Fra Fjellstua, Ålesund. Foto: TAFJORD

Godt resultat for TAFJORD

Konsernets regnskap for 2022 viser et resultat etter skatt på 272 mill. kr, en økning på 92 mill. kr i forhold til året før. Økningen i resultatet skriver seg fortrinnsvis fra virksomhetsområdet Vannkraft.

- Den gjennomsnittlige kraftprisen i vårt område (NO3) var i 2022 omtrent på samme nivå som året før, 43 øre pr. kWh. Vi hadde imidlertid god tilgang på vann og økte dermed produksjonen betydelig, fra 1300 GWh i 2021 til 1559 GWh i 2022. Samtidig hadde vi god disponering av vannet, og gode inntekter på salg av systemtjenester og opprinnelsesgarantier. Det var dermed flere forhold innen virksomhetsområdet Vannkraft som sammen løftet resultatet i 2022. Økningen i grunnrenteskatten fra 37 til 45%, samt innføringen av særavgiften på kraftproduksjon, «høyprisbidraget», førte imidlertid til at resultatveksten etter skatt ble betydelig dempet, sier konsernsjef Erik Espeset.

Virksomhetsområdene Telekom og Kraftnett leverte også gode resultatet i 2022.

- Telekomvirksomheten har hatt betydelig vekst de siste årene. Til tross for stadig hardere konkurranse leverte de et bedre resultat i 2022 enn noen tidligere år. Når det gjelder Kraftnett, så er hele virksomheten regulert av Norges vassdrags- og energidirektorat. Økningen i resultatet der, er i stor grad relatert til sammensettingen av inntektsrammen, forteller Espeset.

Virksomhetsområdet Energigjenvinning fikk et svakt resultat, omtrent på linje med året før.

- På samme måte som i 2021, er resultatet innen dette virksomhetsområdet preget av at dampturbinen som produserer strøm er ute av drift. Ny turbin skal etter planen være på plass i slutten av inneværende år, noe som vil bidra til å løfte inntektene innenfor dette virksomhetsområdet vesentlig i fremtiden, sier Espeset.

Gjennom vannkraftproduksjon, salg og overføring av strøm, energigjenvinning og fjernvarme, samt en solid fiberbasert bredbåndsinfrastruktur, legger konsernet TAFJORD til rette for gode miljøløsninger og store digitale muligheter.

- Vi er opptatt av å bidra til utviklingen av en god og bærekraftig region. Digitalisering, elektrifisering og fornybar energi er i så måte nøkkelord. Vi er også opptatt av å styrke og bygge kraftnettet slik at vi kan frakte fornybar energi til de områdene i regionen der de benytter fossil energi, for denne bør fases ut, sier Espeset.

Styret foreslår en utbyttegrad på 50% av majoritetens andel av konsernets årsresultat, et utbytte på
130 mill. kr.

For ytterligere informasjon:
konsernsjef Erik Espeset – mobil 905 20 033

Regions

TAFJORD er et konsern som driver sin virksomhet innen vannkraft, avfallsbehandling og energigjenvinning, telekom og kraftnett. Vårt hovedkontor er i Ålesund og vi har om lag 150 ansatte.

Erik Espeset

konsernsjef +47 905 20 033