Fredrik Blomberg

Storsatsing på mat og drikke i Nordic Choice Hotels

Nordic Choice Hotels setter ned en ny organisasjon med bærekraftig mat og drikke i fokus. Avdelingen skal ledes av Fredrik Blomberg som får tittelen Director of Food & Beverage. Meningen med den nye organisasjonen er fortsatt utvikling av matopplevelsen for gjestene, samt å ligge i forkant i bærekraftspørsmål.

En tredel av Nordic Choice Hotels omsetning kommer gjennom servering av mat og drikke. Matopplevelser er et stadig viktigere område for dagens reisende, og et område som er i konstant endring. For å fortsette utviklingen, kunne tilby gjestene bærekraftige mat- og drikkeopplevelser, og å bli Nordens mest ettertraktede arbeidsplass for kokker- og restaurantpersonal, opprettes nå en ny organisasjon i Nordic Choice Hotels. Den nye avdelingen skal ledes av Fredrik Blomberg som får tittelen Director of Food & Beverage.

- Vi skal ikke bare tilby våre gjester gode opplevelser i våre restauranter. Vi skal etablere oss som stedet hvor nordiske matopplevelser i hotellbransjen skapes og utvikles. Siden 2013 har Fredrik Blomberg ledet arbeidet med å etablere Clarion Hotel Post og restaurantene Norda og Vrå som Vest-Sveriges mest interessante og populære arena for opplevelser. Som tidligere restaurantør og nå som administrerende direktør for et av Sveriges største hotell, har han en uovertruffen kompetanse som vi nå tilfører alle kjedene og de seks landene hvor vi opererer. Jeg er utrolig glad for at han har takket ja til å lede dette viktige området for selskapet, sier Katalin Paldeak, Chief Operating Officer i Nordic Choice Hotels.

Blomberg, som de siste årene har vært administrerende hotelldirektør for Clarion Hotel Post, har bakgrunn som restaurantør i Spania. Den nye organisasjon vil bestå av ytterligere åtte personer med utvikling av mat og drikke og virksomhetsutvikling i fokus.

- Jeg brenner for å gi våre gjester opplevelser som overgår deres forventninger. Mitt mål er at teamet skal ta F&B-området til helt nye nivåer hvor vi fokuserer på å forene de beste smakskombinasjoner med bærekraft som grunntanke. Vi skal rett og slett bli best på å gi gjestene den beste maten som de kan spise med god samvittighet, sier Fredrik Blomberg.

Et viktig område man vil prioritere er å øke yrkets status. I et tiår har søknadstallene vært synkende for kokk- og servitørfag i videregående skole. Yrkene er preget av mangel på arbeidskraft, og for å bedre tilgangen til faglig dyktige medarbeidere, ønsker man i Nordic Choice Hotels å utvikle yrkene slik at man kan gjøre dem mer attraktive.

- Dersom man ønsker en kreativ jobb med mulighet for å reise, oppleve nye kulturer, treffe mennesker og i tillegg elsker mat og drikke, så finnes det ingen bedre bransje. Vi må bli bedre ambassadører for yrket. Dette er en prioritet for meg og for Nordic Choice Hotels, sier Fredrik Blomberg.

Han tiltrer sin nye posisjon 1. september i år, og organisasjonen vil bli besatt i løpet av året.

Nordic Choice Hotels er et av Nordens største hotellkonsern med over 190 hoteller og 16 000 medarbeidere. Selskapet markedsfører kjedene Comfort Hotel®, Quality Hotelog Clarion Hotel®, samt et 20-talls frittstående hoteller. Alle hoteller er miljøsertifisert etter ISO 14001.

Geir M. Økland

Pressekontakt Senior Communications Advisor +47 482 72 656

Et av Nordens største hotellkonserner

Strawberry er portalen til et bredt utvalg av hotell, møte- og konferansefasiliteter, restauranter og spa, i tillegg til eksklusive partnere og fordeler for våre medlemmer. Med over 240 hoteller over hele Norden, tilbyr vi fire hotellkjeder – Comfort Hotel®, Quality Hotel™, Clarion Hotel® og Clarion Collection® Hotel – og mer enn 40 frittstående hoteller. Gjennom Strawberry sin app og nettside, får du som gjest og medlem tilgang til et univers av muligheter, med vårt løfte om å fylle livet med morsomme, meningsfylte og spennende opplevelser.