Vil spare mer med bedre skattefordeler

Vil spare mer med bedre skattefordeler

2 av 3 nordmenn vil vurdere å binde en del av sparepengene sine til pensjonsalderen dersom de får skattefordeler, viser en ny spørreundersøkelse. – En forbedret IPS-ordning vil kunne sette fart i privat sparing til pensjon, tror pensjonsøkonom.

7 av 10 menn og 6 av 10 kvinner svarer at de vil vurdere å binde en del av sparepengene sine til pensjonsalderen mot å få skattefordeler, viser en undersøkelse Norstat har gjennomført for Storebrand. Undersøkelsen viser at personer under 30 år er like interesserte i å spare til pensjon som de mellom 40 og 50 år.

– Dette var overraskende, men det er positivt at unge har fått øynene opp for behovet for å spare til egen pensjon. Jo tidligere man starter sparingen, jo lettere er det å få en god tilleggspensjon, sier pensjonsøkonom Knut Dyre Haug i Storebrand.

Han anbefaler likevel unge i etableringsfasen å fylle opp BSU-kontoen før man begynner med annen sparing.

Større behov for privat sparing

I dag domineres nordmenns private sparing av bankinnskudd og bolig.

– Boligsparing nyter godt av gunstige skatteregler, men det er likevel smart å spre pengene på flere spareformer for å redusere risikoen og øke avkastningsmulighetene. Jeg tenker spesielt på aksjefond og fondsporteføljer, sier Dyre Haug.

Pensjonsreformen fører til større behov for privat sparing for fremtidens pensjonister. Et første skritt for å øke folks sparelyst, bør være å innføre forutsigbare skatteregler for individuell pensjonssparing (IPS), mener Storebrand.

Dagens IPS-ordning, som innebærer at kundene risikerer å få vesentlig høyere skatt på utbetalingen enn de fikk i fradrag på innbetalingene, blir lite brukt.

– For å få folk til å binde sparepengene sine til pensjonsalder, og i et volum som monner, må dagens ordning fornyes, sier pensjonsøkonomen.

Bedre IPS etter valget?

Nettopp dette foreslår de borgerlige partiene, med Høyre i spissen. Partiene vil innføre lik skatteprosent både for fradrag og beskatning, 28 prosent. Den maksimale sparegrensen foreslås økt fra 15 000 til 40 000 kroner i året, samt at fordelen med utsatt skatt og fritak for formuesskatt videreføres.

Beregninger som Storebrand har gjennomført viser at en ny IPS-ordning med skattesymmetri vil være en meget lønnsom pensjonsspareordning.

En person som starter sparingen i 35-årsalderen, kan forvente cirka 20 prosent høyere utbetaling som pensjonist sammenlignet med tilsvarende fondssparing uten bindingstid. Dersom personen betaler formuesskatt, øker forskjellen til over 40 prosent.

– En forbedret IPS-ordning vil kunne sette fart i privat sparing til pensjon, og gi langt flere muligheten til å spare nok til å kunne leve det livet de ønsker seg – også som pensjonister, avslutter Dyre Haug.

Storebrand-konsernet er en ledende aktør i markedet for langsiktig sparing og forsikring. Konsernet består av livsforsikring, skadeforsikring, kapitalforvaltning og bank, som samlet tilbyr et helhetlig produktspekter til privatpersoner, bedrifter, kommuner og offentlige virksomheter.