​Nordic Choice Hotels henter kokker fra Spania

​Nordic Choice Hotels henter kokker fra Spania

(Oslo 01.10.15) Mangelen på kokker er stor i Norden. Denne uken reiste derfor Nordic Choice Hotels til Barcelona for å rekruttere kokker til selskapets hotell i Norge og Sverige. Rekrutteringen skjer i samarbeid med NAV Telemark og Vestfold og NAV Eures - den europeiske arbeidsformidlingen.

På bakgrunn av at det i Norge og Sverige er stor etterspørsel og lavt tilbud av kokker er det satt i gang et prosjekt for å fylle mangelen på hotellene. Den ene delen av prosjektet er et planlagt samarbeid med NAV der arbeidsledige i Norge kan kvalifiseres til arbeid som kokker og senere vurderes for mulig ansettelse i Nordic Choice Hotels. Et lignende prosjekt er allerede på plass i Sverige, og her har Nordic Choice Hotels rekruttert 30 kokke-praktikanter. Den andre delen av prosjektet er et samarbeid med NAV Eures for å finne kokker utenlands.

- Mangelen på unge mennesker som ønsker seg til kokkeyrket gjør at vi ikke får tak i nok kokker, og vi blir utfordret til å tenke i nye baner. Nå har vi landet på en spennende løsning hvor vi både løfter kompetanse hjemme i Norge og henter inn ressurser fra Spania, sier Tone Odvold Ålhus, HR-direktør i Nordic Choice Hotels.

Nordic Choice Hotels har tatt en gjennomgang av tilgangen på kvalifiserte kokker i samarbeid med NAV Eures og fikk anbefalt rekruttering i Spania, der arbeidsledigheten ligger på 23 prosent. Via den spanske arbeidsformidlingen har et hundretalls interesserte meldt seg. Av disse er 30 personer blitt valgt ut til å treffe representanter for de norske og svenske hotellene i Barcelona.

-Vi håper å kunne rekruttere rundt 15 kokker i Spania. De siste intervjurundene med finale-kandidatene vil foregå på det aktuelle hotellet, hjemme i Norge eller Sverige. Dersom vi ser en god match tilbyr vi ansettelse, hjelper kandidaten med å lære norsk og gir han eller henne en personlig mentor på hotellene som skal hjelpe dem med å finne seg til rette i sitt nye hjemland, sier Ålhus.

Dersom prosjektet blir vellykket, vil samarbeidet med NAV Eures fortsette. Samtidig utvikles samarbeidet med NAV Telemark og Vestfold for å kvalifisere arbeidsledige i Norge til kokkeyrket.

-Vi ser over lengre tid en såkalt mismatch mellom antall utlyste stillinger innen kokkeyrket og arbeidssøkernes yrkesønsker. Eksempelvis registrerte NAV i fjor 3000 utlyste stillinger innen yrket, mens knapt 2000 arbeidssøkeres oppga dette som sitt primære yrkesønske. Det tyder på rekrutteringsutfordringer innen yrket, noe vi har fått bekreftet i våre samtaler med Nordic Choice Hotels. Vi er derfor glad for at vi nå inngår et samarbeid hvor vi med vårt europeiske nettverk bistår Nordic Choice Hotels med rekruttering i utlandet, men ikke minst hvor vi sammen vil motivere til å utdanne flere av våre arbeidsledige til kokkeyrket, sier Terje Tønnessen, fylkesdirektør i NAV Telemark og Vestfold.

Hotellene i Norge som deltar i prosjektet er:
Quality Hotel Panorama
Quality Hotel Grand Royal
Quality Hotel Strand
Quality Hotel & Resort Kristiansand
Quality Hotel Klubben

For ytterligere informasjon, kontakt:
Mathilde Vik Magnussen, kommunikasjonsrådgiver i Nordic Choice Hotels
E-post: mathilde.vik.magnussen@choice.no

Nordic Choice Hotels er et av Nordens største hotellkonsern med 184 hoteller og 13 000 medarbeidere i Skandinavia  og Baltikum. Selskapet markedsfører kjedene Comfort, Quality Hotel, Clarion Collection og Clarion Hotel, samt 10 frittstående hoteller. Alle hoteller er miljøsertifisert etter ISO 14001.

Geir M. Økland

Pressekontakt Senior Communications Advisor +47 482 72 656

Et av Nordens største hotellkonserner

Strawberry er portalen til et bredt utvalg av hotell, møte- og konferansefasiliteter, restauranter og spa, i tillegg til eksklusive partnere og fordeler for våre medlemmer. Med over 240 hoteller over hele Norden, tilbyr vi fire hotellkjeder – Comfort Hotel®, Quality Hotel™, Clarion Hotel® og Clarion Collection® Hotel – og mer enn 40 frittstående hoteller. Gjennom Strawberry sin app og nettside, får du som gjest og medlem tilgang til et univers av muligheter, med vårt løfte om å fylle livet med morsomme, meningsfylte og spennende opplevelser.