angrep.

Om 2021 Global Leadership Study

TCS sin 2021 Global Leadership Study spurte mer enn 1200 toppledere fra en rekke industrier inkludert (men ikke begrenset til) detaljhandel, produksjon, forsikring, bank og finans, helseindustrien, og flere, fra fire regioner – Nord-Amerika (USA og Canada); Storbritannia og Europa (Tyskland, Nederland og Frankrike); APAC (India, Singapore, Kina, Australia, New Zealand og Japan); og LATAM (Colombia, Brasil og Mexico). Selskapene som svarte på undersøkelsen hadde over 1 milliard dollar i årlig omsetning, med et gjennomsnitt på 14 milliarder dollar.

For å se hele rapporten eller for å motta mer informasjon, besøk www.tcs.com/perspectives/ceo

Om TCS Thought Leadership Institute
TCS sitt Thought Leadership Institute ønsker å lede samtaler knyttet til videre utvikling av den formålsdrevne virksomheten på tvers av digitale økosystemer. Gjennom vår forskning deler vi fremtidsrettet og praktisk innsikt knyttet til viktige forretningsspørsmål for å hjelpe bedrifter i å transformere for langsiktig, bærekraftig vekst.

Om Tata Consultancy Services Ltd. (TCS)

TCS er et globalt konsulentselskap som tilbyr IT- og ingeniør-tjenester, integrert med forretningsløsninger. I over 50 år har TCS samarbeidet med flere av verdens største selskaper gjennom deres digitale transformasjonsreiser. Løsningene TCS tilbyr leveres gjennom Location Independent Agile™, som regnes som en av industriens beste leveransemodeller.

Som del av Tata-gruppen, Indias største multinasjonale konsern, har TCS over 500 000 av verdens beste konsulenter i 46 land. Selskapet inntektsførte USD 22,2 milliarder for regnskapsåret avsluttet 31. mars, 2021, og er børsnotert på BSE Limited (tidligere Bombay Stock Exchange) og NSE (National Stock Exchange) i India. TCS sin proaktive holdning til klimaendringer og prisvinnende samfunnsengasjement rundt om i verden har gitt dem en plass på topplister innen bærekraft, slik som Dow Jones Sustainability Index (DJSI), MSCI Global Sustainability Index og FTSE4Good Emerging Index. For mer informasjon, se www.tcs.com.

Om TCS Nordic

Konsulentselskapet Tata Consultancy Services har vært til stede i Norden siden 1991 og har omtrent 17.500 ansatte som jobber med kunder i Sverige, Finland, Norge, Danmark. I løpet av de siste 12 årene har TCS blitt rangert som den beste leverandøren av IT-konsulenttjenester i Norden hvert eneste år av sine kunder. TCS har også blitt kåret til Top Employer i Sverige, Norge, Danmark og Finland.

Følg @TCS_News for å holde deg oppdatert om TCS globale nyheter.

Om Tata Consultancy Services Ltd. (TCS)

TCS er et globalt konsulentselskap som tilbyr IT- og ingeniør-tjenester, integrert med forretningsløsninger. I over 56 år har TCS samarbeidet med flere av verdens største selskaper gjennom deres digitale transformasjonsreiser. Som del av Tata-gruppen, Indias største multinasjonale konsern, har TCS over 601,000 av verdens beste konsulenter i 55 land. Selskapet inntektsførte USD 29 milliarder for regnskapsåret avsluttet 31. mars, 2024. TCS sin proaktive holdning til klimaendringer og prisvinnende samfunnsengasjement rundt om i verden har gitt dem en plass på topplister innen bærekraft, slik som MSCI Global Sustainability Index og FTSE4Good Emerging Index. For mer informasjon, se www.tcs.com.

Om TCS Nordic

Konsulentselskapet Tata Consultancy Services har vært til stede i Norden siden 1991 og har omtrent 20.000 ansatte som jobber med kunder i Sverige, Finland, Norge, Danmark. I løpet av de siste 15 årene har TCS blitt rangert som den beste leverandøren av IT-konsulenttjenester i Norden hvert eneste år av sine kunder. TCS har også blitt kåret til Top Employer i Norge 10 år på rad av uavhengige Top Employer Institute.

Nydalsveien 33, torgbygget