JÄMTÖ O1 C3 5120

Pressemelding -

Synsams første brillekolleksjon produsert i Skandinavia en suksess – nå lanseres flere modeller

Jämtö™, Synsams aller første brilleinnfatning produsert ved det nye produksjons- og innovasjonssenteret på Frösön i Sverige, har fått fantastisk respons. Kolleksjonen er Synsams beste lansering til dags dato innenfor House Brands-porteføljen og nå lanseres et nytt parti Jämtô innfatninger i alle butikker i Norge.

I slutten av mars forlater 18 nye modeller Frösön for å lande i Synsams butikker. Kombinasjonen av skandinavisk produksjon, slitesterke materialer og tidløs og stilig design gjør kolleksjonen til et attraktivt valg blant kundene.

– Vi hadde håpet at Jämtö skulle bli populært, men at det skulle bli en komplett salgssuksess og utsolgt var mer enn vi hadde turt å drømme om. Det er derfor veldig hyggelig å nå kunne sette flere modeller på markedet og dermed møte kundens ønske om briller laget i Skandinavia av slitesterke materialer som også er veldig stilige, sier Martin Daniels, visepresident og innovasjonssjef for Synsam Group.

Den nye kolleksjonen er designet av Synsam Groups designsjef Wai Chan og består av 18 rammer i seks modeller og tre farger:

– Kolleksjonen, som nå har totalt 24 modeller, har fått inspirasjon fra både naturen og områdets historie. Dette kan sees i fargene og mønstrene til Jämtö-buene, der designet kommer fra lyset fra Jämtland-landskapet og fargeskifter fra fjell, skoger, himmel og innsjøer. Det har vært en veldig kreativ prosess som har resultert i stilige og tidløse brillemodeller, sier Wai Chan.

Jämtös logo "<" foran på innfatningen står for "kreativitet" med ordene i runeskriften og beskriver det unike håndverket som er involvert i å lage briller. Navnet kom til i prosessen da Synsams produksjon på Frösön begynte å ta fart. Det ble bestemt at navnet skulle stå både for den lokale produksjonen og også for Jämtlands landskap. Briller produsert fra en øy i Jämtland ble "Jämtö".

Synsams produksjons- og innovasjonssenter på Frösön i Jämtland fokuserer på resirkulerte, sirkulære og lokalproduserte materialer. Jämtö-buene inneholder 69 prosent biobasert materiale og er produsert av vegetabilske oljer og tremasse. Tremassen er FSC-sertifisert og kofferten til buen består av resirkulert ull. Synsams livssyklusanalyse* viser at en Jämtö-bue produsert på Frösön har et 30 prosent mindre CO2e-avtrykk enn en tilsvarende bue produsert i Asia.

*I livssyklusanalysene (LCA) av lysbuenes klimafotavtrykk (CO2e) er fem trinn analysert og beregnet: råvareutvinning, inngående transport, produksjon, utgående transport og gjenvinning av avfall. Beregningene som gjelder produksjonsprosesser utført ved produksjonsanleggene i Asia og Sverige er basert på primærdata.

For mer informasjon kontakt gjerne:
Ingrid Holm, Viseadministrerende Direktør Synsam Group Norway AS
+47 977 46 062, ingrid.holm@synsam.com

Om Synsam Groups produksjons- og innovasjonssenter

Som en del av konsernets bærekraftsagenda har Synsam Group begynt å flytte brilleproduksjon fra Asia til Frösön utenfor Östersund, som hadde produksjonsstart i august 2022. Flyttingen er et viktig neste skritt i konsernets bestrebelser på å bidra til redusert klimaavtrykk i form av kortere transporter, satse på sirkulære, resirkulerte og lokalproduserte materialer og for å få produkter raskere ut på markedet. Produksjons- og innovasjonssenteret ligger i den tidligere Jämtlands luftflåte Hangar 90 ved Frösö Park og utgjør omtrent 8 100 kvadratmeter. Produksjonskapasiteten vil utgjøre en million briller per år og utgjøre Nordens første moderne produksjonsindustri for briller. Produksjons- og innovasjonssenteret er også et reisemål for ansatte, kunder og næringslivet og inneholder lokaler for utdanning innen øyehelse.

Synsam Group er en ledende optikerkjede i Norden med et bredt og holdbart livsstilstilbud. Synsam Group tilbyr et bredt spekter av produkter og tjenester for øyehelse og Eye Fashion basert på kundens ulike livsstiler og behov. Konsernet har cirka 4000 ansatte, en omsetning på cirka 5 milliarder SEK (2022) og har cirka 500 butikker i Norden som drives under merkevarene Synsam, Synsam Recycling Outlet, samt Profil Optik i Danmark. Gjennom digitalisering, abonnementstilbud og andre innovative konsepter er Synsam Group en sterk innovatør i det nordiske optiske markedet på flere områder, inkludert kundereisen, produkttilbud og ESG. Synsam Groups aksjer handles på Nasdaq Stockholm (SYNSAM). www.synsamgroup.com

Malika Myrseth

Pressekontakt Head of Marketing +47 930 36 555

Vi ser deg.