THE THIEF har endelig åpnet

THE THIEF har endelig åpnet

- La teppet gå opp! Vårt hotell er som et teater. Her, i vannkanten, med kunst fra hele verden som kulisse, skal nye gjester ha sine unike opplevelser hver dag. Vi gleder oss til å fylle hele dette fantastiske huset med liv. For THE THIEF skal aldri stå stille, men overraske hver eneste som sjekker inn, sier Marcus Majewski, Thief Executive Officer.

Lang ventetid, unike utsikter

Det har gått 113 år siden et hotell av dette kaliberet åpnet i Oslo. Allerede før åpningen har THE THIEF markert seg internasjonalt, omtalt som ett av årets mest lovende nye hoteller av blant annet The Independent og CNN. Høsten 2012 ble hotellet, som Norges eneste, medlem av det internasjonale nettverket Design Hotels. En posisjon som forplikter.

THE THIEF ligger ytterst på Tjuvholmen med Oslofjorden og det nye Astrup Fearnley museet som nærmeste naboer. Med sine 119 rom og suiter med fjordutsikt, og en helt spesiell The Oslo Suite av Sir Peter Blake, er THE THIEF et eksklusivt hotell for gjester som ønsker noe mer enn bare en seng å sove.

Kreativt og kunstferdig samarbeid

Allerede fra prosjekteringsfasen, har hotellet engasjert anerkjente kulturpersonligheter for å kuratere de ulike kunstuttrykkene. Sune Nordgren, tidligere leder for Nasjonalmuseet, har håndplukket bilder, skulpturer og videokunst fra blant andre Richard Prince, Julian Opie, Charlotte Thiis-Evensen og Kjell Nupen. Interiørdesigner Anemone Wille Våge har mikset internasjonale designstorheter og norske talenter. Supergruppen Apparatjik, med Magne Furuholmen i spissen, har sørget for musikkopplevelsene, og spesialdesignet en egen suite. Til sammen har over 50 norske gründere bidratt med kunst, kultur, mote, mat og drikke for å skape et hotell Oslo aldri har sett før.

- Med THE THIEF ønsker vi å gjøre Oslo mer attraktiv som destinasjon. Som kunst- livsstilhotell har det allerede blitt en destinasjon i seg selv. Jeg har gledet meg mer enn en guttunge til julaften. For nå åpner vi en liten pandoras kunsteske, en skatt til hele Oslo og alle som har ønsket seg noe mer av norsk reiseliv, sier Petter A. Stordalen, eier og styreleder i Nordic Choice Hotels.

For mer informasjon og høyoppløselige bilder vennligst ta kontakt med:

Marcus Majewski, Thief Executive Officer

Mob: +47 951 75 526 – Epost: marcus.majewski@thethief.com

Siri Løining Kolderup, Head of Communications THE THIEF

Mob: 48 09 88 14 – Epost: siri.loining@thethief.com

www.thethief.com

Fakta om THE THIEF

·  THE THIEF ligger på Tjuvholmen, Oslos kunst- og forretningsdistrikt. www.tjuvholmen.no

·  Hotellet er det eneste i Oslo som har direkte sjøadgang og med egen brygge.

·  Blant hotellets naboer er det anerkjente Astrup Fearnley-museet, Stolper + Friends, Galleri Gerhardsen og Gerner Oslo, Galleri Brandstrup, Galleri Peder Lund og Pushwagner Gallery

Bygget er tegnet av Mellbye Arkitekter, og består av 119 rom hvor alle rom har fransk balkong
Toppsuiten ”The Oslo Suite” på 160 m2 i 7. etasje har egen takterrasse med panoramautsikt

·  Møteromsavdelingen består av 3 Executive Boardrooms og 2 møterom for opptil 40 personer med mulighet for private dining

·  Hotellet huser restauranten Fru K. Kjøkken er åpent 24/7

·  THE THIEF inngår i samme portefølje som blant annet Farris Bad (Larvik), Yasuragi (Stockholm) og Copperhill Mountain Lodge (Åre). www.nordichotels.se

·   THE THIEF er i 2013 eneste norske hotell som er medlem av Design Hotels. www.designhotels.com  www.thethief.com

Partners in Crime

·  THIEF ART ved kurator Sune Nordgren

o  Hotellet har en håndplukket samling av installasjoner, grafikk og fotokunst i fellesområdene og videokunst på hotell-TV’ene på rommene.

