Foto: Karl Otto Kristiansen

Inngår avtale med infrastrukturfondet Infranode

TAFJORD har i dag inngått en langsiktig avtale med infrastrukturfondet Infranode. Dette for å videreutvikle telekomvirksomheten i konsernet. Gjennom en aksjekjøpsavtale blir Infranode eier av 49% av aksjene i Tafjord Connect AS. TAFJORD vil fortsatt være majoritetseier med 51% av aksjene. Nordvest Nett AS, som tidligere eide 20% av aksjene, selger seg helt ut.

TAFJORD og Nordvest Nett har samarbeidet om utbygging av fiberbasert bredbånd i mange år og Tafjord Connect er i dag den ledende leverandøren av bredbånd og tilhørende tjenester i Møre og Romsdal. Denne posisjonen skal videreutvikles.

- Gjennom avtalen med Infranode har vi fått inn en solid partner som kan bidra både med kompetanse og kapital. Forholdene ligger med dette svært godt til rette for at vi skal kunne løfte satsingen innen telekom videre inn i fremtiden. Dette til glede både for kundene våre, eierne og selskapet, sier konsernsjef i TAFJORD, Erik Espeset.

Infranode ser store muligheter innen fiberinfrastruktur i Norden, og spesielt i Norge.

- I dagens digitale samfunn har fibernett blitt samfunnskritisk infrastruktur, på samme måte som tilgang på vann og strøm. Denne investeringen er dermed i tråd med vår strategi om å være en langsiktig og ansvarsfull partner for offentlig sektor. Nå ser vi frem til å samarbeide med Tafjord Kraft om å tilrettelegge for gode fiberløsninger i Møre og Romsdal, sier Erik Botnevik, Norgessjef i Infranode.

Avtalen mellom TAFJORD og Infranode forutsetter blant annet nødvendige godkjennelse fra konkurransemyndighetene, og transaksjonen forventes å bli gjennomført i løpet av tredje kvartal.

Fakta om Infranode
Infranode er en langsiktig infrastrukturinvestor med et spesielt fokus på de nordiske landene. Infranode investerer i energi, energidistribusjon, fornybar energi, digital infrastruktur, transport og sosial infrastruktur. Infranode har kontorer i Stockholm, Helsinki, København og Oslo, og et sterkt team innen infrastrukturinvesteringer med omfattende lokal og internasjonal erfaring.

Infranode har om lag 1,8 milliarder euro i kommittert kapital fra langsiktige, institusjonelle investorer, inkludert noen av de mest anerkjente pensjonsfondene i Norden. Blant investorene er Folksam, det svenske kommunale pensjonsfondet KPA Pension, KEVA, og Storebrand.

Fakta om Tafjord Connect
Tafjord Connect er den største leverandøren av bredbånd og tilhørende tjenester i Møre og Romsdal med over 25 000 kunder. Selskapet ble etablert etter en fusjon mellom TAFJORD sin telekomavdeling og Nordvest Nett AS sin fibervirksomhet i oktober 2019. Selskapet, som har 37 årsverk, hadde i 2021 en omsetning på 222 mill. kr.

Fakta om TAFJORD
Konsernet TAFJORD består av morselskapet Tafjord Kraft AS og datterselskapene Tafjord Kraftproduksjon (100 %) og Tafjord Kraftvarme (100 %) og Tafjord Connect (80 % / 51 %). TAFJORD er også største eier i nettselskapet Mørenett (50,7%) og strømleverandøren Wattn (36,7%). Konsernets eiere er Ålesund kommune (52,6%), Eviny (43,1%) og Fjord kommune (4,3%).

For ytterligere informasjon:
Erik Espeset, konsernsjef i TAFJORD – mobil 905 20 033
Erik Botnevik, Norgessjef i Infranode – mobil 915 55 058
Runar Stette, adm. dir. i Nordvest Nett – mobil 908 95 114

TAFJORD er et konsern som driver sin virksomhet innen vannkraft, avfallsbehandling og energigjenvinning, telekom og kraftnett. Vårt hovedkontor er i Ålesund og vi har om lag 150 ansatte.

Erik Espeset

konsernsjef +47 905 20 033