Obamas favorittkokk tar med seg New York til Norge.

Obamas favorittkokk tar med seg New York til Norge.

I en årrekke har Marcus Samuelsson satt sitt preg på den kulinariske himmelen i Sverige og USA. Når Gladmat festivalen åpner onsdag 24. Juli vil Marcus Samuelsson stå på scenen sammen med hotellkongen Petter Stordalen og feire åpningen av Kitchen & Table, den første restauranten partnerne åpner sammen i Norge.

- Vi har laget et enkelt konsept, fun dining, som skal vise det norske publikum at god mat ikke trenger å være stivt. Fun dining handler om gode smaker i en avslappet atmosfære, omringet av kjente og ukjente glade mennesker med toppservice, sier Marcus Samulesson.

Den 2. August åpner den første Kitchen & Table restauranten i Norge. På Clarion Hotel Stavanger vil gjestene kunne oppleve mat og omgivelser inspirert av New York, hvor Marcus Samuelsson bor og driver den anerkjente restauranten Red Rooster.

- Manhattan er som et matmekka. Her finner du smaker fra hele verden. Med Kitchen & Table har jeg lyst til å bringe denne smaksregnbuen til Norge og Sverige. I tillegg så kommer alle restaurantene til å få signaturretter med utgangspunkt i lokale råvarer, så hver by vil få sin egen unike Kitchen & Table meny. Gjestene vil oppleve en fantastisk smakblanding mellom NY og Norge. Jeg tror og håper vi skal klare å skape en ny lokal favorittrestaurant for enhver, sier Marcus Samuelsson.

Kitchen & Table blir en fast inventar på alle Clarion hotell i Norge. Clarion kjeden, som er en del av Nordic Choice Hotels, ønsker med Kitchen & Table å senke terskelen for restaurantbesøk i Norge.

- Vi har lenge ønsket å jobbe med Marcus på flere av våre hoteller. Når konseptet med Kitchen & Table kom på bordet, var vi ikke i tvil. Disse restaurantene vil være kjærkomne tilskudd i alle byer hvor Clarion har et hotell. God mat, i hyggelige omgivelser til hverdag og fest. Vi gleder oss til å åpne flere Kitchen & Table i 2013 og 2014, sier Petter A. Stordalen, eier og styreformann i Nordic Choice Hotels.

I anledning av åpningen av den første Kitchen & Table i Stavanger, har Petter A. Stordalen utfordret Marcus Samuelsson til en kokkekamp på hovedscenen til Gladmat festivalen under åpningsdagen den 24. Juli klokka 17.00.

- Marcus er ganske selvsikker akkurat nå, fordi han tror det blir som å stjele is fra en unge. Men han vet ikke hvor mange timer jeg har lagt ned på kjøkkenet hjemmet i forkant av dette. Det blir en kokkekamp Stavanger aldri har sett maken til, og det kommer til å bli glovarmt, avslutter Petter A. Stordalen.

Kitchen & Table åpner på følgende hotell og byer i 2013:

August, Clarion Hotel Stavanger, Stavanger. September,

September, Clarion Hotel Royal Christiania, Oslo.

September, Clarion Hotel Tyholmen, Arendal.

November, Clarion  Hotel Admiral, Bergen.

www.kitchenandtable.no

Stavanger Kitchen & Table på Facebook

Nordic Choice Hotels er Nordens største hotellkonsern med 172 hoteller og 12 000 medarbeidere i Skandinavia  og Baltikum. Selskapet markedsfører kjedene Comfort, Quality Hotels, Quality Resort, Clarion Collection og Clarion, samt 15 unike hotellperler innen Nordic Hotels & Resorts. Alle hoteller er miljøsertifisert etter ISO 14001.

Geir M. Økland

Pressekontakt Senior Communications Advisor +47 482 72 656

Trude Laberg

Pressekontakt Communications Advisor +47 907 91 896

Et av Nordens største hotellkonserner

Strawberry er portalen til et bredt utvalg av hotell, møte- og konferansefasiliteter, restauranter og spa, i tillegg til eksklusive partnere og fordeler for våre medlemmer. Med over 240 hoteller over hele Norden, tilbyr vi fire hotellkjeder – Comfort Hotel®, Quality Hotel™, Clarion Hotel® og Clarion Collection® Hotel – og mer enn 40 frittstående hoteller. Gjennom Strawberry sin app og nettside, får du som gjest og medlem tilgang til et univers av muligheter, med vårt løfte om å fylle livet med morsomme, meningsfylte og spennende opplevelser.

Frederik Stangs gate 22-24
P.O. Box 2454 Solli 0201 Oslo