Gå videre til innhold
Synsams optiker gir sine beste tips for å beskytte øynene mot solens UV-stråler: Bruk riktige solbriller!

Optikerens beste tips: Beskytt øynene mot solens UV-stråler

Sommeren er her og med den kommer lysere dager og flere timer i solen. Mens de fleste av oss er nøye med å bruke solkrem for å beskytte huden vår, glemmer mange at øynene våre også trenger beskyttelse.

Synsams optiker ønsker å understreke viktigheten av å beskytte øynene mot solens UV-stråler og gir her sine beste tips for å velge riktig solbrille.

– Å beskytte øynene mot solens UV-stråler er avgjørende for langsiktig øyehelse. Noen av skadene viser seg først senere i livet, men ved å velge riktige solbriller allerede i dag kan du nyte solfylte dager uten å sette synet og den tynne huden rundt øynene i fare, sier Håkan Broman, optiker i Synsam.

Hvorfor beskytte øynene dine mot solen?
Solens ultrafiolette (UV) stråler kan forårsake alvorlig skade på øynene.

– Når du bruker solbriller av høy kvalitet, forebygger du øyesykdommer. Langvarig eksponering for UV-stråler kan føre til øyesykdommer som grå stær. Det reduserer også risikoen for fotokeratitt, også kalt "solbrenthet på øynene". Det er en smertefull tilstand forårsaket av for mye UV-eksponering, sier Broman.

Hva du bør vurdere når du velger solbriller
Når du skal velge solbriller, er det viktig å tenke på mer enn bare stil og mote. Her er noen tips fra våre optikere for å sikre at du får best mulig beskyttelse:

• UV-beskyttelse: Sørg for at solbrillene blokkerer 100 % av både UVA- og UVB-stråler. Sjekk etiketten for å sikre at de oppfyller disse kravene.
  • Polariserte glass: Polariserte solbriller reduserer gjenskinn fra reflekterende overflater som vann og veier, og gir klarere syn og mindre tretthet i øynene.
  • Farge på glassene: Velg farge på glassene avhengig av dine behov. Grå glass reduserer lysintensiteten uten å endre fargebalansen, mens brune og gule glass kan forbedre kontrasten.
  • Passform og dekning: Velg solbriller som sitter riktig og gir nok dekning rundt øynene for å beskytte mot lys som kommer inn fra sidene. Selv små barn bør bruke solbriller tilpasset deres behov.
  • Kvalitet: Invester i et par solbriller av høy kvalitet for å sikre at glassene ikke forstyrrer synet og gir optimal beskyttelse.

Synsam Group er en ledende optikerkjede i Norden med et bredt og holdbart livsstilstilbud. Synsam Group tilbyr et bredt spekter av produkter og tjenester for øyehelse og Eye Fashion basert på kundens ulike livsstiler og behov. Konsernet har cirka 4000 ansatte, en omsetning på cirka 6,0 milliarder SEK (rullende 12 måneder til mars 2024) og har cirka 500 butikker i Norden som drives under merkevarene Synsam, Synsam Recycling Outlet, samt Profil Optik i Danmark. Gjennom digitalisering, abonnementstilbud og andre innovative konsepter er Synsam Group en sterk innovatør i det nordiske optiske markedet på flere områder, inkludert kundereisen, produkttilbud og ESG. Synsam Groups aksjer handles på Nasdaq Stockholm (SYNSAM). www.synsamgroup.com

Malika Myrseth

Pressekontakt Head of Marketing +47 930 36 555

Vi ser deg.