Alle sanser: "Funktionærmessen" tilfredsstiller både smaks-og synssansene. Foto: Hurtigruten Svalbard/Agurxtane Concellon

78° nord, 100 prosent hotellmagi med Funken Lodge

Spitsbergens nye hotellsatsning, Funken Lodge, har fått ny og eksklusiv drakt.

Svalbards hotellhimmel har fått en ny stjerne. I februar åpnet Funken Lodge dørene til 88 eksklusive og moderne hotellrom.

Det tradisjonsrike hotellet, som tidligere het Spitsbergen Hotell, har gjennomgått en omfattende renovering før åpningen. Nye Funken Lodge er kledd i ny drakt, og blitt et nytt tilskudd i  Nordic Choice Hotels sin portefølje av frittstående hoteller. Hotellet er dermed i selskap med The Thief i Oslo, At Six og Hobo i Stockholm og Skt Petri i København.

- Nordic Choice Hotels er et selskap i sterk vekst, og vi vil etablere oss på destinasjoner som vi tror vil vokse i takt med våre ambisjoner. Svalbard er i vinden som aldri før, og sammen med Hurtigruten kan vi nå tilby besøkende og fastboende på Svalbard en restaurant- og hotellopplevelse utenom det vanlige. Dette blir nytt og utrolig spennende, sier administrerende direktør i Nordic Choice Hotels, Torgeir Silseth.

Historie i moderne drakt. Foto: Hurtigruten Svalbard/Agurxtane Concellon

En oase i villmarken

Funken Lodge har en spesiell betydning for folk i Longyearbyen. Bygget, som ble oppført i 1947, fikk kallenavnet “Funken” da det huset enslige funksjonærer i Store Norske Spitsbergen Kulkompani. I tillegg ble bygget brukt som representasjonsfløy for gruveselskapet.

- Dette var den mest elegante bygningen i Longyearbyen. Vi har derfor gått langt for å skape en unik atmosfære for våre gjester, samtidig som vi har beholdt vår historiske bakgrunn og lagt til litt innovasjon i opplevelsenforteller destinasjonssjef i Hurtigruten Fred Anton F. Ravneberg.

Landskapet på Svalbard er preget av tundra, isbreer, ekstreme lysvariasjoner og et spennende dyreliv, og hotellet skal komplettere den rå naturen med eksklusiv design og et viktig stykke svalbardhistorie.

- Vi opplever at hotellgjester ofte ønsker å finne et sted hvor de kan møte andre som deler deres interesse for ekstraordinære opplevelser. Funken Lodge er en oase i villmarken, en luksuriøs basecamp midt i det barske landskapet. Her er det rom for å dele eventyret, Svalbard, avslutter Ravneberg.

Shaken or stirred? Foto: Hurtigruten Svalbard/Agurxtane Concellon

Fakta – Funken Lodge

Antall rom: 88 (59 dobbeltrom, 10 twinrom, 14 enkeltrom, 4 suiter, 1 handikapprom)

Restaurant: Funktionærmessen Restaurant

Konferansefasiliteter: Flere møterom, opptil 140 personer

Andre fasiliteter: Cocktailbar, peisestue, trimrom og velværeavdeling med sauna

Andre tilbud: Rikholdig tilbud av aktiviteter og opplevelser

Fakta – Nordic Choice Hotels sine frittstående hoteller

I tillegg til kjedene Comfort Hotel, Quality Hotel og Clarion Hotel, har Nordic Choice Hotels en samling av unike hotellvaremerker under én paraply. Hvert hotell drives som sitt eget varemerke og har en sterk, uavhengig identitet. Hotellene er en del av Nordic Choice Hotels, et av Nordens største hotellkonsern. Funken Lodge blir selskapets 24. frittstående hotell.

Fakta – Hurtigruten Svalbard

Hurtigruten Svalbard AS er Svalbards eldste og største reiselivsbedrift og turoperatør, og het tidligere Spitsbergen Travel.

Konsernet er heleid av Hurtigruten AS, har rundt 200 ansatte og en årsomsetning som i 2017 er forventet å nå 300 millioner kroner.

Hurtigruten Svalbard driver også et bredt spekter av turopplegg på Svalbard, fra dagsaktiviteter til ekspedisjonsaktige utflukter i mindre grupper - både sommer og vinter.

Nordic Choice Hotels er et av Nordens største hotellkonsern med over 190 hoteller og 13 000 medarbeidere. Selskapet markedsfører kjedene Comfort Hotel, Quality Hotel og Clarion Hotel, samt et 20-talls frittstående hoteller. Alle hoteller er miljøsertifisert etter ISO 14001.

Geir M. Økland

Pressekontakt Senior Communications Advisor +47 482 72 656

Et av Nordens største hotellkonserner

Strawberry er portalen til et bredt utvalg av hotell, møte- og konferansefasiliteter, restauranter og spa, i tillegg til eksklusive partnere og fordeler for våre medlemmer. Med over 240 hoteller over hele Norden, tilbyr vi fire hotellkjeder – Comfort Hotel®, Quality Hotel™, Clarion Hotel® og Clarion Collection® Hotel – og mer enn 40 frittstående hoteller. Gjennom Strawberry sin app og nettside, får du som gjest og medlem tilgang til et univers av muligheter, med vårt løfte om å fylle livet med morsomme, meningsfylte og spennende opplevelser.