God internkommunikasjon gir større gevinst i sosiale medier

God internkommunikasjon gir større gevinst i sosiale medier

Organisasjonssiloer begrenser gevinst fra sosiale media i følge TCS globale trendrapport

• En global undersøkelse utført av Tata Consultancy Services (TCS) viser at seks av ti virksomheter1 har ansatt minst en person til å drifte sosiale medier-kanaler
  • Likevel er det mange som ikke greier å dra nytte investeringene i sosiale medier. Kun ti prosent hevder de er blitt flinkere til å lese og møte kundene2
  • Kun fire av ti beskriver bedriftens strukturering av sosiale medier som effektiv eller svært effektiv 3
  • De som har gjort suksess i sosiale medier4 er de som investerer tid og penger i å utvikle eget innhold. Av disse har 81 prosent firmablogger, 77 prosent mobilapplikasjoner, mens 61 prosent har kanaler for videostrømming

Oslo, 3. oktober, 2013: Tata Consultancy Services (BSE: 532540, NSE: TCS) nye globale trendrapport viser at mange virksomheter fortsatt ikke ser gevinst fra investeringene de har gjort i sosiale medier. Kun ti prosent av virksomhetene i undersøkelsen mener de er blitt flinkere til å lese og møte kundene.

Rapporten “Mastering Digital Feedback: How the best consumer companies use social media, viser at sosiale medier er et viktig fokusområde. Nesten to tredjedeler av større globale selskaper har ansatt minst en person på fulltid til å drifte sosiale medie-kanaler. I tillegg vil en gjennomsnittlig bedrift bruke 19 millioner dollar på sosiale medier, og sysselsette 56 personer til å håndtere disse kanalene. Likevel er det mange som ikke greier å dra nytte av investeringene. En vanlig årsak til dette er at informasjon ikke deles og utnyttes på tvers av virksomheten.

Satya Ramaswamy, Vice President og Global Head of TCS Digital Enterprise hos TCS sier: “Selv om direkte dialog med kunder er blitt mulig i sosiale medier, er det fortsatt mange som kun bruker det som en ren markedsføringskanal. Nå er det på tide å ta i bruk kanalene på flere nivåer av virksomheten, for eksempel ved å bruke tilbakemeldinger i sosiale medier i utvikling av nye produkter. Å rive organisasjonssiloene, eller sagt på en annen måte, god internkommunikasjon er nøkkelen til å få maksimalt utbytte av sosiale medier“.

Flere viktige funn:

• Markedsavdelingen, kundeservice og salg sitter vanligvis med ansvaret for sosiale medier. Dette har resultert i at kun 27 prosent av FoU/produktutviklingsavdelingene og 37 prosent av produktledelsesavdelingene svarer at de jevnlig følger med på kommentarer og tilbakemeldinger i sosiale medier. Konsekvensen er at kun 42 prosent av virksomhetene i undersøkelsen beskriver bedriftens strukturering av sosiale medier som effektiv eller svært effektiv
  • De som har gjort suksess bruker i gjennomsnitt 28 millioner dollar på å drifte selskapets aktiviteter i sosiale medier. Dette er dobbelt så mye som de virksomhetene som har minst suksess5 i sosiale medier. Av de suksessfulle selskapene har 81 prosent firmablogger, 77 prosent har mobilapplikasjoner, mens 61 prosent har kanaler for video-streaming
  • Selv om det er kun et mindretall som opplever merkbar gevinst, svarer 38 prosent at de opplever å få god avkastning på investeringene i sosiale medier. Kun 44 prosent måler ROI fra sosiale medier.
  • Det er media og underholdningsindustrien som har størst erfaring med sosiale medier som dialogsverktøy mot kunder og forbrukere. På motsatt ende finner vi forsikringsselskapene som kun nylig har tatt i bruk sosiale medie-kanaler
  • Virksomhetens modningsstatus har mye å si i arbeidet med å rive siloene. Det er mer sannsynlig at nykommerne i sosiale medier som reiseliv, telekom og høyteknologi-selskaper sentraliserer aktiviteten sin i sosiale medier. Dette er derimot mindre sannsynlig for selskaper i media- og underholdningsbransjen som har lang erfaring med kommunikasjon i sosiale medier

Undersøkelsen er gjennomført blant 655 globale virksomheter med en gjennomsnittlig omsetning på 15,6 milliarder dollar.

