VANT PRIS: I mai ble Strawberry tildelt prisen "Trailblazer of the Year" under MEWS Unfold.

Digital transformasjon i Strawberry skaper resultater

De siste 18 månedene har Strawberry gjennomført et av Europas største digitaliseringsprosjekter innen hotellbransjen. En gjennomgående fornyelse av alle digitale verktøy i konsernet har forenklet hverdagen til de ansatte på over 200 hoteller, og muliggjort nye inntektsstrømmer.

Den digitale fornyelsen kommer også Strawberry sine 9 millioner årlige gjester til gode med bedre selvbetjeningsløsninger og forsterker de ansattes mulighet til å fokusere på gjestene når administrative prosesser automatiseres og forenkles.

- Da vi startet arbeidet med å implementere Strawberry Tech Stack i januar 2023 hadde vi en klar visjon om å gjøre ting bedre og enklere for både gjester, kunder og ansatte. Når vi nå 18 måneder senere står på målstreken av det som har vært et av bransjens største digitaliseringsprosjekter, har vi ikke bare fått en effektivitetsboost, det har også åpnet dørene for nye inntekter og forretningsområder. Vi ser allerede resultater av transformasjonen og gleder oss til alt vi skal lansere fremover nå som vi har en helt ny moderne skybasert tech-stack, sier Eirik Bogsnes, CEO Hotel Services i Strawberry.

Strawberry startet kartleggingen av den nye Tech-plattformen i 2020. I stedet for å gradvis endre på og tilpasse gamle systemer har konsernet investert i nye løsninger, og bygd en helt ny systemplattform. Store investeringer ligger til grunn for den digitale transformasjonen i kombinasjon med at nærmere 20 000 ansatte, fordelt på over 230 hoteller i hele Norden, har fått helt nye verktøy som skal bidra til å effektivisere og optimalisere jobbhverdagen.

I arbeidet med utrullingen av de nye systemene har det vært egne team som har designet arkitektur, håndtert datamigrering og integrasjon, samt et dedikert team for å gjennomføre selve utrullingen på hotell. I tillegg har hotellene på tvers av kjede og land delt av egne erfaringer og hatt fadderordninger for å hjelpe hverandre i omstillingsprosessen.

- Den nye plattformen er på et helt annet nivå enn hva vi har hatt tidligere og hva vi ser i store deler av resten av bransjen. Dette er next level teknologi og gir enorme muligheter for selskapets vekst fremover. Arbeidet har vært svært komplekst og krevende, og implementering av nye systemer krever både mot og innsats fra alle involverte. Heldigvis har vi mange både modige, dedikerte og kunnskapsrike mennesker i selskapet. Hele implementeringen har vært et gigantisk og imponerende agilt endringsprosjekt. I god Strawberry-ånd har vi forsøkt å feire hver eneste milepæl på veien og ser tilbake på de siste 18 månedene som en berg- og dalbane av fantastiske opplevelser, sier Kari Anna Fiskvik, SVP Technology i Strawberry.

Det siste hotellet i porteføljen er Comfort Hotel Solna som får nye systemer 4. Juni. Investeringen i den nye Tech-plattformen er en del av selskapets fremtidige strategi der klimasmarte teknologiske løsninger er et ledd på veien mot selskapets mål om å være klimanøytrale i egen drift innen 2030. Strawberry har også mottatt anerkjennelse for arbeidet med den nye Tech-plattformen, og under Mews Unfold i Amsterdam 29. Mai mottok Strawberry prisen Trailblazer of the Year for den kollektive innsatsen på tvers av hele selskapet i arbeidet med den nye Tech-plattformen.

- Det er naturligvis stor stas at vi nå blir kontaktet av andre selskaper som jobber med teknologi i blant annet helsevesenet, der de ønsker å lære fra oss hvordan vi setter mennesker, opplevelser og service i sentrum når vi utvikler og implementerer ny teknologi. At vi kan inspirere de som jobber med så livsviktige oppgaver for mennesker er en stor anerkjennelse til alle som har vært med på prosjektet, avslutter Fiskvik.

Strawberry er portalen til et bredt utvalg av hotell, møte- og konferansefasiliteter, restauranter og spa, i tillegg til eksklusive partnere og fordeler for våre medlemmer. Med over 230 hotell over hele Norden tilbyr vi fire hotellkjeder – Comfort Hotel®, Quality Hotel, Clarion Hotel® og Clarion Collection® Hotel – og mer enn 40 frittstående hotell. Gjennom Strawberry sin app og nettside, får du som gjest og medlem tilgang til et univers av muligheter, med vårt løfte om å fylle livet med morsomme, meningsfylte og spennende opplevelser. More to explore at strawberry.no

Geir M. Økland

Pressekontakt Senior Communications Advisor +47 482 72 656

Et av Nordens største hotellkonserner

Strawberry er portalen til et bredt utvalg av hotell, møte- og konferansefasiliteter, restauranter og spa, i tillegg til eksklusive partnere og fordeler for våre medlemmer. Med over 240 hoteller over hele Norden, tilbyr vi fire hotellkjeder – Comfort Hotel®, Quality Hotel™, Clarion Hotel® og Clarion Collection® Hotel – og mer enn 40 frittstående hoteller. Gjennom Strawberry sin app og nettside, får du som gjest og medlem tilgang til et univers av muligheter, med vårt løfte om å fylle livet med morsomme, meningsfylte og spennende opplevelser.