Torgeir silseth og UNICEFs administrerende direktør Henrietta Fore

Arbeid mot menneskehandel av barn i Kambodsja ga pris til UNICEF- og Nordic Choice Hotels-samarbeid

Under UNICEFs Inspire Awards fikk Nordic Choice Hotels mangeårige samarbeid med UNICEF Kambodsja og UNICEF Norge pris for sitt engasjement i kategorien “Best Child Right & Business Initiative”.

UNICEFs administrerende direktør Henrietta Fore var i Oslo og overrakte prisen personlig til administrerende direktør i Nordic Choice Hotels, Torgeir Silseth. Siden 2008 har Nordic Choice Hotels samarbeidet med UNICEF for å bekjempe menneskehandel, og å hjelpe barn som blir utsatt for det. I 2016 startet Nordic Choice Hotels og UNICEF Norge sitt samarbeid med UNICEF Kambodsja som fikk navnet Sweet Dreams.

Siden samarbeidet, som også har involvert Kambodsjanske myndigheter og NGOer, startet, har 24 000 barn i Kambodsja fått en tryggere hverdag, 2600 barn har blitt gjenforent med sine familier, 4000 personer - deriblant turister, frivillige, folk fra myndigheter og næringsliv (hotell og restauranter) har blitt mobilisert, informert og fått opplæring i å beskytte barn som er i risiko for vold og overgrep, det samme har over 4000 foreldre og besteforeldre. I tillegg har nasjonale opplysningskampanjer som “Don’t Create More Orphans” og “Children are not Tourist Attractions” nådd om lag 1,5 millioner mennesker.

– Det er svært givende å se at samarbeidet vårt med UNICEF har sikret at så mange barn i Kambodsja får en tryggere barndom, og at familiene og omgivelsene deres blir bevisste på sitt ansvar gjennom holdningsskapende arbeid som fungerer. Gjestene våre har selv bidratt direkte inn i Sweet Dreams ved å velge bort rengjøring hvis de bor lengre enn én natt på ett av våre hotell. Anerkjennelsen vi nå har fått, er en bekreftelse på at arbeidet som gjøres på våre 194 hotell i Norden er viktig, og at vi som næringslivsaktør kan bidra positivt gjennom initiativ som engasjerer både gjester og ansatte. For å ha en sjanse til å bekjempe menneskehandel er det avgjørende at næringsliv, myndigheter og NGOer står sammen, sier Torgeir Silseth, administrerende direktør i Nordic Choice Hotels.

I år var det sendt inn 143 bidrag til UNICEFs Inspire Awards, der samtlige 190 UNICEF-land har mulighet til å delta. Innsendte bidrag blir vurdert etter effekten av samarbeidet, kreativitet, bruk av merkevare til UNICEF og partner, og implementering av samarbeide samt muligheter for å skalere opp. UNICEF Kambodsja, UNICEF Norge og Nordic Choice Hotels vant med søknaden “Joint travel and tourism initiative to protect children”.

–På grunn av engasjementet hos Nordic Choice, deres ansatte og gjester, har UNICEF klart å beskytte mange tusen barn som har vært utsatt for menneskehandel. Vi har gitt dem et trygt miljø, gjenforent dem med familie og samfunn, og gitt dem tilgang til helsetjenester, psykososial støtte og utdanning. Takket være samarbeidet med Nordic Choice får vi hjulpet mange flere barn i Kambodsja ved å gi dem et tryggere liv, avslutter Camilla Viken, generalsekretær i UNICEF Norge.

Mer om utfordringer i Kambodsja som ble vektlagt i søknaden UNICEF Kambodsja sendte inn på vegne av samarbeidet med UNICEF Norge og Nordic Choice Hotels:

Kambodsja er en av verdens topp ti turistdestinasjoner, som er bra for landets økonomi, men utgjør en økt risiko for utsatte barn. Landet har store utfordringer knyttet til vold, overgrep og utnyttelse av barn. 1/3 av Kambodsjas 100 000 sexarbeidere er barn, og med turiststrømmen følger også flere overgripere. Et annet problem er såkalt “barnehjemsturisme” og “voluntourism”, der turister jobber frivillig og hjelper til på barnehjem eller i landsbyer over en kort periode. Selv om intensjonen i utgangspunktet er god, blir barn i flere tilfeller separert fra familiene sine for å kunne bli tatt vare på av turister som som er på slike ferier. Stort gjennomtrekk av voksenpersoner kan i verste fall føre til flere overgrep, men også føre til mye usikkerhet og tilknytningsvansker hos barna.

Nordic Choice Hotels er et av Nordens største hotellkonsern med over 190 hoteller og 16 000 medarbeidere. Selskapet markedsfører kjedene Comfort Hotel®, Quality Hotelog Clarion Hotel®, samt et 20-talls frittstående hoteller. Alle hoteller er miljøsertifisert etter ISO 14001.

Geir M. Økland

Pressekontakt Senior Communications Advisor +47 482 72 656

Et av Nordens største hotellkonserner

Strawberry er portalen til et bredt utvalg av hotell, møte- og konferansefasiliteter, restauranter og spa, i tillegg til eksklusive partnere og fordeler for våre medlemmer. Med over 240 hoteller over hele Norden, tilbyr vi fire hotellkjeder – Comfort Hotel®, Quality Hotel™, Clarion Hotel® og Clarion Collection® Hotel – og mer enn 40 frittstående hoteller. Gjennom Strawberry sin app og nettside, får du som gjest og medlem tilgang til et univers av muligheter, med vårt løfte om å fylle livet med morsomme, meningsfylte og spennende opplevelser.