Synsam åpner recycling- og outletbutikk på Strømmen storsenter

Synsam åpner recycling- og outletbutikk på Strømmen storsenter

28.april åpner Synsam Group dørene til Norges første recycling- og outletbutikk for briller og solbriller. Satsingen er en del av Synsam Groups initiativ for en mer sirkulær og bærekraftig forretningsmodell.

Målet er enkelt: Ved å åpne «Synsam Recycling Store», gir vi Synsams briller og solbriller en andre sjanse, og tilrettelegger for mer bærekraftige alternativer for kundene. Derfor åpner vi nå vår tolvte Recycling- og Outletbutikk i Norden, vår første i Norge.

Konseptet går ut på at kundene kan levere tilbake brukte og ødelagte briller og solbriller i alle våre Synsam-butikker. Alle butikkene er utstyrt med gjenvinningsbokser, som gjør det lett å levere brillene i din nærmeste butikk. Brillene som kommer inn, rengjøres, grunnjusteres og/eller gjenvinnes, for så å settes tilbake i kretsløpet.

– Med konseptet tar Synsam ansvar for alle briller som kundene leverer, og setter dem tilbake i den sirkulære flyten. Det er et tilbud for fremtiden, forteller Torhild Barlaup, adm.dir i Synsam Norge.

Siden desember 2020 har Synsam åpnet flere slike butikker i Sverige, Finland og Danmark. Butikkene har vist seg å være en stor suksess, og nå er det altså klart for åpning i Norge. I butikken på Strømmen storsenter skal tilbakeleverte feilfri produkter selges til lavere priser, mens briller som er godt brukt skal gjenvinnes og bli til Synsams bærekraftige kolleksjon, Circular Collection. I tillegg vil det finnes kolleksjoner fra kjente merker som har gått ut fra ordinært sortiment, som Gucci, Tom Ford, Ray-Ban, Oakley med flere.

– For oss i Synsam er det et mål å ta bærekraft på alvor. Vi vet at bærekraft er viktig for mange, spesielt blant yngre, og gjennom Gjennom Recycling- og Outletbutikkene sikrer vi mindre nyproduksjon og avfall, i tillegg til at vi kan gi kundene attraktive tilbud. Det gjør meg stolt at vi kan inspirere flere til å ta bærekraftige valg, sier Hanna Ekstrand, Managing Director Recycling Outlet Nordic.

Med konseptet bidrar vi til:

• Mer sirkulær flyt, ved å gi briller og solbriller en andre sjanse.
  • Gjenbruke og gjenvinne brillene våre, og på den måten redusere bruken av nytt materiale.
  • Mindre avfall.
  • Attraktive tilbud for kundene.

Hvordan foregår det?

• Synsam tar tilbake brillene som kundene leverer inn i våre 500 butikker.
  • Brilleinnfatninger i god stand rengjøres og grunnjusteres, før de settes tilbake i kretsløpet.
  • Briller som leveres inn i våre gjenbruk- og gjenvinningsbokser, og som ikke kan brukes som de er, brukes som materiale i Synsams siste bærekraftskolleksjon, Circular Collection. En del av dem sendes også til Vision For All, frivillighetsarbeid som skal fremme øyehelse i utviklingsland.
  • Kunden kjøper gjenbrukt eller gjenvunnet brilleinnfatning sammen med nye glass. Optiker finnes i alle butikker. Kunden kan også kjøpe én innfatning uten at man også kjøper med glass.

For mer information kontakt gjerne:
Ingrid Holm, Head of Marketing, People & HR Norway & Education Synsam Group
+47 97746062, ingrid.holm@synsam.com

Synsam er en ledende optikerkjede i Norden, med et bredt og bærekraftig Lifestyletilbud. Synsam Group tilbyr et bredt sortiment av produkter og tjenester for øyehelse og brillemote, som tar utgangspunkt i kundens ulike livsstiler og behov. Konsernet har ca 3000 medarbeidere, en omsetning på ca 4,7 milliarder (2021) og har ca 500 butikker i Norden som drives under varemerkene Synsam, Ai Eyewear samt Profil Optik i Danmark. Gjennom digitalisering abonnementstilbud og andre innovative konsepter er Synsam Group en sterk innovatør på det nordiske optikermarkedet innen flere områder, inklusiv kundereise, produkttilbud og ESG. Synsam Groups aksjer kjøpes på Nasdaq Stockholm (SYNSAM). www.synsamgroup.com

Malika Myrseth

Pressekontakt Head of Marketing +47 930 36 555

Vi ser deg.

Synsam Group er en ledende optikerkjede i Norden med et bredt og holdbart livsstilstilbud. Synsam Group tilbyr et bredt spekter av produkter og tjenester for Eye Health og Eye Fashion basert på kundens ulike livsstiler og behov. Konsernet har cirka 4000 ansatte, en omsetning på cirka 5,9 milliarder SEK (2023) og har cirka 500 butikker i Norden som drives under merkevarene Synsam, Ai Eyewear og Profil Optik i Danmark. Gjennom digitalisering, abonnementstilbud og andre innovative konsepter er Synsam Group en sterk innovatør i det nordiske optiske markedet på flere områder, inkludert kundereisen, produkttilbud og ESG. Synsam Groups aksjer handles på Nasdaq Stockholm (SYNSAM). www.synsamgroup.com

Synsam Norge

Karl Johans Gate 6b