Subaruselger  Joakim Thonhaugen fra Branko's Auto AS
Subaruselger Joakim Thonhaugen fra Branko's Auto AS

Allværsbilen SOLTERRA til folket

Han har solgt nesten tusen Subaru de siste femten åra. Man kan trygt si at Joakim Thonhaugen fra Branko's Auto AS kjenner Subaru bedre enn de fleste her til lands. Nå gleder han seg enormt til å tilby Subarus første elbil til både trofaste følgesvenner og nye kundegrupper. De står i følge superselgeren allerede i kø og venter på allværsbilen Solterra.

Vi huker tak i Joakim en hektisk arbeidsdag i Tønsberg.

Når Subaru nå endelig går elektrisk, hvordan er interessen blant folk flest?

Den er ekstremt høy! Vi hadde jo det storinnrykket her allerede da vi slapp nyheten om Solterra til trofaste Subarueiere. Det er tydelig mange som har gått og ventet på en ny arvtaker fra Subaru. Og hvilken arvtaker det blir!

Elbil er ikke det første man tenker på når det er snakk om Subaru?

Hehe, nei, firehjulstrekk og høy bakkeklaring kommer nok over på lista. Men Solterra er jo en real bruksbil etter Subaruelskernes smak. Ny e-SUV, samme DNA, som vi sier. Den typiske Subaru-kunden er veldig opptatt av å komme fram dit de vil når de vil. De vil fram til hytta, ut på jakt, ta skitur i fjellet, uansett vær og kjøreforhold. Og de skal selvfølgelig ha god plass til både barna eller barnebarna, hundeburet og fiskeutstyret. Subarufolket er aktive folk, skjønner du!

Er de skeptiske til elbil, eller?

En del er det, og jeg har vært det sjøl, jeg! Men Solterra er jo en ekte allværsbil. Den vil dekke behovet også for de som kjører der alle andre ikke kjører. Da vil mange i Subarufamilien kjøpe elbil for første gang, det er jeg helt sikker på. Du, nå kommer det ei hyggelig dame som skal hente en bil her. Ringer deg tilbake, går det bra?

Hei igjen! Vi snakket om elbil for første gang.

Ja, og jeg avdramatiserer den rekkeviddeangsten, jeg. Det finnes jo drøssevis med ladestasjoner nå, og du kommer langt på én ladning. Og som jeg pleier å si, alle har tid til en kopp kaffe eller ei pølse mens de lader, det går helt fint, ta det litt med ro.

Er Subaru-kunden trofast?

Ja, Subarukundene kommer igjen og igjen, de har gjerne sin tredje eller fjerde Subaru. Den såkalte gjenkjøpssannsynligheten har jo til tider vært over 70 prosent. De er ikke som alle andre bilkunder. Heldigvis! De har ofte bestemt seg når de kommer inn døra her, de har lest seg godt opp og vet hva de vil ha. De vil ha kvalitet og forutsigbarhet, og det har de jammen fått. Derfor er det ekstra gøy at de er så nysgjerrig på Solterra.

Men en e-SUV med Subaru-DNA vil vel ha stor appell i nye kundesegmenter også?

Å ja, jeg er sikker på at den vil treffe godt blant yngre i familiesegmentet også. Tenk deg en familie på fire i dag, de bruker naturen i hele landet, hele året. Da er denne allværsbilen perfekt. Bare å hive på kajakk og sykkel! Det er kanskje det som gleder en som har Subaru i sitt hjerte aller mest, at vi nå skal gjøre Subarufamilien enda større. Vi skal beholde trofaste fans samtidig som vi skal få de yngre til å skjønne hvor bra Subaru er.

Hva vil du trekke fram da?

Det må bli at Solterra har videreført den unike firehjulsteknologien fra Subaru, samt at bilen har en batteriteknologi som er laget for norske forhold, en uslåelig kombo. Det er som alltid utprøvd teknologi når det kommer fra Subaru. Så om Solterra ikke er først, så blir den selvfølgelig best. Du, nå er det en trivelig fyr her som trenger litt hjelp. Ringer om fem, går det bra?

Selvsagt!

Tilbake her, beklager altså.

Du er glad i kundene dine?

Ja, vi er som en familie, masse trivelig folk. Og smarte! Subarukundene har gjerne en solid dose sunn fornuft. De kjøper ikke hva som helst. En god kunde av meg, en ingeniør fra Holmestrand, som har kjøpt Subaru av meg i alle år, var for eksempel innom og insisterte på å være først i køen for å få en Solterra. De skjønner at nå er det el som gjelder.

Hva med pris?

Kundene vil vite hva de får og hva de betaler for. De vil ikke ha haugevis av konfigurasjoner og ekstrautstyr som andre merker har. De vil ha ekstra som standard, og betaler for kvalitet. Så jeg tipper Solterra vil stille sterkt i klassen, også på pris. Du nå kommer en bra kar her, trur faktisk han vil ha en prat om Solterra. Ringer deg opp igjen. Går det greit, eller?

Det er travelt for Thonhaugen. Og verre, eller bedre om du vil, skal det visst bli når Solterraen endelig kommer i 2022.

OK! Kjapt et siste spørsmål – hvor mange Solterra selger du første året?

Den entusiastiske, for ikke å si elektriske, bilselgeren med Subaru i sitt hjerte nøler ikke et sekund.

–Garantert 150… minst!