I løpet av noen måneder vil alle innbyggere og næringslivet på Haramsøy og Skuløy få tilgang til fibernett.

Fiber til Haramsøy og Skuløy

Ålesund kommune skal, sammen med TAFJORD, bygge ut fiber på Haramsøy og Skuløy. Dette innebærer at alle innbyggere og bedrifter på disse øyene vil få tilgang til fibernett i løpet av sommeren 2021.

Kontrakten mellom de to ble signert i dag og utbyggingen starter like over nyttår. I januar blir det oppstart på Skuløy og i februar starter utbyggingen på Haramsøy. All utbygging skal etter planen være ferdigstilt innen august neste år.

Are Staurset som er seniorrådgiver i Ålesund kommune, forteller at interesserte får mulighet til å bestille fiber når utbyggingene starter.

- Tidspunktet for denne utbyggingen er viktig. Det såkalte kobbernettet og DSL-tjenestene som blir brukt til å levere internett i dag, blir fjernet. Alternativet til fiber vil bli bredbånd over mobilnettet, såkalt 4G og 5G, sier han.

Fiberutbyggingen blir realisert etter at kommunen fikk tildelt såkalte NKOM-midler for å gjennomføre disse prosjektene. Haram Kraft AS er også inne med midler.

Utbyggingen på Skuløy og Haramsøy vil gi alle dem som pr i dag ikke har tilgang til fibernettet mulighet til å koble seg til. Kommunikasjonssjef i TAFJORD, Kari Løken, forteller at de også vil tilby tilkobling for fritidsboliger der fibernettet nå skal bygges ut, så lenge dette er økonomisk forsvarlig.

- Planleggingen av dette prosjektet er godt i gang. Vi har vært på befaring og noder til øyene er allerede bestilt. Så vi er klart til å ta fatt på denne utbyggingen like over nyttår. Ytterligere informasjon til de som nå vil få muligheten til å koble seg til fibernettet vil komme etter hvert, sier hun.