Fotnoter:

1 Gjennomsnittlig omsetning på 15.6 milliarder dollar, en median på 4.9 milliarder dollar

2 Måten de markedsfører seg på, salg, kundeservice etter salg, utvikling av nye produkter og tjenester, samt endrer nåværende leveranser osv.

3 Markedsavdelingen drifter aktiviteten i sosiale medier hos en tredjedel av selskapene, andelen med markedsføringsfunksjonen er mye større enn noen andre sosiale medie-funksjoner

4 Virksomheter som landet i toppsjiktet i undersøkelsen da de evaluerte gevinsten innenfor 16 forretningsområder (markedsføring, salg, kundeservice, innovasjon med mer)

5Virksomheter som landet i bunnsjiktet da de evaluerte gevinst i samme 16 forretningsområder

Kommentar til redaktører:

TCS globale trendrapport tar for seg bruk av sosiale medier blant 11 globale forbrukerindustrier, og store virksomheter i de fire rikeste regionene i verden. ResearchNow gjennomførte undersøkelsen blant 655 respondenter fra hovedsakelig forbrukerselskaper med en årlig omsetning på over en milliard USD. Undersøkelsen ble gjennomført i juni og juli 2013. Den gjennomsnittlige omsetningen på virksomhetene som svarte var 15,6 milliarder dollar (median på 4,9 milliarder dollar).

Dette er den fjerde globale trendrapporten fra TCS siden 2011, den foregående omhandlet Big Data.

Følg TCS på Twitter.

Abonner på en RSS Feed for pressemeldinger fra TCS.

Kontakter:

TCS

Nordic

Email: finn@morsingpr.dk | kristina@morsingpr.dk
Telefon: +45 40 97 83 88 | +45 53 61 02 00

Europe / UK

Email: abhinav.kumar@tcs.com | ashish.babu@tcs.com
Telefon: +32 22821927 | +44 078 418 92227

Email: h.ramachandra@tcs.com | shamala.p@tcs.com
Telefon: +91 22 6778 9078 | +91 22 6778 9081

Global

Email: pradipta.bagchi@tcs.com

Tata Consultancy Services (TCS), er ledende innen IT-tjenesterkonsulenttjenester og forretningsløsninger på globalt nivå og leverer en unik forretningsverdi. TCS tilbyr en konsulentbasert og integrert portefølje av IT-tjenester via sin globale leveringsmodell, Global Network Delivery Model™ – anerkjent i markedet som en av de beste modellene for programutvikling. TCS er en del av Tata Group, Indias største industrikonglomerat, og har over 276 000 høyutdannede IT-konsulenter i 44 land. Selskapet omsatte for over USD 11,6 milliarder i regnskapsåret som endte 31. mars 2013 og er notert på både National Stock Exchange og Mumbai-børsen i India. Du finner mer informasjon på www.tcs.com.

Om Tata Consultancy Services Ltd. (TCS)

TCS er et globalt konsulentselskap som tilbyr IT- og ingeniør-tjenester, integrert med forretningsløsninger. I over 56 år har TCS samarbeidet med flere av verdens største selskaper gjennom deres digitale transformasjonsreiser. Som del av Tata-gruppen, Indias største multinasjonale konsern, har TCS over 601,000 av verdens beste konsulenter i 55 land. Selskapet inntektsførte USD 29 milliarder for regnskapsåret avsluttet 31. mars, 2024. TCS sin proaktive holdning til klimaendringer og prisvinnende samfunnsengasjement rundt om i verden har gitt dem en plass på topplister innen bærekraft, slik som MSCI Global Sustainability Index og FTSE4Good Emerging Index. For mer informasjon, se www.tcs.com.

Om TCS Nordic

Konsulentselskapet Tata Consultancy Services har vært til stede i Norden siden 1991 og har omtrent 20.000 ansatte som jobber med kunder i Sverige, Finland, Norge, Danmark. I løpet av de siste 15 årene har TCS blitt rangert som den beste leverandøren av IT-konsulenttjenester i Norden hvert eneste år av sine kunder. TCS har også blitt kåret til Top Employer i Norge 10 år på rad av uavhengige Top Employer Institute.

Nydalsveien 33, torgbygget