o  The Oslo Suite er utsmykket med originale collager fra den engelske pop-kunstneren Sir Peter Blake. Motivene er inspirert av norske ikoner som Roald Amundsen, Edvard Munch, Henrik Ibsen og Sonja Henie

o  Samlingen inneholder i tillegg arbeider av Fiona Banner (UK), Bård Breivik (N), Anthony Cragg (UK), Jacob Dahlgren (S), Bryan Ferry (UK), Magne Furuholmen (N), Chris Gianakos (US), Antony Gormley (UK), Marianne Heske (N), Patrick Huse (N), Olav Christopher Jenssen (N), Nate Lowman (USA), Camilla Løw (N), Albert Merz (Tyskland), Diado Moryama (Japan), Marika Mäkelä (Finland), Kjell Nupen (N), Ørnulf Opdahl (N), Julian Opie (UK), Marcia Pastore (Brasil), A R Penck (Tyskland), Richard Prince (USA), Bjørn Ransve (N), Charles Ray (USA), Niki de Sainte Phalle (Frankrike), Merete Sejerstad Bodtker (N), Inger Sitter (N), HKH Dronning Sonja (N), Astrid Sylwan (S), Charlotte Thiis Evensen (N) og Andy Warhol (USA)

·  THIEF DESIGN ved interiørdesigner Anemone Wille Våge

o  Interiøret tar utgangspunkt i fjorden og samtidskunst og –design. Store glassflater, dempet fargebruk, dype sofaer og gylne toner gir gjestene en følese av velvære og frekk elegance

o  THE THIEF er stolt samarbeidspartner med Norsk Design og Arkitektursenter (DogA). Våren 2012 lanserte Benedicte Sunde fra DogA og 100 % Norway i samarbeid med THE THIEF “The List of The Thief”, en samling produkter og prosjekter fra norske designtalenter.

o  The List of The Thief 2012 inneholdt blant annet arbeider Vibeke Skar og, Ida Noemi Vidal, Siren Elise Wilhelmsen, StokkeAustad, NorwaySays for LK Hjelle, Anne Haavind, Caroline Olsson, Linn Thale Haugen, Magnus Pettersen, Runa Klock.

o  Listen for 2013 blir annonsert til våren

·  FRU K ved kjøkkensjef Kari Innerå

o  Restauranten Fru K ligger på Fru Krogs brygge, i tilknytning til hotellet. Den har 100 sitteplasser, chambre séparée for opptil 16 personer, egen, utendørs helårsterrasse

o  Restauranten er oppkalt etter Fru Krog, som eide Tjuvholmen på slutten av 1700-tallet til begynnelsen av 1800-tallet. Hun brukte holmen til beite for kuer.

o  Kjøkkensjef Kari Innerå, fra Andørja i Troms har OL-gull med kokkelandslaget og bakgrunn fra en rekke prestisjetunge restauranter i inn- og utland.

o  På Fru K serverer hun mat med røtter i norsk mattradisjon, tilberedt på nye, kreative måter. Alle retter baserer seg på kortreiste, bærekraftige råvarer i en real og ujålete atmosfære.

o  Kokkene på fru K er blant landets fremste talenter, hentet fra topprestauranter som Maaemo, Oscarsgate og CRU. To av dem, Anita Furulund Bergersen og Leif Magne Grastveit, vant nylig Cuisine en Joute i Paris. Sousschef fra Maeemo, Johan Laursen, er assisterende kjøkkensjef.

o  Restauranten kommer til å ha et rikholdig utvalg viner på glass, fra nøye utvalgte vindyrkere. Vinkartet er bygget opp av Merete Bø, en av Norges fremste vinkjennere.

·  THIEF SOUND ved Apparatjik

o  Apparatjik er et kollektiv av internasjonale kunstnere og musikere, og ble dannet i 2008 av Jonas Bjerre fra det danske bandet Mew, Guy Berryman fra Coldplay, Magne Furuholmen fra A-ha og musikkprodusenten Martin Terefe.

o  Apparatjik er kuratorer for musikkopplevelsene på The Thief. I tillegg har de innredet den eksklusive Apparatjik World-suiten, med spesialdesignet tepper, puter, kunst og håndplukket musikk på vinyl som en del av rommets underholdningstilbud. Gruppen med artisten Lowell har også laget musikken som brukes til hotellets wake-up call og turn-down service.

