​Nordic Choice Hotels gratulerer Scandic med revansje i årets Fairtrade Challenge

(Oslo 26.10.15) 15. oktober deltok Nordic Choice Hotels på den årlige nordiske Fairtrade-markeringen for rettferdig handel. I Sverige markeres dagen med en Fairtrade Challenge, men fjorårets vinner, Nordic Choice Hotels, måtte i år se seg slått av Scandic.

Formålet med Fairtrade Challenge er å skape oppmerksomhet rundt rettferdig handel i produkt- og leverandørkjeder. Arrangementet går ut på at bedrifter og organisasjoner konkurrerer om å dele ut Fairtrade-merkede produkter til flest mulige mennesker. Nordic Choice Hotels delte til sammen ut 48 144 kopper Fairtrade-merket, økologisk kaffe i Sverige.

-Vi har en god porsjon konkurranseinstinkt i selskapet og serverte langt flere kopper i år enn i fjor så det hadde selvsagt vært morsomt å vinne. Men det aller viktigste er jo at så fantastisk mange bidrar til å øke oppmerksomheten rundt rettferdig handel. Vi vil gjerne sende hjertelige gratulasjoner til Scandic og alle andre som deltok! sier Cathrine Dehli, Head of Sustainability i Nordic Choice Hotels.

Det finnes ingen tilsvarende konkurranse i de andre nordiske landene, men Fairtrade-dagen ble allikevel markert også i Norge og Danmark. Til sammen delte Nordic Choice Hotels ut 81 593 kopper kaffe til besøkende og forbipasserende ved hotell i Norge og Sverige og Danmark.

-Vi merker et stort engasjement fra våre gjester når det gjelder rettferdig handel. De ønsker å bidra i kampen og gir oss oppmuntrende kommentarer rundt at vi kun serverer Fairtrade-merket kaffe på våre hotell. Mange har sin Fairtrade-kaffedebut hos oss og kommer på neste besøk stolte over at de har byttet ut kaffen hjemme med en rettferdig og økologisk variant, sier Dehli

Fairtrade for mer rettferdig handel. Fairtrade er verdens største og mest kjente merkeordning for rettferdig handel. Fairtrade-standardene sikrer bedre arbeidsforhold og handelsbetingelser for bønder og arbeidere i utviklingsland. Fairtrade-merking av produkter er et pålitelig verktøy for importører og forbrukere som ønsker å bidra til mer rettferdig handel og utvikling i fattige land.

Toppliste Fairtrade Challenge (Sverige)

1 Scandic 56 032 fikadeltagare
2 Nordic Choice Hotels 48 144 fikadeltagare
3 Burger King 22 000 fikadeltagare
4 Compass Group 17 813 fikadeltagare
5 Högskolerestauranger 10 467 fikadeltagare

Informasjon om konkurransen finner du her: http://www.fairtradechallenge.se/

For ytterligere informasjon, kontakt:
Cathrine Dehli, Head of Sustainability i Nordic Choice Hotels
E-post: cathrine.dehli@choice.no, Tlf: 93410762

Nordic Choice Hotels er et av Nordens største hotellkonsern med 179 hoteller og 12 500 medarbeidere i Skandinavia  og Baltikum. Selskapet markedsfører kjedene Comfort, Quality Hotel, Quality Resort, Clarion Collection og Clarion Hotel, samt 10 frittstående hoteller . Alle hoteller er miljøsertifisert etter ISO 14001.

Geir M. Økland

Pressekontakt Senior Communications Advisor +47 482 72 656

Et av Nordens største hotellkonserner

Strawberry er portalen til et bredt utvalg av hotell, møte- og konferansefasiliteter, restauranter og spa, i tillegg til eksklusive partnere og fordeler for våre medlemmer. Med over 240 hoteller over hele Norden, tilbyr vi fire hotellkjeder – Comfort Hotel®, Quality Hotel™, Clarion Hotel® og Clarion Collection® Hotel – og mer enn 40 frittstående hoteller. Gjennom Strawberry sin app og nettside, får du som gjest og medlem tilgang til et univers av muligheter, med vårt løfte om å fylle livet med morsomme, meningsfylte og spennende opplevelser.