Se på kjørelengden etter ferien

Se på kjørelengden etter ferien

Mange har vært på langtur i løpet av ferien. Sjekk at kjørelengden stemmer med det du har oppgitt til forsikringsselskapet. Det er kundens ansvar å avtale riktig kjørelengde.

Mange har brukt bilen mye i løpet av sommerferien, og kilometerne går fort unna i vårt langstrakte land, eller på motorveier nedover i Europa.

– Som forsikringskunde må du følge med på at du har avtalt riktig kjørelengde hvert år. Ikke alle bileiere er klar over hvor viktig det er at de holder seg innenfor den avtalte kjørelengden, sier leder for Produkt i Storebrand Forsikring Øivind Huse.

Kjørelengden påvirker prisen
Valg av kjørelengde har betydning for prisen på bilforsikringen din. Kjører du mye, har du større sannsynlighet for skade enn en som kjører mindre, og dette reflekteres i prisen på forsikringen. Du må selv passe på at du ikke overskrider valgt kjørelengde.

– Det er ikke bare feriereiser som påvirker hvor langt du kjører hvert år. Bytter du for eksempel arbeidssted, kan dette ha vel så mye å si for din årlige kjørelengde, sier Huse.

Derfor bør alle med jevne mellomrom se hvor langt bilen har gått siden sist.

– Får du en skade og har kjørt lengre enn avtalt, vil dette kunne medføre reduksjon i erstatningen.

Slik beregner du
Du skal oppgi en årlig kjørelengde som er mest mulig nøyaktig, men for ferske bilister kan det være vanskelig å vite hvor langt man kjører i løpet av et år.

– Begrenset by- og lokalkjøring tilsvarer normalt rundt 12 000 kilometer per år. For vanlig familiekjøring regner vi 16 000 kilometer som normalt og tilstrekkelig, tipser Huse.

Er du usikker, så begynn med å måle distansen til og fra jobb og multipliser dette med antall arbeidsdager du bruker bilen. Legg så til hvor mye du bruker bilen på fritiden. Husk å inkludere bilferier og lengre turer, for eksempel til hytta, til slutt.

Ikke betal for mye
Vet du ikke hvor langt du kommer til å kjøre, er det fullt mulig å endre kjørelengden i løpet av året. Dette gjør du ved å kontakte forsikringsselskapet ditt.

I de fleste forsikringsselskaper kan du logge deg inn på nettsidene og endre kjørelengden selv, eller sende en e-post til kundeservice.

Sjekker du kjørelengden, kan du også få deg en gledelig overraskelse:

– Hvert år har vi kunder som har oppgitt et høyere antall kilometer enn det som er nødvendig. Disse bør også justere dette, avslutter Huse.

Storebrand-konsernet er en ledende aktør i markedet for langsiktig sparing og forsikring. Konsernet består av livsforsikring, skadeforsikring, kapitalforvaltning og bank, som samlet tilbyr et helhetlig produktspekter til privatpersoner, bedrifter, kommuner og offentlige virksomheter.