​Norge 203040 – grønne muligheter for næringslivet

​Norge 203040 – grønne muligheter for næringslivet

Ledende norske næringslivsaktører har lansert klimarapporten «Norge 203040 – Forretningsmuligheter». – Hvis klimahensyn integreres bredt i investeringsbeslutninger, kan det gi store positive ringvirkninger, sier konsernsjef i Storebrand og en av initiativtakerne, Odd Arild Grefstad.

Klimaendringene er både vår største utfordring og vår store mulighet. Ti store norske bedrifter har gått sammen om å vise at vi kan nå målet om 40 prosent reduksjon i klimautslipp innen 2030, og samtidig skape verdier uten nye subsidier.

Sammen med Storebrand, har Umoe, DNV GL, Hydro, Kongsberg, Posten/Bring, Ruter, Sparebank1, Statkraft og Statnett tatt føringen i denne omstillingen. Norge har store ressurser utenom oljen og samlet har landet bred kompetanse. For å sikre fortsatt konkurranseevne i det 21. århundre, har prosjektet som mål å finne konkrete bærekraftige løsninger med forretningsverdi. Med seg har initiativet sterke støttespillere i WWF, Xynteo og Zero.

– Vinnerne blir de som raskt anerkjenner behovet for omstilling, ser mulighetene og handler deretter, sier konsernsjef og initiativtaker Jens Ulltveit-Moe i Umoe, og legger til.

– Vi mener Norge har gode forutsetninger for grønn omstilling, og at Norge kan ta en ledende rolle som veiviser til lavkarbonsamfunnet. Det haster å komme i gang, og rapporten viser hva vi kan oppnå innenfor sentrale sektorer dersom myndigheter og næringsliv spiller på lag».

Bakgrunn for rapporten
20. oktober mottar statsminister Erna Solberg og klima- og miljøminister Tine Sundtoft rapporten «Norge 203040 – Forretningsmuligheter». Tittelen refererer til målet om 40 prosent utslippsreduksjon innen 2030. I rapporten vises til konkrete eksempler på hvordan de naturgitte og opparbeidede fordelene kan brukes til grønn forretningsvirksomhet. Frem mot 2030, mener prosjektet at potensialet er spesielt stort innen utslippsfri transportsektor, høyteknologisk industri og bioøkonomi.

For å lykkes, kommer prosjektet med fem anbefalinger til inspirasjon og debatt:

• Transportsektoren står i dag for en tredjedel av våre samlede utslipp, og det bør reduseres til null innen 2030. Elektrifisering av denne sektoren er veien å gå, gjennom smarte og progressive reguleringer og skattepolitiske tiltak.
  • Med våre betydelige vannkraftressurser, avanserte teknologi og faglærte arbeidskraft, bør vi bygge opp hjemlig høyteknologisk industri i sektorer som trolig vil bli sentrale i lavkarbonøkonomien. Norge har et stort potensial til å bli et konkurransedyktig og innbydende land som tiltrekker seg høyteknologiske bedrifter.
  • «Bioøkonomien» utgjør en stor vekstmulighet for Norge, og nasjonen bør utnytte muligheten for å ta en verdensledende posisjon på utvalgte områder. Den innebærer omdannelse av fornybare biologiske ressurser til næringsmidler, biodrivstoff og biobaserte produkter. Innenfor fiskeri, landbruk og skogbruk har vi disse ressursene, bred kompetanse og infrastruktur. Systematisk finansiering av forskning og et forutsigbart regelverk, vil være avgjørende for å sikre en bærekraftig forvaltning av det biologiske ressursgrunnlaget.
  • Finansnæringen bør systematisk tildele ressurser til investeringsobjekter som er godt posisjonert for det grønne skiftet. Ved å styre kapital til lavkarbonsektoren, reduseres risiko, og avkastningen blir tryggere og mer langsiktig og klimarisikoen fordeles gjennom forsikring.
  • Offentlige innkjøp og anskaffelser bør fremme utviklingen av grønne infrastrukturprosjekter, løsninger og næringer. Dette er mulig å oppnå gjennom strenge og konsekvente lavutslippskrav i offentlige anbud.

Bildetekst:

Statsminister Erna Solberg mottar klimarapporten «Norge 203040 – Forretningsmuligheter» fra norske næringslivsledere. Fra Høyre: Erna Solberg, statsminister, Odd Arild Grefstad, konsernsjef i Storebrand, Christian Rynning-Tønnesen, konsernsjef i Statkraft, Remi Eriksen, konsernsjef i DNV GL og Jens Ulltveit-Moe, konsernsjef i Umoe. (Foto: Storebrand)
  • Emner