Clarion Collection Hotel Havnekontoret blir lærebokeksempel i forretningsstrategi

(Oslo 09.10.14) I boken Strategi skrevet av Professorene Øystein D. Fjeldstad og Randi Lunnan blir Clarion Collection Hotel Havnekontoret trukket frem som en suksessoppskrift i strategi og ledelse.

Forfatterne bak boken, Øystein D. Fjeldstad og Randi Lunnan, jobber til daglig som professorer ved Institutt for strategi og statistikk ved Handelshøyskolen BI. Boken er skrevet for studenter som ønsker å lære hvordan bedrifter må jobbe for å nå sine grunnleggende, langsiktige mål. I denne forbindelse mener professorene at Clarion Collection Hotel Havnekontoret er et eksempel på en særdeles veldrevet og vellykket hotellbedrift.

-Vi er godt fornøyde med at vårt hotell blir trukket frem som en bedrift morgendagens ledere vil dra nytte av å lese om. Dette motiverer til et fortsatt fokus på kvalitet, service og målet om aldri å være
gjennomsnittlig, sier hotelldirektør ved Clarion Collection Hotel Havnekontoret, Hilde Berentsen.

Samarbeider med lokale aktører

Clarion Collection Hotel Havnekontoret har tatt flere strategiske valg for å styrke sin posisjon i forhold til konkurrentene.

-Som del av et større konsern kan vi dra nytte av sentraliserte innkjøpsforhandlinger som gir store kostnadsmessige fortrinn. Samtidig har samarbeid med lokale aktører lettet driften av Clarion Collection Hotel Havnekontoret. Kombinasjonen av dette har gjort at vi kan bruke våre ressurser
på hotellet og gjestene, sier Hilde Berentsen.

Fokuserer på trivsel blant ansatte

Solide økonomiske resultater og meget fornøyde kunder er suksessfaktorer boken viser til. I følge forfatterne har dette blant annet å gjøre med hotellets beliggenhet, måltidene og selve bygningen. Det er imidlertid den individuelle og vennlige service ved Clarion Collection Hotel Havnekontoret som utmerker seg sterkest. Hotelldirektøren tror fokus på trivsel blant medarbeidere har vært en medvirkende faktor til kundetilfredshet.

-For oss har det vært en bevisst strategi at våre medarbeidere skal leve et godt liv. Trivsel skaper førnøyde ansatte, som igjen skaper fornøyde gjester, sier Hilde Berentsen.

Clarion Collection Hotel Havnekontoret ligger på Bryggen i Bergen og tilhører Clarion Collection-kjeden i Nordic Choice Hotels.

For ytterligere informasjon, kontakt:

Hilde Berentsen, hotelldirektør Clarion Collection Hotel Havnekontoret
E-post: hilde.berentsen@choice.no, Tlf: +47 93216533

Nordic Choice Hotels er en av Nordens største hotellkonsern med 171 hoteller og 12 000 medarbeidere i Skandinavia  og Baltikum. Selskapet markedsfører kjedene Comfort, Quality Hotels, Quality Resort, Clarion Collection og Clarion, samt 10 frittstående hoteller . Alle hoteller er miljøsertifisert etter ISO 14001.

Et av Nordens største hotellkonserner

Strawberry er portalen til et bredt utvalg av hotell, møte- og konferansefasiliteter, restauranter og spa, i tillegg til eksklusive partnere og fordeler for våre medlemmer. Med over 240 hoteller over hele Norden, tilbyr vi fire hotellkjeder – Comfort Hotel®, Quality Hotel™, Clarion Hotel® og Clarion Collection® Hotel – og mer enn 40 frittstående hoteller. Gjennom Strawberry sin app og nettside, får du som gjest og medlem tilgang til et univers av muligheter, med vårt løfte om å fylle livet med morsomme, meningsfylte og spennende opplevelser.