·  THE THIEF COLLECTION ved klesdesigner Cecilie Juvodden

o  Cecilie Juvodden, designeren bak klesmerket Maggie Wonka, har designet landets første spesialkolleksjon for hotel.

o  Kolleksjonen, som vil oppdateres til de ulike sesongene, består av skjørt, bukse, jakke og kjole som kan mikses på ulikt vis med forskjellig tilbehør.

o  Fargene er dempet i sort, blåtoner og vinrødt. Klærne er feminine og brukervennlige, med en touch av glamour. Stuepikekjolene er inspirert av uniformene til engelske housekeepers fra forrige århundreskiftet, ispedd en moderne Wonka-twist.

·  OSLO ESCAPE ROUTES

o  The Thief har i samarbeid med ulike kultur- og livsstilskjennere utviklet et eget kart for de som vil se nye sider av Oslo til fots.

o  Kunst og arkitekturkart “Oslo Escape Routes” et samarbeid mellom THE THIEF, DogA og Vulkan

o  Lifestyle og shoppingkart i samarbeid med bloggeren Camilla Pihl og flere kart innen ulike sjangere følger.

·  THE THIEF SUSTAINABILITY ved dr. Gunhild A. Stordalen, Stordalen Foundation

o  Hotellets visjon er å skape unike opplevelser uten å gå på akkord med verden rundt oss eller klodens fremtid.

o  I samarbeid med byggets eiere, har THE THIEF implementert smarte og brukervennlige løsninger for reduksjon av energi, vann og avfallshåndtering

o  Hotellet er bygget i henhold til energiforskriften TEK 07 og miljøsertifiseres (ISO 14001) etter åpning.

o  Også restauranten ivaretar visjonen om bærekraft, ved kortreiste råvarer i sesong og transparens i næringskjeden. Gjestene skal nyte god mat med god samvittighet.

·  THIEF FEATURES

o  Hotellet er stolt sponsor av nabo Astrup Fearnley Museet for Moderne Kunst

o  Begrepet hotellkunst får ny mening på THE THIEF. Med aktuelle verk av kunstnere som Charlotte Thiis-Evensen og Julian Opie ønsker kurator Sune Nordgren å skape refleksjon og gi gjestene nye og annerledes opplevelser.

o  Norske Runa Klock har spesialdesignet ullfiltprodukter til alle hotellets rom. Hun er en av flere unge norske designere som er representert på hotellet.

o  Verdens første strikkende klokke, Grandfather Knitting Clock, designet av Siren Elise Wilhelmsen skaper en annerledes opplevelse av tid i hotellets bibliotek.

o  Designduoen L&J, bestående av Linné Røsstad Sharpe og Jason Sharpe har utarbeidet en egen Toncho for the Thief, en poncho og et pledd i ett. Toncho er produsert av Røros Tweed

o  THE THIEF har valgt  ut hår- og hudpleieserien ILA til sine gjester. Produktene er holistiske, økologiske, frie for kjemikalier og ikke testet på dyr. De er etterspurt verden over, og Hollywoodstjernene elsker dem. På hotellet kan du få kjøpt en egen THIEF COLLECTION.

o  THE THIEF samarbeider med Røde Kors-initiativet Nettverk etter Soning, blant annet gjennom kunstprosjektet og boken ROM 13.

o  THE THIEF har mange gode naboer og samarbeidspartnere på Tjuvholmen. En av dem er pianist Aksel Kolstad og Cafe de Concert, som skaper uventede opplevelser knyttet til klassisk musikk.

o   Thelma er hotellets VID, very important dog. Hotellet har egen VID-pakke for gjester med firbente venner.

Nordic Choice Hotels er Nordens største hotellkonsern med 170 hoteller og 9250 ansatte i Skandinavia  og Baltikum. Selskapet markedsfører kjedene Comfort, Quality Hotels, Quality Resort, Clarion Collection og Clarion, samt 8 unike hotellperler innen Nordic Hotels & Resorts. Alle hoteller er miljøsertifisert etter ISO 14001.

Et av Nordens største hotellkonserner

Strawberry er portalen til et bredt utvalg av hotell, møte- og konferansefasiliteter, restauranter og spa, i tillegg til eksklusive partnere og fordeler for våre medlemmer. Med over 240 hoteller over hele Norden, tilbyr vi fire hotellkjeder – Comfort Hotel®, Quality Hotel™, Clarion Hotel® og Clarion Collection® Hotel – og mer enn 40 frittstående hoteller. Gjennom Strawberry sin app og nettside, får du som gjest og medlem tilgang til et univers av muligheter, med vårt løfte om å fylle livet med morsomme, meningsfylte og spennende opplevelser.