- Oljefondets etikk er en sovepute

- Oljefondets etikk er en sovepute

- Oljefondets verstingliste har blitt en sovepute for kapitalforvaltere i Norge og Norden. Å nøye seg med å luke ut de femtitall selskapene som er på denne listen holder ikke. Nå må vi ta et steg videre og investere mer i de mest bærekraftige selskapene, sier fondsforvalter i Storebrand.

Statens Pensjonsfond etablerte etiske retningslinjer i 2004. I dag, åtte år senere, er bransjestandarden fortsatt kun å kopiere eksklusjonslisten til Statens Pensjonsfond. Listen omfatter selskaper som blant annet medvirker til brudd på menneskerettigheter, grov korrupsjon og alvorlig miljøskade.

– Dette holder ikke! Nå må vi ta et steg videre. Kapitalforvaltere må også investere mer i de mest bærekraftige selskapene, slik Storebrand nå gjør. På den måten kan vi løfte frem de beste og motivere de andre selskapene til å bli bedre, sier Christine T. Meisingset, fondsforvalter i Storebrand.

Lanserer Norges første bærekraftsfond
Storebrand lanserer i disse dager et globalt aksjefond - Storebrand Trippel Smart. Fondet investerer i 100 av verdens mest fremgangsrike og bærekraftige selskaper.

– I dette nye fondet finnes kun bransjevinnere på bærekraft, sier Christine T. Meisingset, som forvalter fondet.

Velger 100 av 2500 selskaper
Forvalteren og hennes team legger ned en betydelig innsats for å finne de 100 beste. Først gis alle de 2500 selskapene i Verdensindeksen (MSCI All Country) en score basert på tre kriterier: Finansiell stabilitet, bærekraftig drift i dag og hvordan selskapene er posisjonert for å møte globale utfordringer som ressursknapphet og endret forbruksmønster. De 100 selskapene som får høyest score – på tvers av bransjer – blir deretter kjøpt av fondet.

– Det er denne veien finansbransjen må gå, sier fondsforvalteren. Hun forteller at denne bærekraftsscoren nå blir tilgjengelig for alle Storebrands nærmere 40 forvaltere, som forvalter pensjonskjempens over 400 milliarder kroner.

Ikke snill, men smart og lønnsomt
På listen over de 100 bærekraftsvinnerne finnes kjente internasjonale selskaper som BMW, Nike, Starbucks, Loreal, Philips, Microsoft, Telefonica, Unilever Indonesia og Deutsche Bank. Eneste norske selskap på listen er Statoil.

– Vi forstår at enkelte vil reagere på at fondet investerer i oljeselskaper. Det skyldes at fondet investerer i alle sektorer, også energisektoren. At fondet investerer bredt gir kundene lavere risiko. I bransjer som har store utslipp er det dessuten ekstra viktig å redusere miljøbelastningen, og premiere selskapene som er best til nettopp dette.

Hun understreker til slutt at Storebrand ikke jobber med bærekraftige investeringer for å være snill:

- Vi forventer at bærekraftige selskaper vil bli fremtidens vinnere og gi en høyere avkastning enn andre selskaper på lang sikt. Bærekraft er derfor lønnsomt for kundene, avslutter hun.

Fondet har ingen kjøps- eller salgsgebyr. Årlig forvaltningshonorar er 0,75 %.

Mer informasjon:
- Her kan du se en film som forklarer det nye bærekraftsfondet
- Her finner du listen over de 100 bærekraftige selskapene i fondet

Storebrand-konsernet er en ledende aktør i markedet for langsiktig sparing og forsikring. Konsernet består av livsforsikring, skadeforsikring, kapitalforvaltning og bank, som samlet tilbyr et helhetlig produktspekter til privatpersoner, bedrifter, kommuner og offentlige virksomheter.