Truls Nergaard, leder Eiendom i Storebrand overrekker prisen til administrerende direktør i Avantor, Øystein Thorup. Til høyre juryleder Unn Hofstad, leder for bærekraft i Storebrand Eiendom.

Vertikal Nydalen vinner eiendomspris

For fjerde gang kårer Storebrand Eiendom vinneren av Bærekraftsprisen. Nybygget Vertikal Nydalen oppført av Avantor stikker av med prisen.

- Vinnerprosjektet er innovativt, med høy miljømessig og teknisk kvalitet, sier juryen.

Bærekraftsprisen løfter frem eiendomsaktører som utfordrer etablert praksis og opptrer som forbilder i bransjen.

- Vinneren har bidratt med formidable fremskritt mot 0-energi og forenkling av dagens ekstremt omfattende ventilasjons- og oppvarmingsløsninger. I tillegg har de skapt en robusthet og en tidløshet som gjør at det i liten grad skal skiftes ut og bygges om i fremtiden, sier juryleder Unn Hofstad, leder for bærekraft i Storebrand Eiendom.

Vertikal er et høyreist bygg på 18 etasjer med særegen arkitektur. Avantor har ønsket å være nyskapende, og har blant annet valgt naturlig ventilasjon fremfor mekanisk som er standard.

- Den innovasjonen og de beslutningene som er drevet frem gjennom dette prosjektet krever mot, langsiktighet og tillit til egne mål. Slik utvikling trenger vi, for når vi først skal bygge nytt da bør det gjøres med høy kvalitet og hensyn til vår felles fremtid, forklarer Hofstad.

Bygget er et forbildeprosjekt i FutureBuilt med mål om "nær nullenergi"-nivå, og skal miljøsertifiseres etter BREEAM NOR til nivå Excellent for kontordelen.

- Vi har utfordret oss selv, arkitektene og vår entreprenør på mange områder, blant annet ved å delta i forskningsprosjekter for å teste oss frem til gode løsninger. Fremover vil vi dele våre erfaringer med bransjen for å bidra til en mer bærekraftig eiendomsutvikling, sier administrerende direktør i Avantor, Øystein Thorup.

Juryen mener at vinnerprosjektet har blitt en arkitektonisk perle som er med på å gi stedet identitet. Samtidig holder bygget høy miljømessig og teknisk kvalitet, som bidrar til vesentlig reduksjon av energibruk og klimagassutslipp. Prosjektet gir har verdi for hele bransjen vår når noen tar godt tak i utfordringer som har vokst seg store gjennom mange tiår. Man har tatt frem igjen gamle og forkastede løsninger og tilpasset dem til dagens krav både til energibruk, inneklima og ytre klima. Juryen håper at det kan bane vei for nye løsninger også hos andre byggherrer, og endrede holdninger blant rådgivere og leietakere.

Tre imponerende finalister
Juryen har gått grundig til verks og vært på befaringer hos alle finalekandidatene. Blant årets tre finalister var også de to rehabiliteringsprosjektene Kommunegården i Sandvika og Markeveien 1B i Bergen. Jurylederen fremhever at alle tre er svært gode prosjekter.

- For hvert besøk går man ut og tenker på hvor mye bra som er gjort. Det er lett å la seg imponere. Juryen begeistres både av prosjektenes kreativitet og høye nivå, og ikke minst av engasjementet i teamene bak. Bransjen er i god utvikling, og det er veldig bra, sier Hofstad.

Prisen deles/delt ut på Storebrandbåten tirsdag 13. August under Arendalsuka.

Sammen for en bærekraftig fremtid

Storebrand har jobbet med bærekraftige investeringer siden 90-tallet, og som Norges største, private kapitalforvalter ønsker vi å utnytte vår posisjon til å påvirke selskaper til å tenke nytt, særlig innen bærekraft.

- Vi ønsker at byggenæringen skal få inspirasjon, innsikt og motivasjon til å jobbe enda bedre med bærekraft, i alle sine byggeprosjekter. Derfor deler vi ut prisen for fjerde gang, sier Truls Nergaard leder i Storebrand Eiendom.

Juryen består av:

● Unn Hofstad, Storebrand Eiendom (juryleder)

● Kristian Ruth, Finans Norge

● Katharina Bramslev, Grønn Byggallianse

● Nicolai Riise, Mad arkitekter

FAKTA:

• Storebrand er en av Nordens største eiendomsaktører og forvalter eiendommer for over 80 milliarder.
  • Storebrand skal sikre god avkastning til spare- og pensjonskundene og dette skal gjøres på en mest mulig bærekraftig måte, ved å tilby gode og produktive leiearealer til både kontor, hotell, lager og logistikk, samt handel og kjøpesenter.
  • Byggenæringen omtales som “40%-næringen”. Den står for rundt 40 % av verdens klimagassutslipp, energibruk og bruk av naturressurser, og avfallsproduksjonen.
  • Storebrands ambisjon er å være best i Norden på bærekraftig forvaltning av eiendomsinvesteringer. Dette gjør at Storebrand ønsker å være en pådriver for et grønt skifte i hele bransjen.

For mediehenvenelser:

Juryleder Unn Hofstad, Storebrand Eiendom: mobil: 91 74 06 08

Storebrand er et nordisk finanskonsern som leverer økonomisk trygghet og frihet til privatpersoner og bedrifter. Vi ønsker å tilby bærekraftige løsninger og motivere våre kunder til å ta gode økonomiske valg for fremtiden: sammen skaper vi en fremtid å glede seg til.

Storebrand har om lag 40 000 bedriftskunder, 2 millioner personkunder og forvalter over 1000 milliarder kroner. Konsernet har hovedkontor på Lysaker utenfor Oslo, og er notert på Oslo Børs (STB).

Besøk oss på www.storebrand.no