Nordic Choice Hotels best i bransjen på bærekraft

Nordic Choice Hotels best i bransjen på bærekraft

(31.03.2014) Nordic Choice Hotels kom på tredjeplass i Sustainable Brand Index sin kåring av Norges mest bærekraftige bedrifter. Selskapet ble rangert som best i hotellbransjen. I tillegg ble hele 4 av selskapets 5 hotellkjeder rangert blant de 12 beste bedriftene på bærekraft i Norge.

- Å bidra til et bedre miljø og en bedre hverdag for andre er blitt en del av vår identitet og vår kultur. Dette er et arbeid vi er stolte av og som engasjerer våre medarbeidere. Det er hyggelig at dette arbeidet blir lagt merke til, sier Petter A. Stordalen, eier av Nordic Choice Hotels.

Sustainable Brand Index er Skandinavias største undersøkelse av bedrifter og bærekraft. Undersøkelsen gjennomføres årlig og dekker de største bedriftene i Sverige, Danmark, Finland og Norge. Totalt 24 000 forbrukere bidrar til evalueringen.

- Dette er et resultat av bevisst og målrettet arbeid. Bærekraft er selve grunnpilaren i Nordic Choice og gjennomsyrer vår tilnærming til drift, miljø og samfunnsansvar. Vi tror framtidens gjester velger bort selskaper som ikke tar ansvar, sier Torgeir Silseth, administrerende direktør i Nordic Choice Hotels.

Nordic Choice har de siste 10 årene jobbet systematisk med miljø og bærekraft. Samtlige hoteller er miljøsertifisert etter den internasjonale ISO 140001 standarden. Siden 2003 har det totale energiforbruket i selskapet blitt redusert med 25 %. Siden 2007 har selskapet spart 275 millioner liter vann, og redusert mengden av kjemikalier med 40 %. Fra 2008 til 2012 er mengden restavfall per gjestedøgn redusert med 45%. Selskapet jobber også for å bidra til mer energieffektive bygg. I 2012 åpnet Clarion Hotel & Congress Trondheim som, som er det første konferansehotellet i Norge i energiklasse A. I 2014 åpner Clarion Hotel Energy i Stavanger og Clarion Hotel Edge i Tromsø, begge i energiklasse A.

- Kunder er blitt mer bevisste, de ønsker konkret informasjon og ikke bare tomme løfter. Det gjør at vi stadig må jobbe for å forbedre oss. Dette bidrar til en bedre opplevelse for gjesten, gjør oss til en bedre arbeidsgiver og et mer lønnsomt selskap, sier Silseth.

Gjester og kunder av selskapet kan forvente flere tiltak i årene som kommer. Nordic Choice jobber kontinuerlig for å tilby smakfull, sunn og bærekraftig matsatsning på samtlige hoteller. Som et ledd i denne satsningen arrangerer selskapet i mai, Local EAT Award i samarbeid med NHO. Målet er å finne mer bærekraftige løsninger og ideer innen matproduksjon.

-Nordic Choice serverer mat til over 20 000 gjester hver dag. En mer bærekraftig matindustri fordrer at vi tenker nytt i alle ledd av matvarekjeden. Det er mange gode initiativ som skjer lokalt i Norge, og de må løftes frem, sier Stordalen.

Fakta Nordic Choice Hotel og Sustainable Brand Index:

3. plass: Nordic Choice Hotels

7. plass: Quality Hotel

8. plass Clarion Collection Hotel

10. plass: Clarion Hotel

12. plass: Comfort Hotel

Se hele listen her

Mer informasjon om Sustainable Brand Index.

Nordic Choice Hotels er blant Nordens største hotellkonsern med 171 hoteller og 12 000 medarbeidere i Skandinavia  og Baltikum. Selskapet markedsfører kjedene Comfort, Quality Hotels, Quality Resort, Clarion Collection og Clarion, samt 10 unike hotellperler innen Nordic Hotels & Resorts. Alle hoteller er miljøsertifisert etter ISO 14001.

Et av Nordens største hotellkonserner

Strawberry er portalen til et bredt utvalg av hotell, møte- og konferansefasiliteter, restauranter og spa, i tillegg til eksklusive partnere og fordeler for våre medlemmer. Med over 240 hoteller over hele Norden, tilbyr vi fire hotellkjeder – Comfort Hotel®, Quality Hotel™, Clarion Hotel® og Clarion Collection® Hotel – og mer enn 40 frittstående hoteller. Gjennom Strawberry sin app og nettside, får du som gjest og medlem tilgang til et univers av muligheter, med vårt løfte om å fylle livet med morsomme, meningsfylte og spennende opplevelser.